Event Ghost och Switch King

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Gyld
2 stars
2 stars

Post by Gyld » Tue 25 Dec 2012, 10:37

Hej!

Egentligen borde kanske min tråd ligga på Event Ghost's forum, men eftersom Switch King i allra högsta grad är involverat och jag dessutom tidigare fått fantastisk service och support från denna sida så börjar jag här och hoppas på lycka även denna gång! :roll:

Först av allt... Jag är ganska ny på Switch King och har ganska nyligen fått systement att lira 100 %, mycket mer Martins fantastiska support!
Känner dock att jag tyvärr finner vissa begränsningar i Switch King som jag tror mig finna lösningar på om jag som många andra kombinerar Switch King med Event Ghost.

Jag har därför gett mig in på ett försök att installera Event Ghost på samma server, men får det inte att lira för 5 öre, och det är här jag måste få hjälp...

Jag har givetvis börjat med att härondagen ladda ned och installera senaste versionen av EventGhost från deras hemsida.
Efter det så har jag laddat ned det plugin som jag förstått att EventGhost måste ha för att kunna prata med Switch King. Och här vill jag ha hjälp från er som kör EventGhost... Är jag på rätt spår? Är det rätt plugin jag laddat hem?
http://www.eventghost.net/forum/viewtop ... f=9&t=4054

I EG har jag sedan aktiverat det pluginnet och angett nedna information:
Snap 2012-12-25 at 10.05.46.png
När jag sedan försöker starta EventGhost så får jag, som det ser ut, en massa felmeddelanden enligt nedan:
Snap 2012-12-25 at 10.33.42.png
Men den som är observant kan se att SK och EG tycks ha pratat med varandra en snabbis innan felmeddelandena rasade in eftersom temperaturen från kylskåpet presenterades i EG. Och den borde ju inte kommit upp om inte pluginnet fungerade?? Eller??

Så vad är det som är fel? :banghead:

Snälla rädda julefriden här hemma, för gumman håller på att döda mig och mina experiment som för tillfället inte riktigt fungerar som jag hade hoppats på!

/Gyld
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

krambriw
4 stars
4 stars

Re: Event Ghost och Switch King

Post by krambriw » Tue 25 Dec 2012, 14:54

Jag misstänkte först att det var något problem med å,ä,ö men när jag testar här så fungerar det som det ska. Det verkar vara något problem med en av dina datakällor (KeyError u'6').

Prova att skapa ett nytt macro i EG för ett python script. Klistar sedan in följande kod och testa det. Posta här vad som skrivs i din logg.

Code: Select all

print eg.plugins.SwitchkingTellStick.plugin.sk.dsname
Jag har bara tre stycken datta källor definierade i SK men så här ser det ut i min logg när jag kör ovanstående script:

Code: Select all

14:52:39   {u'3': u'Ljussensor', u'5': u'Attic.delta.temp', u'4': u'Ground.delta.temp'}

Gyld
2 stars
2 stars

Post by Gyld » Tue 25 Dec 2012, 15:34

Jag gjorde som du föreslod, och detta var resultatet jag fick:
Snap 2012-12-25 at 15.32.39.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Gyld
2 stars
2 stars

Post by Gyld » Tue 25 Dec 2012, 15:35

Och såhär ser mina datakällor ut i Switch King ifall det nu skulle vara det som spelar någon betydelse...
Snap 2012-12-25 at 15.34.27.png

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Tue 25 Dec 2012, 16:04

Som du ser så lyckas scriptet (och pluginnen) inte med att lista samtliga av dina datakällor, det är det som är fel. Efter kylskåpet tar det slut...

Detta är något som plugin författaren bör titta på. I mellantiden kan du trots allt försöka två saker:

1) Ändra namnet på datakällan "Temperatur Kylskåp" till tex Temperatur Kylskap"
Kör om scriptet och se om det kör vidare och listar fler datakällor...

2) Om detta inte hjälpte, radera datakällan "Temperatur Kylskåp" i SK och testa scriptet igen. Om scriptet nu lyckas att lista samtliga av dina datakällor så skapa en ny för kylskåpet som du just raderade. Testa scriptet igen...

mvh

Gyld
2 stars
2 stars

Post by Gyld » Tue 25 Dec 2012, 16:18

Jag har förvisso valt att det bara är dessa tre temp-givare som skall visas i externa enheter, och dit kanske Event Ghost räknas också eftersom den går via REST?
Image

Men jag ska prova ditt tipps när jag kommer hem igen och återkommer med resultatet :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Tue 25 Dec 2012, 17:17

Av ren nyfikenhet, vilken funktion har du tänkt att använda EG till?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Gyld
2 stars
2 stars

Post by Gyld » Tue 25 Dec 2012, 19:24

Ja nu fungerade det ju så långt att det läste in tempvärdena en gång. (Efter det att jag döpt om "Kylskåpet" till "kylen".)
Men sen kommer det ett gäng felmeddelanden som jag inte vet hur jag skall tyda (röd text)....
Efter det så läser inte Event Ghost in några statusförändringar från SK längre.
Men som ni ser så fungerar det dock att köra det script som jag blev ombedd att lägga in tidigare i denna tråd, och som jag körde efter det att errormeddelandena kom upp.
Snap 2012-12-25 at 19.17.09.png
Måste ju vara något mer som strular, men vad, och hur får jag reda på vad?
Och hur åtgärdar jag det?

Jag fattar ju "nada" om detta ännu.... Men jag vill lära mig! :)

Gyld
2 stars
2 stars

Post by Gyld » Tue 25 Dec 2012, 19:42

Isaksson wrote:Av ren nyfikenhet, vilken funktion har du tänkt att använda EG till?

Ska jag vara ärlig så är inte detta klart ännu...
Jag har dock mycket planer och funderingar i huvudet gällande automatiseringar av huset här hemma.
Mycket vill jag göra i SK eftersom jag finner det otroligt vacker, enkelt och smidigt att hålla på med.
Men i vissa lägen så saknas det funktionalitet eller finns begränsningar som gör att jag kommer att behöva tänja gränserna för vad SK klarar av i dagsläget.

Som ett konkret exempel där jag står idag är jag vill ha flera fjärrströmbrytare runt om i huset som skall kunna göra olika saker.
Tex när jag kommer hem så vill jag kunna trycka på en brytare innanför dörren som tänder upp flertalet lampor inomhus.
Sen vill jag ha brytare flertalet rum som sedan styr vardera rum individuellt och då kan tända och släcka enbart det rummet (även det flertalet mottagare).
Slutligen vill jag ha en brytare i anslutning till sovrummet som kan sätta huset i någon form av "Sova"-läge och som släcker allt som inte skall vara tänt när man går och läger sig.

Detta är det första jag vill få till.

Sen har jag en tanke om att detta skall byggas ut med rörelsedeckare så småningom beroende på hur funktione och "behov" växer fram.

Och när jag lekt med SK och senarion än så länge så upplever jag ett problem med att det bara är ett scenario som kan vara aktivt åt gången, och om man startar ett scenario som tex tänder upp köket, för att sedan starta vardagsrummet så kommer secariot för köket att avslutas och då är risken att köket slocknar igen.
Har aldrig fått detta att lira tillfredsställande tyvärr :(
Så därför tror jag att Event Ghost kanske är lösningen på vissa tankenötar för mig...
Men jag vet inte ännu, eftersom jag som sagt aldrig kört Event Ghost tidigare, och nu heller inte får den att snarta ordentligt :banghead:

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Tue 25 Dec 2012, 19:56

Aha okej. Jag själv använder nästan enbart gruppscheman och man kan komma ganska långt med det okså faktiskt.
I ditt fall känns det ju som man vill jobba med gruppscheman och regler som bygger på datakällor tex dina brytare.

Post Reply