Problem

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
redina
3 stars
3 stars

Re: Problem

Post by redina » Fri 25 Nov 2011, 09:41

Palle500 wrote:Redina du som kör W64 kanske kan ta bort DLL-64 från system32 och kolla att SK/Telldus fungerar? Om det är så så kanske Martin kan ta bort den från ZIP filen så slipper alla "nya" få huvudvärk?
Har tagit bort Tellduscore.dll ifrån system32 och startat om tellduservice och SW-tjänsterna och det fungerar som vanligt än så länge. Obs detta gäller då bara 64-bitars windows.

P.S. För er som dragit förhastade slutsatser av mitt nickname. Så har jag en blogg som jag inte är så aktiv på. http://patriknordelind.blogspot.com/ :)
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1

fabz
3 stars
3 stars

Post by fabz » Fri 25 Nov 2011, 10:41

Martin wrote:
fabz wrote:Men min fråga här är om det inte finns något sätt för SWK att helt dumpa Telldus-synkningen (vem behöver det egentligen?), och istället köra allt på RAW-data till/från SWK (om det är möjligt?).
Är inte riktigt med på vad du menar med att dumpa synkningen. Menar du _bara_ synkronisering av enheter i Telldus Center mot Switch King eller menar du kopplingen helt och hållet?
Jag menar kopplingen helt och hållet i princip. Det jag menar är att man kanske skulle kunna kommunicera mer "direkt" med stickan från Switch King, så att man inte behöver förlita sig på så stora delar av Telldus buggiga API. Det bör vara görbart om det är möjligt att skicka kommandon "raw" till stickan på samma sätt som Switchking tar emot rådata från stickan i kopplingen till datakällor.

Jag tror inte så många användare bryr sig om att ha enheterna synkade med Telldus Center, då de flesta nog i princip bara använder Switch King. Genom att länka EG till rådata (se nedan) kan man ändå använda Event Ghost för att tex trigga scenarior.
Martin wrote:Vilka ID-begrepp använder du i EventGhost? Telldus eller Switch Kings? ...och hur kommunicerar du mellan EG och Switch King - REST eller fil?
Jag har inte specat några ID alls i EG, utan endast dragit händelser ur loggen i EG till makron. Det man inte ser när man gör så, är att händelserna blir länkade till ID-nummret i Telldus Center och inte rådata. Mitt tips till alla som använder EG för att trigga olika scenarior eller dyl är därför att inte lägga in dina "sändande" enheter (IR-deckare, tryckknappar, fjärrar osv) som enheter i Telldus Center utan att istället aktivera loggning av rådata i EG och koppla Makron direkt mot rådata-koderna. På det sättet slipper du (som jag) stå med byxorna nere när Telldus center plötsligt bytt ID på alla dina enheter.

ps.
kommunikationen mellan EG till SK går via kommandoverktyget.

ds.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 25 Nov 2011, 11:00

fabz wrote:Jag menar kopplingen helt och hållet i princip. Det jag menar är att man kanske skulle kunna kommunicera mer "direkt" med stickan från Switch King, så att man inte behöver förlita sig på så stora delar av Telldus buggiga API. Det bör vara görbart om det är möjligt att skicka kommandon "raw" till stickan på samma sätt som Switchking tar emot rådata från stickan i kopplingen till datakällor.
All kommunikation med stickan går via Telldus API:er - både signaler ut och signaler in. Även om man skulle skicka rena raw-strängar direkt till stickan så går detta via Telldus Service.
En total frikoppling är därmed inte möjlig idag.
fabz wrote:Jag tror inte så många användare bryr sig om att ha enheterna synkade med Telldus Center, då de flesta nog i princip bara använder Switch King. Genom att länka EG till rådata (se nedan) kan man ändå använda Event Ghost för att tex trigga scenarior.
Egentligen är det inte Telldus Center som Switch King synkroniserar med. Det är snarare Telldus "lagringsyta" för enheterna men för användare som kommer från att använda Telldus Center till att använda Switch King så upplever man att enheterna ligger i Telldus Center.

På Telldus "lagringsyta" har varje enhet ett unikt ID. Detta ID är nyckeln som används när signalerna skickas. Om ID på Telldus lagringsyta inte stämmer överrens med det ID som Switch King tror att enheten har i Telldus API:ers värld, så kommer signalen antingen inte att gå fram eller att gå fram till fel enhet. Av detta skäl är det ett krav att ID:n hålls synkroniserade, vilket görs vid uppstart av klient.

Det som kan hända (och som har hänt dig) är att Telldus Service börjar kasta ur sig korrupt information (felaktiga ID:n, felaktiga namn etc). Det finns en del hängslen och livremmar inbyggda i Switch King för att hantera detta. Bland annat kastar servern ett fel om Telldus Server rapporterar samma ID:n för flera enheter, eller om ett ID-värde som Switch King får tillbaka från Telldus Service är negativt (vilket blir fallet när man passerar 128 tillägg/borttag av enheter). Tyvärr lyckas vi inte fånga alla tillfällen där Telldus Service rapporterar korrupt data och det kan i sig påverka synkroniseringen. En möjlighet är att lägga till flera kontroller och ytterligare vara alert på data som är korrupt men grundproblemet med att data verkligen blir korrupt kan vi tyvärr inte lösa.

Det finns så klart andra möjligheter att underlätta för användare av exempelvis Event Ghost när detta inträffar - exempelvis att använda namn på enheter, scenarior etc istället för ID:n. I många fall är detta möjligt men tyvärr inte alltid.
Martin | Switch King

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Fri 25 Nov 2011, 11:03

fabz wrote:Jag har inte specat några ID alls i EG, utan endast dragit händelser ur loggen i EG till makron. Det man inte ser när man gör så, är att händelserna blir länkade till ID-nummret i Telldus Center och inte rådata. Mitt tips till alla som använder EG för att trigga olika scenarior eller dyl är därför att inte lägga in dina "sändande" enheter (IR-deckare, tryckknappar, fjärrar osv) som enheter i Telldus Center utan att istället aktivera loggning av rådata i EG och koppla Makron direkt mot rådata-koderna. På det sättet slipper du (som jag) stå med byxorna nere när Telldus center plötsligt bytt ID på alla dina enheter.
Tack Fabz för denna info skall smälta det när tid finns. Men kan man inte bara gå in i registret och ändra till sina gamla enheters ID'n?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 25 Nov 2011, 11:09

Palle500 wrote:Men kan man inte bara gå in i registret och ändra till sina gamla enheters ID'n?
Om man är beroende av ID:n så är det möjligt att ta en backup på enheterna i registret när konfigurationen i Telldus Center eller Switch King är klar.
Om tjänsten sedan får problem så kan man stoppa Telldus Service, ta bort registernycklar och innehåll och lägga tillbaka kopian. Gör man på detta sätt kommer Switch King också att lyckas para ihop enheterna i registret/Telldus lagringsyta med enheterna som finns i Switch King.
Martin | Switch King

Ulf
3 stars
3 stars

Post by Ulf » Fri 25 Nov 2011, 14:34

Jag hade problem med ID byte i TellstickDuo pluginet till Eventgost. Men efter kontakt har han skrivit om det så att det registrerar på namn istället för ID. Testade att göra några krascher och det verkar faktiskt ok för min del. Skönt att slippa lägga om en massa enheter efter en incident. Den omskrivna versionen ligger än så länge inte i början på forumet utan i slutet.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 25 Nov 2011, 14:45

Switch King synkroniserar inte på ID mot Telldus. Däremot är problemet att enheter som Switch King tror ska finnas i Telldus Service rapporteras som att de inte finns, vilket gör att Switch King först ställer fråga om synkronisering och därefter synkroniserar i tron att det inte finns några enheter (vilket det alltså finns - men de blir synliga först om Telldus Service startas om). Vid synkroniseringen får därför enheterna nya ID:n av Telldus Service - inte av Switch King.

Edit: Aha... Trodde att Ulf skrev en form av rekommendation hur man kunde göra, men inser nu att det snarare är information om hur EG hanterar detta i senaste versionen... (?)
Martin | Switch King

Post Reply