fabz wrote:Jag menar kopplingen helt och hållet i princip. Det jag menar är att man kanske skulle kunna kommunicera mer "direkt" med stickan från Switch King, så att man inte behöver förlita sig på så stora delar av Telldus buggiga API. Det bör vara görbart om det är möjligt att skicka kommandon "raw" till stickan på samma sätt som Switchking tar emot rådata från stickan i kopplingen till datakällor.
All kommunikation med stickan går via Telldus API:er - både signaler ut och signaler in. Även om man skulle skicka rena raw-strängar direkt till stickan så går detta via Telldus Service.
En total frikoppling är därmed inte möjlig idag.
fabz wrote:Jag tror inte så många användare bryr sig om att ha enheterna synkade med Telldus Center, då de flesta nog i princip bara använder Switch King. Genom att länka EG till rådata (se nedan) kan man ändå använda Event Ghost för att tex trigga scenarior.
Egentligen är det inte Telldus Center som Switch King synkroniserar med. Det är snarare Telldus "lagringsyta" för enheterna men för användare som kommer från att använda Telldus Center till att använda Switch King så upplever man att enheterna ligger i Telldus Center.
På Telldus "lagringsyta" har varje enhet ett unikt ID. Detta ID är nyckeln som används när signalerna skickas. Om ID på Telldus lagringsyta inte stämmer överrens med det ID som Switch King tror att enheten har i Telldus API:ers värld, så kommer signalen antingen inte att gå fram eller att gå fram till fel enhet. Av detta skäl är det ett krav att ID:n hålls synkroniserade, vilket görs vid uppstart av klient.
Det som kan hända (och som har hänt dig) är att Telldus Service börjar kasta ur sig korrupt information (felaktiga ID:n, felaktiga namn etc). Det finns en del hängslen och livremmar inbyggda i Switch King för att hantera detta. Bland annat kastar servern ett fel om Telldus Server rapporterar samma ID:n för flera enheter, eller om ett ID-värde som Switch King får tillbaka från Telldus Service är negativt (vilket blir fallet när man passerar 128 tillägg/borttag av enheter). Tyvärr lyckas vi inte fånga alla tillfällen där Telldus Service rapporterar korrupt data och det kan i sig påverka synkroniseringen. En möjlighet är att lägga till flera kontroller och ytterligare vara alert på data som är korrupt men grundproblemet med att data verkligen
blir korrupt kan vi tyvärr inte lösa.
Det finns så klart andra möjligheter att underlätta för användare av exempelvis Event Ghost när detta inträffar - exempelvis att använda namn på enheter, scenarior etc istället för ID:n. I många fall är detta möjligt men tyvärr inte alltid.