Ej dim efter solnedgång

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Stoffer
2 stars
2 stars

Re: Ej dim efter solnedgång

Post by Stoffer » Sat 05 Nov 2011, 08:34

Palle500 wrote:Har du några "sol regler" för dessa enheter? Martin verkar vara problemet på spåret.
14:55 1 tim inna solen gick ned idag (där jag bor)
Soluppgång.PNG
Ja jag har solregler, 30 min.
14:55 verkar rimligt då solen går ned tidigt i norrland samt att jag har ställt in
att det skall tändas 30 min tidigare.

Men allt fungerar som det ska om jag inte använder olika scheman för udda/jämna veckor så det är nog
inte solregeln det sitter i

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sat 05 Nov 2011, 09:24

14:55 verkar rimligt då solen går ned tidigt i norrland samt att jag har ställt in
Såg att du har Scenario byte vid denna tidpunkt och är det säkert att du inte har några ON tider direkt under enheterna?
Hur kan du annars tända dessa lampor vid solupp/nedgång? Börjar bli övertygad om att du har en ON tid någonstans kopplad till solen/scenarion. SK är lite för intelligent ibland då den skickar signaler om det behövs inte när du ställt vissa tider. Alltså om SK redan skickat ON/Dim vid en tid så skickas inte nya signaler om en ny händelse ledar till samma värden som redan skickats tidigare. Du kan prova att markera "tvingande" på alla ställen för en utvald lampa som krånglar, men jag tror inte du hittar felet den vägen!

Hur ser det ut under dom andra scenariona? Där kan det gömma sig en liten ON?
Hur ser det ut om du tittar under "kommande händelser"?
Men allt fungerar som det ska om jag inte använder olika scheman för udda/jämna veckor så det är nog
Dessa regler (udda veckor) ihop med solen och annat blir nog en olycklig logik kombination som är svår att hitta.
Skicka databasen till Martin så testkör han och hittar nog felet.
EDIT: kanske missförstår dig! Menar du att du endast (och inget annat) tar bort regeln "udda/jämmna veckor" från schemat och då fungerar allt? Prova då med en regel som alltid är "sann" eller "falsk" din nuvarande lösning med en datafil kanske "haltar" = ändrar sig lite då och då?

Stoffer
2 stars
2 stars

Post by Stoffer » Sat 05 Nov 2011, 11:16

Palle500 wrote:
Såg att du har Scenario byte vid denna tidpunkt och är det säkert att du inte har några ON tider direkt under enheterna?
Hur kan du annars tända dessa lampor vid solupp/nedgång? Börjar bli övertygad om att du har en ON tid någonstans kopplad till solen/scenarion. SK är lite för intelligent ibland då den skickar signaler om det behövs inte när du ställt vissa tider. Alltså om SK redan skickat ON/Dim vid en tid så skickas inte nya signaler om en ny händelse ledar till samma värden som redan skickats tidigare. Du kan prova att markera "tvingande" på alla ställen för en utvald lampa som krånglar, men jag tror inte du hittar felet den vägen!

Hur ser det ut under dom andra scenariona? Där kan det gömma sig en liten ION?
Hur ser det ut om du tittar under "kommande händelser"?
Dessa regler (udda veckor) ihop med solen och annat blir nog en olycklig logik kombination som är svår att hitta.
Skicka databasen till Martin så testkör han och hittar nog felet.
EDIT: kanske missförstår dig! Menar du att du endast (och inget annat) tar bort regeln "udda/jämmna veckor" från schemat och då fungerar allt? Prova då med en regel som alltid är "sann" eller "falsk" din nuvarande lösning med en datafil kanske "haltar" = ändrar sig lite då och då?
Jag har inga scenarion alls, endast "alla enligt schema" och det finns inga händelser under
Enhets schema då jag endast använder gruppscheman.

Kollar jag på kommande händelser så skickas dim 50% på morgonen.
Sedan "Av" då solen går upp och då solen går ner skickad "På" istället för "dim 50%" som det står i gruppschemat.

Jag har inga händelser någonstans mellan 07:00 då de ska tändas och 23:00 då de ska släckas.
Men det är som att SK glömmer bort att den ska vara dimmrad istället för på efter att solen varit uppe.

Om jag bara använder ett schema istället för två olika beroende på jämn eller udda vecka så fungerar dim efter solnedgången.

Jag har skickat filen som låg i DB mappen till Martin, jag antar att det är den filen han ville ha

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sat 05 Nov 2011, 11:46

Jag har inga scenarion alls, endast "alla enligt schema" och det finns inga händelser under

Kollar jag på kommande händelser så skickas dim 50% på morgonen.
Sedan "Av" då solen går upp och då solen går ner skickad "På" istället för "dim 50%" som det står i gruppschemat.

Jag har inga händelser någonstans mellan 07:00 då de ska tändas och 23:00 då de ska släckas.
Men det är som att SK glömmer bort att den ska vara dimmrad istället för på efter att solen varit uppe.

Om jag bara använder ett schema istället för två olika beroende på jämn eller udda vecka så fungerar dim efter solnedgången.

Jag har skickat filen som låg i DB mappen till Martin, jag antar att det är den filen han ville ha
Tackar för denna utförliga förklaring. Låter som en bug. Vi väntar och ser vad Martin/Tomas säger.
Du har skickat rätt fil.

EDIT:
Vad är då detta som syns i din händelselog? Martin/Tomas kanske kan förklara detta, Jag ser inget sådant i min händelselog?
Dimmer problem.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Stoffer
2 stars
2 stars

Post by Stoffer » Sat 05 Nov 2011, 13:00

Jag tror att det är då jag klickat på "Alla enligt schema"

ts67
2 stars
2 stars

Post by ts67 » Sat 05 Nov 2011, 13:35

Stoffer wrote:Hehe, nej helst skulle man slippa tvåskift.

Jag låter windows schemaläggare köra en .bat fil som skriver 0 i en txt fil jämna veckor och 1 udda veckor.
Sedan läser bara SK av filen som en regel.

Man ska kunna använda oddweek via rest men jag har aldrig lyckats få SK att läsa av det.
Förstår mig inte riktigt på xml
Hur fixar du udda och jämna veckor via schemaläggaren?
Själv var jag tvungen att göra det via ett VB-script...

mvh Tomas

Stoffer
2 stars
2 stars

Post by Stoffer » Sat 05 Nov 2011, 13:47

ts67 wrote:
Stoffer wrote:Hehe, nej helst skulle man slippa tvåskift.

Jag låter windows schemaläggare köra en .bat fil som skriver 0 i en txt fil jämna veckor och 1 udda veckor.
Sedan läser bara SK av filen som en regel.

Man ska kunna använda oddweek via rest men jag har aldrig lyckats få SK att läsa av det.
Förstår mig inte riktigt på xml
Hur fixar du udda och jämna veckor via schemaläggaren?
Själv var jag tvungen att göra det via ett VB-script...

mvh Tomas
Jag ställde bara in att bat filerna skulle köras veckovis och så skrev jag var 2:a vecka i fältet.
Men nu kör jag med REST oddweek enligt palles instruktion på förra sidan

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 05 Nov 2011, 16:39

Bekräftat detta som en bugg och jag har gjort en åtgärd för kommande version.
Behöver dock hjälp med bekräftelse på att det fungerar som det är tänkt och att det inte påverkar ngt annat, så jag tar mig friheten att skicka en version för test till Stoffer... :wave:

http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=227
Martin | Switch King

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sat 05 Nov 2011, 17:51

Skönt att höra att det är en bug Stoffer! Du verkar klart kompetent insåg jag efter att dina inlägg ökade i komplexitet. Måste varit lite frustrerande med mina "nybörjar frågor" till dig, men oftast är det någon liten bit som gömmer sig i folks SK inställningar. Ju mer jag testar för att lära mig SK ju mer finesser/klurigheter hitta jag. Martin/Tomas har verkligen skapat en bra produkt, med ett super GUI. men ibland skulle man vilja få ut en lista på alla villkor som påverka en viss utenhet.

Post Reply