SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire

Andra typer av bidrag | Other contributions
Post Reply
krambriw
4 stars
4 stars

Re: SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire

Post by krambriw » Wed 03 Jul 2013, 08:34

Här är nu den nya pluginnen, OneWireClient, för EventGhost...
OneWireClient_03.07.2013.zip
Först liten kontroll att owserver snurrar i din Raspberry Pi och för att se vilken port den lyssnar på,

1) I putty, skriv 'sudo netstat -plnt' och du bör se ungefär följande
Image2.jpg
Här ser vi att owserver kör och att den lyssnar på port 4304. Vill du ändra eller aktivera owserver (om den nu inte redan kör), editera filen etc/owfs.config, kolla avsnittet

Code: Select all

####################### OWSERVER ########################
server: port = localhost:4304
Inställningar av pluginnen i EventGhost:
1) Zippa upp innehållet till plugins/OneWireClient mappen i EventGhost
2) Starta om EG
3) Lägg till pluginnen OneWireClient under 'others'

Du får då upp följande dialog:
Image4.jpg
Det är ganska självförklarande vad dom olika inställningarna betyder(tycker jag). Här väljer du också om sensor attribut skall pollas och hur ofta (vilka bestäms senare när du definierar dina actions).

Det finns tre stycken typer av actions som du kan använda
- ReadAttribute
- WriteAttribute
- ClearSensorsStatus

ReadAttribute gör vad den heter, den läser värdet av ett visst sensor attribut, tex temperaturen. I dialogen som används för konfiguration sätter du också checkboxen om du vill att den skall inkluderas i pollningen. Det är alltså möjligt att bara polla vissa utvalda attribut.
Image6.jpg
WriteAttribute används för att sätta ett värde, tex utgångar. Nu har jag inte sådan hårdvara så jag kan inte testa fullt ut utan jag har testat lite med att sätta alias vilket verkar vara det enda som går att göra med min ljussensor.
Image8.jpg
ClearSensorsStatus nollställer minnet för vilka attribut som skall pollas (lägg till de du vill ha med genom att spara ReadAttribute konfigurationen för dom igen).

mvh Walter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus
3 stars
3 stars

Re: Sv: SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire

Post by gus » Wed 03 Jul 2013, 11:40

Läckert!!
Detta skall testas!

Om jag förstår det så bestämmer man inte per device hur ofta det skall pollas, utan man sätter ett värde för alla? Kan ju bli lite svettigt för bussen om allt skall pollas snabbt, vore bra om detta kunde anpassas per enhet. Men som sagt, kanske redan är så :-)

Stort kred till dig Walter för ditt jobb på detta!!

/Rickard

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Wed 03 Jul 2013, 16:03

Kan ju bli lite svettigt för bussen om allt skall pollas snabbt
Bara att testa, jag kör varje sekund och det verkar funka fin-fint,,,,men det är som du trodde, en inställning för pollningsinterval

Vi får se hur det funkar, annars får vi ändra till något bättre

mvh

riro
3 stars
3 stars

Post by riro » Thu 04 Jul 2013, 05:53

http://switchqueen.snowland.se/ - Every king needs his queen

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Thu 04 Jul 2013, 08:21

Absolut, det finns många vägar att gå. Nu var det så att jag ville ha värden både i EG och is SK (och i Lightning!) så då blev det i mitt fall optimalt med en plugin för EG (jag kan inte skriva plugins för SK, det hade säkert varit ytterligare ett altenativ).

En annan fördel jag tycker mig se med min lösning är enklare och överskådligare konfiguration (man slipper pilla inne i filerna och starta om tjänster efter varje ändring)

Men som sagt, ju fler alternativa lösningar, desto flexiblare möjligheter

mvh

gus
3 stars
3 stars

Post by gus » Fri 05 Jul 2013, 21:48

Nu har jag äääntligen fått lite tid över för att testa detta plugin!
Lite feedback:
Får lite mysko fel i EG när jag startar upp det

Plugin: OneWireClient
   Error starting plugin: OneWireClient
   Traceback (most recent call last) (1609):
     File "C:\Program Files\EventGhost\eg\Classes\PluginInstanceInfo.py", line 177, in Start
       self.instance.__start__(*self.args)
     File "C:\Program Files\EventGhost\plugins\OneWireClient\__init__.py", line 123, in __start__
       m.append(k.split('/')[2])
   IndexError: list index out of range
Disablar och startar om några gånger så hoppar det igång...

Jag testade att polla först en tempgivare, sedan bytte jag till en a/d, bägge funkade! Nu är jag lite osäker på hur det skall funka, men båda dessa givare fortsätter att dyka upp som event fast jag tagit bort ReadAttribute, skall det vara så??

Sedan testade jag med en I/O krets, men den kan jag bara polla om jag kör "Execute Item". Den dyker upp en gång i eventlistan sedan inte igen. Jag har bockat i att den skall pollas.

Sedan verkar det nog tyvärr lite svettigt för mitt nät att polla allt så ofta. Får bara in värden typ var 10-14 sek.
Jag har 8 tempgivare, 1 st A/D DS2450, 5 st I/O DS2406.
Skulle vara bra om det gick att välja pollningsintervall / givare.

Har inte hunnit testa write än, kommer imorgon :-)

Återkommer!

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Sat 06 Jul 2013, 07:02

Hej, har några frågor...och kommentarer
Har lagt in lite felhantering, verkar som om pluginnen inte lyckas med att få in alla dina sensorer, nu skall det printas ut vilken/vilka den misslyckas med
båda dessa givare fortsätter att dyka upp som event fast jag tagit bort ReadAttribute, skall det vara så??
Ja, så är det, du kan köra ClearSensorsStatus men då tas alla bort och du får spara om dom du verkligen vill ha kvar. Har ingen bättre lösning just nu, självklart kan man gå in i EG's konfig fil 'config.py' och redigera direkt men det tycker jag man bör undvika...du hittar normalt config.py i 'C:\Users\username\AppData\Roaming\EventGhost'
Sedan verkar det nog tyvärr lite svettigt för mitt nät att polla allt så ofta. Får bara in värden typ var 10-14 sek.
Vad har du satt för pollningsintervall?
Blir lite mer komplicerat, jag måste designa om lite grann. Har lagt in en lite delay mellan read för sensorerna, testa först med den nya versionen

mvh
__init__.zip
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus
3 stars
3 stars

Post by gus » Sat 06 Jul 2013, 12:42

krambriw wrote:Hej, har några frågor...och kommentarer
Har lagt in lite felhantering, verkar som om pluginnen inte lyckas med att få in alla dina sensorer, nu skall det printas ut vilken/vilka den misslyckas med

Installerade uppdateringen, nu får jag inget felmeddelande
båda dessa givare fortsätter att dyka upp som event fast jag tagit bort ReadAttribute, skall det vara så??
Ja, så är det, du kan köra ClearSensorsStatus men då tas alla bort och du får spara om dom du verkligen vill ha kvar. Har ingen bättre lösning just nu, självklart kan man gå in i EG's konfig fil 'config.py' och redigera direkt men det tycker jag man bör undvika...du hittar normalt config.py i 'C:\Users\username\AppData\Roaming\EventGhost'

Ok, då fattar jag hur det fungerar!
Vad har du satt för pollningsintervall?

2 Sek. Testat alla möjliga tider.
Blir lite mer komplicerat, jag måste designa om lite grann. Har lagt in en lite delay mellan read för sensorerna, testa först med den nya versionen

Kan man inte göra så att man har en liten phytonkod som man har i varje Macro som frågar efter önskat värde? Då skulle man ju kunna ha olika pollningstider. Lite rått men kanske funkar?

//Rickard

mvh
__init__.zip

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Sat 06 Jul 2013, 14:42

Kan man inte göra så att man har en liten phytonkod som man har i varje Macro som frågar efter önskat värde? Då skulle man ju kunna ha olika pollningstider. Lite rått men kanske funkar?
Det finns faktiskt redan, glömda berätta det...

Actionen 'ReadAttribute' returnerar värdet som retur (förutom att det printas i loggen).

För att nyttja detta i ett pythonscript kan man göra så här om man lägger scriptet i ett makro:

my_value = eg.plugins.OneWireClient.ReadAttribute(u'Give me a name', u'/20.5FDC0C000000', u'volt.A', True)
# sedan kan du använda my_value för andra saker...

gus
3 stars
3 stars

Post by gus » Sat 06 Jul 2013, 18:00

Ok, så jag sätter upp en ReadAttribute, tex ett där jag vill läsa A/D.n för min ljusmätare.
Får upp detta:
ljus.png
Hur skall jag nu komma vidare för att få detta vidare till SK?
Ursäkta min totala okunnighet gällande Python men förhoppningsvis kommer jag bli kung på detta :-)

Post Reply