Först liten kontroll att owserver snurrar i din Raspberry Pi och för att se vilken port den lyssnar på,
1) I putty, skriv 'sudo netstat -plnt' och du bör se ungefär följande
Här ser vi att owserver kör och att den lyssnar på port 4304. Vill du ändra eller aktivera owserver (om den nu inte redan kör), editera filen etc/owfs.config, kolla avsnittet
Code: Select all
####################### OWSERVER ########################
server: port = localhost:4304
1) Zippa upp innehållet till plugins/OneWireClient mappen i EventGhost
2) Starta om EG
3) Lägg till pluginnen OneWireClient under 'others'
Du får då upp följande dialog: Det är ganska självförklarande vad dom olika inställningarna betyder(tycker jag). Här väljer du också om sensor attribut skall pollas och hur ofta (vilka bestäms senare när du definierar dina actions).
Det finns tre stycken typer av actions som du kan använda
- ReadAttribute
- WriteAttribute
- ClearSensorsStatus
ReadAttribute gör vad den heter, den läser värdet av ett visst sensor attribut, tex temperaturen. I dialogen som används för konfiguration sätter du också checkboxen om du vill att den skall inkluderas i pollningen. Det är alltså möjligt att bara polla vissa utvalda attribut. WriteAttribute används för att sätta ett värde, tex utgångar. Nu har jag inte sådan hårdvara så jag kan inte testa fullt ut utan jag har testat lite med att sätta alias vilket verkar vara det enda som går att göra med min ljussensor. ClearSensorsStatus nollställer minnet för vilka attribut som skall pollas (lägg till de du vill ha med genom att spara ReadAttribute konfigurationen för dom igen).
mvh Walter