Utvärdering av Switch King inför köp

Allmänna frågor och synpunkter.
bunker
3 stars
3 stars

Utvärdering av Switch King inför köp

Post by bunker » Wed 29 Dec 2010, 19:08

Jag försöker f.n. utvärdera Switch King för att avgöra om jag ska köpa det eller inte. Jag känner mig som en hyfsat duktig användare av datorer och jag har som mål att styra nästan all belysning i min lägenhet med fjärrbrytare och fjärrdimmers.

Men Switch King gör det inte lätt att utvärdera programmet. Vad jag är intresserad av är dels scenarion och dels de speciella gränssnitten, iPhone, web och kanske Android, samt datakällorna. Men när jag är begränsad till bara 5 enheter så är det svårt att få nåt riktigt bra grepp om applikationen och i synnerhet scenario-funktionaliteten. Jag vill ju faktiskt prova med min befintliga installation som har 13 enheter i dagsläget. Av dessa blir 5 "slumpvist" utvalda för att jag ska kunna använda dom. Det är faktiskt inte ok, hur ska jag rimligen kunna testa scenarion med 5 enheter som jag inte ens får välja själv? Det ska inte vara bökigt att utvärdera ett program som kostar pengar, det ska vara lätt.

Dessutom vill jag ju se att det funkar med alla mina typer av enheter av olika märken, dimmers med absolut-styrning osv. Nu har jag fått ändra om bland mina enheter för att få med några vettiga att prova med. Så svårt ska det inte behöva vara att få prova funktionaliteten :!:

Bättre hade varit en NN-dagars provperiod med full funktionalitet och sedan då 5 enheter om det är er föredragna begränsning. Det är i alla fall mitt förbättringsförslag. :clap:

Visst, 279 kr är ingen förmögenhet men principiellt vill jag inte betala för något som jag inte tror kan klara av jobbet. :twisted:

Westlund
2 stars
2 stars

Re: Utvärdering av Switch King inför köp

Post by Westlund » Wed 29 Dec 2010, 19:28

Jag har kört Switchking ett tag och har pröjsat för det, jag tycker det funkar klockrent!
Det enda jag saknar är ett lite bättre webbgränsnitt men det är ju ett tillägg som martin säger.
Jag måste säga att någon bättre support som du får från Switchking får du leta länge efter.
Har du några saker som du saknar så tar det det till sig.

MVH

Fredrik

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Wed 29 Dec 2010, 20:52

Hmmm, när det gäller vilka enheter som ska gå att styra med Switch King i gratisversionen så var tanken att man skulle kunna välja ut vilka fem detta skulle vara, men det funkar inte riktigt som tänkt just nu. Vi får se över det till nästa version.

Jag håller givetvis med om att det ska vara enkelt att utvärdera programmet. Vi har valt att lägga begränsningen på ett visst antal enheter för att det är en enkel regel som är lätt att förstå.
Tomas | Switch King

bunker
3 stars
3 stars

Post by bunker » Wed 29 Dec 2010, 21:05

Min utvärdering ser ut så här:
  • :arrow: Stöd för samtliga enhetstyper - Ok efter en del om konfiguration för att testa alla modellerna
    :arrow: Stöd för Absolut dimmning - Ok, men vissa problem i import av enheter samt i webgränssnittet
    :arrow: Scenarion - svårt att testa pga begränsning och hittade fel.
    :arrow: Datakällor - inte ok ännu, får inte till läsning från fil.
    :arrow: Styrning via layout av bostaden - buggigt men hjälpligt fungerande utom för dimmning
Så jag vill inte kalla det klockrent ännu, men har förhoppningar på att allt går att lösa. Jag tycker nivån motsvarar vad jag misstänkt hittills för att vara ett litet team utvecklare och som nyligen börjat satsa lite mer på produkten.

Däremot har 3 av de 5 huvudpunkterna ovan berörts av den jobbiga begränsningen till 5 enheter.

Jag tycker att jag har rimliga förväntningar på vad Switch King ska klara av baserat på
http://www.telldus.se/thirdparty/show?id=1
och
http://www.telldus.se/products/solution ... ure_layout

Westlund
2 stars
2 stars

Post by Westlund » Wed 29 Dec 2010, 21:28

För mig funnkar allt, Jag plockar temperaturer från min väderstation och det funkar utan problem.
Även dimning i webbgränsnittet fungerar, så jag har inget att klaga på

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Wed 29 Dec 2010, 22:42

bunker wrote:Jag tycker att jag har rimliga förväntningar på vad Switch King ska klara av baserat på
http://www.telldus.se/thirdparty/show?id=1
och
http://www.telldus.se/products/solution ... ure_layout
Vill bara tillägga att det som är officiellt när det gäller Switch King är det som återfinns på vår egen webbplats. Jag kommer att be Telldus göra vissa justeringar av deras text om Switch King.

Sedan så gör vi vårt bästa för att tillgodose önskemål från er användare och åtgärda brister i produkten. Vi är tacksamma för all återmatning vi får då det ger oss möjlighet att förbättra Switch King. :wave:
Tomas | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Wed 29 Dec 2010, 23:12

Jag har svårt att tänka mig att jag skulle kunna hitta ett program för styrning av "enheter" som fungerar så pass bra som Switch King gör,
Ibland så har det dykt upp problem men då får man snabbt hjälp och hittils så har alla mina problem lösts på ett väldigt smidigt sätt.

5 enheter räcker ju för att testa själva programmet, man testar det ju i labbmiljö, man går ju inte skarpt med en demo.

Man kan ju köra massa olika regler baserade på datakällor och även olika scenarion med 5 enheter.

Go for it :!:

bunker
3 stars
3 stars

Post by bunker » Wed 29 Dec 2010, 23:33

På er egen hemsida så har ni texten webbläsare och en ff-ikon som en typ av klient, redan på förstasidan. Det är väl rimligt att jag tyckte att web-gui:t var en del av er standard-funktionalitet när det står både hos Telldus och er själva? Layouten av hemmet med klickbara ikoner var en viktig faktor för mig att söka mig till Switch King.

En liten brasklapp om att web-gui:t är experimentellt, exempel eller beta hade fått mig att tänka rätt men samtidigt bli mer tveksam till Switch King. Här har det brustit i "marknadsföringen". All heder åt er som korrigerar det.

Hur som helst bestämmer ni ju själva vad ni klarar av att supporta på den tid ni har för Switch King. :cry:

@Isaksson: Visst i en ideal värld eller på jobbet skulle jag göra det så professionellt men hemma har jag varken tid eller resurser att sätta upp en seriös labbmiljö. Jag köper inte en till Tellstick och bygger en till Windows Home Server för att kunna utvärdera Switch King. Att inte få testa med den fulla uppsättningen enheter tycker jag faktiskt är ett minus och jag kommer inte vara den enda som tycker det, även om jag kanske är först att säga det. Min poäng var att eftersom programmet väljer 5 enheter åt mig så blir det ett jäkla meck att få till de tester jag vill göra. Om du vill vara seriös med labmiljö får du nog faktiskt låta mig vara seriös med mina tester innan köpet. :) Egentligen är det inte bara köpet utan själva committandet till Switch King. Det finns faktiskt andra alternativ om än mindre lovande eller med mer arbete för mig.

@Westlund: Kul för dig. Jag har inte haft samma tur. Nu verkar allt ha löst sig utom web-gui:t och det ser tveksamt ut tydligen. Så min upplevelse har blivit en annan än din, men det var faktiskt inte det tråden handlade om, utan begränsningen till 5 enheter.

Jag har sagt mitt och nu släpper jag det här med utvärderings-feedbacken och återgår till att bygga min ljussensor som jag skulle gjort i dag istället för att felsöka och skriva på forumet. Tack för att ni lyssnade.

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Thu 30 Dec 2010, 01:07

Har för mig att man faktiskt KAN välja vilka 5 enheter man vill styra.
Så gjorde jag under 0.8.0, så där vet jag att det funkade, men i samband med
uppgradering till 0.9.0, så skaffade jag licensen och har därför inte testat.

Hur göra?
Klicka på enhet som du inte vill styra, då kommer inställningar för den enheten upp.
Välj Avancerat och där finns "Styrning av enhet", välj "Av, enheten är tillgänglig men styrs inte"
Detta lämnar plats åt en annan enhet, så klicka på den och gör likadant, fast avsluta med
att välja "På, enheten styrs av Switch King".

På det viset kan man själv välja vilka fem enheter man vill testa med och utvärdera deras
funktion.

Har som sagt inte testat på 0.9.0 men det borde funka! :)

bunker
3 stars
3 stars

Post by bunker » Thu 30 Dec 2010, 01:18

Som tomas skrev och jag också märkt när jag testat, fungerar inte det i 0.9. Det var det första jag provade...

Post Reply