Hjälp med datakälla

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Re: Hjälp med datakälla

Post by KungenAvPeking » Thu 07 Jul 2011, 22:58

Okej...

Första felet försvann, när jag i stället för att Pinga min mobil gick över till att Pinga min LapTop...
I loggboken får jag då följande: Verified connection.

Men det händer inget i SwitchKing, min datakälla uppdateras inte... :(

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Thu 07 Jul 2011, 23:35

Hmmm... Jo, LITE uppdateras den, men inte var 15:e sekund, som man kunde förvänta sig?

Hur ska datakällan konfigureras för att pluginet ska funka?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 08 Jul 2011, 05:41

KungenAvPeking wrote:Hmmm... Jo, LITE uppdateras den, men inte var 15:e sekund, som man kunde förvänta sig?
Det finns en bugg som gör att en datakälla som uppdateras via REST-interfacet inte uppdateras direkt i klienten. Klienten får alltså reda på att datakällan är uppdaterad senare än vad den faktiskt är.

Det kan nog vara detta som spökar = datakällan är uppdaterad, men du ser det inte direkt. Servern vet att datakällan är uppdaterad men meddelar inte klienten...

Om du går mot REST-anslutningen (typ http://localhost/datasources/1 - där 1 är ID på datakällan) och refreshar webbläsaren så bör du se uppdateringen direkt.

Denna bugg är planerad att fixas i kommande version.
Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Fri 08 Jul 2011, 08:09

Ja, men då verkar det fungera! ;)

Givetvis med reservation för att mobilen svarar på ping, vilket min gör (HTC Desire).

Ska sätta mig och labba lite med detta, verkar vara en kul grej.
Dock kanske man inte ska använda det till att tända ljuset i hallen när man kommer hem, med tanke på att det har 15 sekunders fördröjning (plus tiden det tar innan mobilen ens har fattat att den är inom räckhåll för hemmanätet...)
men det skulle ju mycket väl kunna användas som ett enkelt skydd av t.ex min dator (om inte jag är hemma, ska det inte finnas ström till skärmen/skrivaren/andra tillbehör)

Likaså, skulle man kunna använda det till att begränsa viss belysning om man inte är hemma, typ att lampan vid min säng behöver inte lysa på morgonen, om jag inte är hemma...

Ladda kaffebryggaren på morgonen innan man går, senario som säger: Om hemma, starta kaffebryggaren klockan 15-18.
Skulle ge att så snart man kommer hem, startas kaffebryggaren och man får, inom 10 minuter efter att man kom hem, en varm kopp kaffe, även om man ägnat tiden åt att gå igenom dagens brev/reklam.. (kan ju behöva en styrketår efter att ha kollat de senaste räkningarna... ;) )

Finns ju en del man kan använda detta till, helt klart!

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Fri 08 Jul 2011, 08:34

Sådärja, då har jag börjat testa med två mobiler och det verkar också funka som det ska! :)

Med andra ord, kan jag få systemet att uppföra sig på olika sätt, beroende på vem eller vilka som är hemma! NICE!

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Fri 08 Jul 2011, 08:39

KungenAvPeking wrote:Ja, men då verkar det fungera! ;)

Givetvis med reservation för att mobilen svarar på ping, vilket min gör (HTC Desire).

Ska sätta mig och labba lite med detta, verkar vara en kul grej.
Dock kanske man inte ska använda det till att tända ljuset i hallen när man kommer hem, med tanke på att det har 15 sekunders fördröjning (plus tiden det tar innan mobilen ens har fattat att den är inom räckhåll för hemmanätet...)
men det skulle ju mycket väl kunna användas som ett enkelt skydd av t.ex min dator (om inte jag är hemma, ska det inte finnas ström till skärmen/skrivaren/andra tillbehör)

Likaså, skulle man kunna använda det till att begränsa viss belysning om man inte är hemma, typ att lampan vid min säng behöver inte lysa på morgonen, om jag inte är hemma...

Ladda kaffebryggaren på morgonen innan man går, senario som säger: Om hemma, starta kaffebryggaren klockan 15-18.
Skulle ge att så snart man kommer hem, startas kaffebryggaren och man får, inom 10 minuter efter att man kom hem, en varm kopp kaffe, även om man ägnat tiden åt att gå igenom dagens brev/reklam.. (kan ju behöva en styrketår efter att ha kollat de senaste räkningarna... ;) )

Finns ju en del man kan använda detta till, helt klart!
Precis som du tänkte använda detta enligt ovan kör jag själv men då använder jag hemlarmet som trigger. Dvs är jag inte hemma görs en hel del saker strömlösa (kaffebryggare, skrivare etc). Kanonbra!

//Peter

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 08 Jul 2011, 09:20

KungenAvPeking wrote:Dock kanske man inte ska använda det till att tända ljuset i hallen när man kommer hem, med tanke på att det har 15 sekunders fördröjning (plus tiden det tar innan mobilen ens har fattat att den är inom räckhåll för hemmanätet...)
Ofta har ju Wifi hyffsad räckvidd. När jag kommer hem och parkerar bilen, stiger ur och låser upp så har tillräckligt med tid gått för att det ska räcka eftersom nätet räcker ca 20m från tomtgränsen.
:D
Martin | Switch King

nulf
2 stars
2 stars

Post by nulf » Fri 08 Jul 2011, 14:32

Martin wrote: Jag bifogar det till detta inlägg, så får du fråga om det är ngt som behöver förklaras ytterligare eller om det är ngt som upplevs som att det inte rullar.
Tack så mycket Martin.

Ja det funkar, datakällan nollas när jag slår av wifi på mobilen.
Men när jag har wifi aktiverat så växlar datakällan mellan hög och låg hela tiden? samma problem med både min galaxy och tjejens htc

EDIT:om jag använder min dators ip så funkar det som det ska, måste vara något med mobilen som spökar.

Såhär säger loggen:

BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2011-07-08 18:32:35 -- Device with id 84, name test, native id -126 and code D:2 has a nonmatching state.
{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2011-07-08 18:32:35 -- Device with id 84, name test, native id -126 and code D:2 is being turned off. Method used is TellStickWrapper.

nulf
2 stars
2 stars

Post by nulf » Wed 13 Jul 2011, 11:31

KungenAvPeking wrote:Sådärja, då har jag börjat testa med två mobiler och det verkar också funka som det ska! :)
Funkar dina datakällor utan att växla fram och tillbaka? För mina växlar hela tiden

Hur har du konfigurerat datakällorna?

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Wed 13 Jul 2011, 12:23

Tja, på MIN mobil funkar det i stort sett utan några problem (HTC Desire), men på sambons verkar det som att hennes mobil (Samsung Galaxy 5) går ner i någon typ av sparläge och stänger av WIFI när hon inte använder det.

Datakällorna är konfade enligt följande
Källtyp: Positionsbaserad fil
Filsökväg: file:///
Startposition: 0
Fältlängd: 1
Radindex: Specifik rad / 1
Tidsstämpelkälla: Tid för när värde hämtades från fil av Switchking

Hämtningstyp: När fil har ändrats
Förfallotid: 00:05:00

Antal decimaler: 0
Min-värde: 0
Max-värde: 2
Fel-värde: 99

Dessutom har jag ändrat i konfigurationen på pluginet, så att den bara kollar var 30:e sekund (cirka), känns onödigt att kolla oftare, om man inte typ ska tända en lampa innanför dörren, när man kommer hem... ;)

Post Reply