skymningsrelä, igen

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Mrpettson
1 star
1 star

skymningsrelä, igen

Post by Mrpettson » Wed 04 Jun 2014, 21:58

Har en LBST-604 som jag efter lite bök fick till att fungera ypperligt med SK och Tellstick Duo... men har ett litet bekymmer... LBSTn skickar endast en signal om av resp på och jag har märkt att vid vissa tillfällen har SK, Duon alt datorn missat signalen och därför inte tänt eller släckt systemet. jag skulle därför behöva haft tag på en enhet som kontinuerligt skickar signaler. läste någonstans förut om någon som konverterade en vanligt yttertemp sensor till ett skymningsrelä men kan ej hitta den tråden igen, det är något jag själv skulle kunna knåpa ihop bara jag viste vilka komponenter jag behöver... allternativt om det finns en färdig lösning... 1Wire skulle kanske kunna fungera det med om det inte är allt för bökigt/kostsamt att snickra ihop.

Någon med tips eller erfarenheter? :help:

krambriw
4 stars
4 stars

Re: skymningsrelä, igen

Post by krambriw » Thu 05 Jun 2014, 07:26

Hej Pettson,
Den länk du inte kunde hitta ligger några poster längre ner i forumet...
viewtopic.php?f=8&t=450

Min erfarenhet av dessa trådlösa sensorer, oavsett om dom är ombyggda enligt beskrivningen ovan eller i originalutförande är att man kan "tappa bort" dom ett tag och att dom senare återkommer. Vad det beror på är svårt att säga, troligen ligger dom periodvis och sänder så att dom överlappar varandra. Med tiden driver dom ifrån varandra och vips, så fungerar det igen...

Detta är oavsett vilken typ av mottagare man har. Jag har sett samma *fenomen* både med TellStick Duo, RFXtrx och mina egna hembyggen...

Ju fler sensorer/sändare du har, desto större risk.

Jag har själv byggt om både UPM/ESIC och Oregon sensorer till ljussensorer enligt beskrivningen och dom fungerar fint, dock med reservation för att dom som sagt var kan "tappas bort" ibland.

För att få till en mera driftsäker lösning gick jag över till OneWire. Du kan läsa om detta i den här tråden:
viewtopic.php?f=24&t=1316

Så för kritiska lösningar rekommenderar jag ett trådbundet system, tex OneWire. Alternativt, om du måste ha ett trådlöst system, är det bättre att titta på Z-Wave eller Zig-Bee vilka båda har dubbel-riktad kommunikation och betydligt bättre hantering av alternativa kommunikationsvägar (mesh-nätverk). Prisbilden är dock också en annan...

För enklare, mindre kritiska lösningar, kan man kanske stå ut med de nackdelar som beskrevs ovan.

mvh

Mrpettson
1 star
1 star

Post by Mrpettson » Thu 05 Jun 2014, 08:11

Tack! Har sökt både på Google och i forumet utan att hitta tråden... Men man ser väl inte skogen för alla träd ibland :s

Det där med att man kan tappa ibland har jag haft bekymmer med då jag även har en trådlös tempsensor, dock har den fungerat fläckfritt i 6-8 månader nu. LBSTn däremot är det inga sådana bekymmer med, förutom att signalen missas någon gång då och då och eftersom att den sköter lampor (inkl ungarnas nattlampor) blir det lite bekymmersamt så 1wire kanske är att föredra. Är bara 1-1,5 meter från SK servern till närmaste fönster så ingen överdriven kabeldragning erfordras

Tacksam för snabbt och informativt svar

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Wed 11 Jun 2014, 10:09

troligen ligger dom periodvis och sänder så att dom överlappar varandra
Jag kan nog bekräfta att detta är fallet och faktiskt en av de största svagheterna med denna teknologi. Varför jag påstår detta är att jag har misstänkt detta under flera år och att jag nu 'bevisligen' upplevde 'fenomenet' själv igår...

Sedan ett par dagar tillbaka har jag den nya RFXtrx 433E transceivern i drift och jag kör den parallellt med mina andra transceivrar, bland annat en tidigare RFXtrx 433. Dom är anslutna till olika system och när jag studerade loggarna parallellt så såg jag helt tydligt hur två Oregon sensorer låg och sände samtidigt. De båda systemen snappade inte upp händelser från bägge sensorerna någon gång. Däremot varierade det vilken dom fick in.....

Så här höll det på under ett antal timmar igår för att senare på kvällen 'ordna upp sig' när sensorerna hade drivit iväg från varandra tillräckligt mycket. Då kom händelser från båda sensorna in igen i bägge systemen.

Så en grundregel är nog att man ska ha så få sensorer som möjligt om man inte kan acceptera att dom faller ur ibland på grund av ovanstående...

mvh

Post Reply