Hej Pettson,
Den länk du inte kunde hitta ligger några poster längre ner i forumet...
viewtopic.php?f=8&t=450
Min erfarenhet av dessa trådlösa sensorer, oavsett om dom är ombyggda enligt beskrivningen ovan eller i originalutförande är att man kan "tappa bort" dom ett tag och att dom senare återkommer. Vad det beror på är svårt att säga, troligen ligger dom periodvis och sänder så att dom överlappar varandra. Med tiden driver dom ifrån varandra och vips, så fungerar det igen...
Detta är oavsett vilken typ av mottagare man har. Jag har sett samma *fenomen* både med TellStick Duo, RFXtrx och mina egna hembyggen...
Ju fler sensorer/sändare du har, desto större risk.
Jag har själv byggt om både UPM/ESIC och Oregon sensorer till ljussensorer enligt beskrivningen och dom fungerar fint, dock med reservation för att dom som sagt var kan "tappas bort" ibland.
För att få till en mera driftsäker lösning gick jag över till OneWire. Du kan läsa om detta i den här tråden:
viewtopic.php?f=24&t=1316
Så för kritiska lösningar rekommenderar jag ett trådbundet system, tex OneWire. Alternativt, om du måste ha ett trådlöst system, är det bättre att titta på Z-Wave eller Zig-Bee vilka båda har dubbel-riktad kommunikation och betydligt bättre hantering av alternativa kommunikationsvägar (mesh-nätverk). Prisbilden är dock också en annan...
För enklare, mindre kritiska lösningar, kan man kanske stå ut med de nackdelar som beskrevs ovan.
mvh