Scenarion tar TID.. Entrédörr styr hallampa

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
krambriw
4 stars
4 stars

Re: Scenarion tar TID.. Entrédörr styr hallampa

Post by krambriw » Sun 10 Feb 2013, 20:12

Vad har du för något, vanlig Tellstick eller Tellstick Duo???

Senaste och bästa för respektive, hittar du här:

TellStickDuo plugin:
http://www.eventghost.net/forum/viewtop ... 105#p25321

TellStick plugin (TS2):
http://www.eventghost.net/forum/viewtop ... 081#p11844

Jag tror i och för sig att TellStickDuo pluginnen fungerar med en vanlig Tellstick vad avser sändning men det blir väl lite missvisande eftersom en vanlig Tellstick inte kan ta emot signaler.

mvh

Flygekorre
3 stars
3 stars

Post by Flygekorre » Mon 11 Feb 2013, 16:07

krambriw wrote:Vad har du för något, vanlig Tellstick eller Tellstick Duo???

Senaste och bästa för respektive, hittar du här:

TellStickDuo plugin:
http://www.eventghost.net/forum/viewtop ... 105#p25321

TellStick plugin (TS2):
http://www.eventghost.net/forum/viewtop ... 081#p11844

Jag tror i och för sig att TellStickDuo pluginnen fungerar med en vanlig Tellstick vad avser sändning men det blir väl lite missvisande eftersom en vanlig Tellstick inte kan ta emot signaler.

mvh
Jag har Tellstick Duo, TACK! Ska prova i veckan! Vill även ha ut temperaturvärdena från eventghost så jag kan posta dem på min privata websida... Det blir mycket pysslande till helgen!

klintan
3 stars
3 stars

Post by klintan » Sun 03 Mar 2013, 15:39

Martin wrote:@klintan: Om du inte har behov av "Raw"-händelser i Switch King (och exempelvis får dem via EG), så kan du stänga av lyssningen av dessa händelser och därmed avsevärt minska på topparna.
Nu har jag äntligen fått tillfälle att testa detta och det gör STOR skillnad!

Min gamla netbook känns riktigt snabb nu. Jag har inte hunnit testa över flera dagar, men vad jag kan se direkt har CPU-belastningen gått ner, SK klienten startar betydligt snabbare och magnetkontakterna kan tända en lampa på ca 5 sekunder (mot över 10 innan jag slog av raw). Tack!

Finns detta tips i någon guide/FAQ? Om inte tycker jag att det bör nämnas, då det verkar göra stor skillnad på äldre datorer.

Flygekorre
3 stars
3 stars

Post by Flygekorre » Thu 07 Mar 2013, 10:32

klintan wrote:
Martin wrote:@klintan: Om du inte har behov av "Raw"-händelser i Switch King (och exempelvis får dem via EG), så kan du stänga av lyssningen av dessa händelser och därmed avsevärt minska på topparna.
Nu har jag äntligen fått tillfälle att testa detta och det gör STOR skillnad!

Min gamla netbook känns riktigt snabb nu. Jag har inte hunnit testa över flera dagar, men vad jag kan se direkt har CPU-belastningen gått ner, SK klienten startar betydligt snabbare och magnetkontakterna kan tända en lampa på ca 5 sekunder (mot över 10 innan jag slog av raw). Tack!

Finns detta tips i någon guide/FAQ? Om inte tycker jag att det bör nämnas, då det verkar göra stor skillnad på äldre datorer.
Härligt att du hann före mig (slöö..) och ännu trevligare att det verkar vara en betydelsefull förändring, det enda man får göra när man skall skapa ny datakälla är att stänga ner tjänsterna och importera RAW ON scriptet då. Jag har också gjort detta nu så vi får se om det gör någon skillnad!

Flygekorre
3 stars
3 stars

Post by Flygekorre » Thu 07 Mar 2013, 10:36

cami wrote:Kan detta (att stänga av RAW) gör nytta även för röreslesensorer? Har tre stycken från Nexa (en svart utomhus och två små vita innomhus) som jag upplever är väldigt långsamma på samma sätt som beskrivs om magnetkontakerna.
HUR fick du in dessa rörelsesensorer i SK? Jag har försökt skapa datakällor av två olika rörelsevakter men ser ingenting i historyn för datakällor när jag "aktiverar" rörelsevakterna..??? Det är som att min tellstick inte kan läsa av dem alls. Har en proove utomhusvakt och en nexa som sitter infälld i väggen. ingen av dem kan jag se.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 08 Mar 2013, 16:45

Stänger du av Raw och du inte använder EventGhost så måste du skapa upp "enheter" för rörelsevakterna i Switch King först. Om Tellsticken tar emot en signal från en enhet som inte finns upplagd i Telldus Center så blir det en Raw-signal, som du nu har stängt av = Switch King får inte någon information om att detektorn aktiverats.
Martin | Switch King

Flygekorre
3 stars
3 stars

Re: Sv: Scenarion tar TID.. Entrédörr styr hallampa

Post by Flygekorre » Sun 10 Mar 2013, 17:43

Jag såg dem dock inte innan jag stängde av raw events heller :(

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 11 Mar 2013, 08:46

Möjligtvis kan det bero på ett minnesfel som tidigare fanns i Telldus Core och som påverkade just Raw-händelser där det kunde bli en krasch om man hade vissa modeller av temperatursensorer. I så fall så syns detta i loggen, då felet från Telldus Core fångas upp och loggas i Switch Kings loggfil. Om du har stängt av Raw så kommer inte felet att uppstå. Utan Raw så är enda chansen att skapa upp enheten via Telldus Centers "Scan"-funktion.
Martin | Switch King

cozmo
3 stars
3 stars

Post by cozmo » Thu 15 Aug 2013, 08:02

Siden tittelen på denne tråden var veldig passende, henger jeg meg på....

Jeg har en Nexa IR-sensor. I gangen ønsker jeg at lyset skal skru seg på når IR-sensoren detekterer bevegelse. Jeg har laget et scenarie som skrur på lysene med en regel knyttet til IR-sensor=ON.
Problemet er at SwitckKing bruker aaaalt for lang tid på å aktivere scenariet. Innen lysene kommer på har jeg beveget meg inn i neste rom.

Jeg ser at selve IR-sensoren reagerer raskt - og den rapporterer "ON" status med en gang jeg kommer inn i sonen den overvåker. Men av eller annen grunn tar det fort 5-7 sekunder før SK aktiverer scenariet og lyset skrues på.

Hvorfor går det så treigt?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 15 Aug 2013, 17:14

cozmo wrote:Jeg ser at selve IR-sensoren reagerer raskt - og den rapporterer "ON" status med en gang jeg kommer inn i sonen den overvåker. Men av eller annen grunn tar det fort 5-7 sekunder før SK aktiverer scenariet og lyset skrues på.

Hvorfor går det så treigt?
Detta är ett känt problem med Nexas IR-detektorer. De sänder ut signaler under flera sekunder. Min egen detektor sänder i 4-5 sekunder. Under denna tid kan inte Switch King skicka ut signaler eftersom detektorn blockerar alla utgående signaler från Duon.
Man kan försöka "tvinga igenom" en signal från Duon och hoppas att signalen når fram till mottagaren. Det gör man genom att sänka "Mottagningsfördröjning" och "Sändningsintervall" och genom att öka "Antal sändsignaler".
Martin | Switch King

Post Reply