Scenarion tar TID.. Entrédörr styr hallampa

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Martin
Administrator
Administrator

Re: Scenarion tar TID.. Entrédörr styr hallampa

Post by Martin » Thu 07 Feb 2013, 21:31

krambriw wrote:Inga grejor är helt perfekta så det kompenseras här och där för dom olika bristerna.
Så rätt.

Så länge det finns enheter som sänder i flera sekunder kommer vi aldrig att kunna få en rapp responstid då enheterna blockerar alla andra signaler. En absolut minsta tid för respons för en enhet som sänder i fyra sekunder blir alltså runt 4,5 sekunder.

När väl Switch King börjar sända efter dessa fyra sekunder så kommer alla signaler ut att prioriteras = om du har 10 enheter som ska påverkas, och den första signalen sänds ut efter 6 sekunder och du har ställt in en paus mellan varje sändning på 100 millisekunder så kommer signalerna att vara utskickade efter 7-8 sekunder. Om du får längre tid än så (efter att signalerna börjat skickas ut) så bör det gå att konfigurera - Switch King upphör helt med andra saker tills signalerna har skickats ut.

När det gäller tiden mellan det att detektorn sänt klart (i exemplet 4 sekunder) tills det att den första signalen skickas ut (i exemplet 6 sekunder) så har vi ett stort jobb att göra där för att komma ner i tid - framför allt i miljöer med mycket regler, många datavärden etc.
Orsaken är att Switch King är lite för "dum" när det gäller att avgöra vilka enheter som ska utvärderas vid varje enskilt tillfälle. Om ett värde kommer in från en datakälla så räknas alla enheters status om - med allt vad det innebär av många värden att gå igenom, hysteres, etc. Det slår framför allt mot en slöare processor. Inför nästa version (som påbörjats, men som har en bra bit kvar) är målet att utvärderingen ska bli "smartare" och därmed kunna pressa ner tiden från det att detektorn har slutat skicka tills det att den första signalen går iväg.
Martin | Switch King

klintan
3 stars
3 stars

Post by klintan » Thu 07 Feb 2013, 23:14

krambriw wrote:Om du kör EG så finns det funktioner som 'tar hand om' ovanstående problem, tex att endast en signal från magnetkontakten tas emot, att lampan styrs direkt och snabbt av EG mm. Sedan kan du gärna köra SK och Telldus center parallelt med EG, EG drar nästan inga resurser alls.
Nej, tyvärr har du fel i fallet med en viss typ av magnetkontakter.

Dessa genererar över 30 event för EN öppning/stängning, vilket får CPU att "gå i taket" om SK är aktivt. Det är omöjligt att få ner responsen under 10-15 sekunder. Om SK inte är aktivt är 5-6 sekunder möjligt.

Vi får hoppas att Telldus släpper ny version snart. Tack Martin för bra support och de förbättringar du gör i SK!

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 08 Feb 2013, 08:35

@klintan: Om du inte har behov av "Raw"-händelser i Switch King (och exempelvis får dem via EG), så kan du stänga av lyssningen av dessa händelser och därmed avsevärt minska på topparna. För exempelvis en magnetkontakt så tror jag att antal händelser som genereras till Switch King blir ungefär 1/5 jämfört med om Raw är aktiverat.
Martin | Switch King

klintan
3 stars
3 stars

Post by klintan » Fri 08 Feb 2013, 09:18

@Martin: Hur gör jag det?

Men raw-strängarna behövs väl för tempsensorer? Så alternativet blir i sådant fall att uppdatera datakällorna via EG?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 08 Feb 2013, 09:24

Raw-data krävs för att du ska få in data från enheter som inte är registrerade i Telldus Center - exempelvis en fjärrkontroll som inte är direktkopplad mot en enhet. Temperatursensorer kommer in ändå.

För att stänga av Raw-events, skapa en textfil som innehåller:

Code: Select all

UPDATE SystemSettings SET SystemSettingValue = 'False' WHERE SystemSettingName = 'TelldusCallbackRawEnabled';
Stoppa tjänsterna. Öppna ServerGUI.exe som ligger i serverns installationskatalog, välj att köra skript och öppna din textfil.

Omvänt gäller:

UPDATE SystemSettings SET SystemSettingValue = 'True' WHERE SystemSettingName = 'TelldusCallbackRawEnabled';
Martin | Switch King

klintan
3 stars
3 stars

Post by klintan » Fri 08 Feb 2013, 09:57

@Martin: Tack! Detta kanske gör mina magnetkontakter användbara!

cami
1 star
1 star

Post by cami » Fri 08 Feb 2013, 11:20

Kan detta (att stänga av RAW) gör nytta även för röreslesensorer? Har tre stycken från Nexa (en svart utomhus och två små vita innomhus) som jag upplever är väldigt långsamma på samma sätt som beskrivs om magnetkontakerna.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 08 Feb 2013, 13:17

cami wrote:Kan detta (att stänga av RAW) gör nytta även för röreslesensorer? Har tre stycken från Nexa (en svart utomhus och två små vita innomhus) som jag upplever är väldigt långsamma på samma sätt som beskrivs om magnetkontakerna.
Om det gör skillnad beror på flera saker - hur ditt system är konfigurerat avseende regler, hur många enheter du har, hur komplexa scheman är, hur många värden som sparas etc.
Vissa saker kommer du aldrig ifrån - du kan aldrig komma förbi de 4 sekunder som vissa rörelsedetektorer kräver.

Men - det krävs ju en väldigt liten insats för att testa. Ger det effekt = stäng av Raw-events, ger det ingen effekt = ta tillbaka.
Martin | Switch King

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Fri 08 Feb 2013, 13:49

Nej, tyvärr har du fel i fallet med en viss typ av magnetkontakter
Det är ju möjligt att du har fått någon udda batch eller att det är som Martin säger, att du pumpar på med raw events och att det stör din specifika setup på något sätt. Jag har EG och SK (klient och server) som kör i samma dator.

I mitt test case nedan där jag använder en toggle funktion så ser du i loggen att det går riktigt snabbt att tända/släcka lampan från det att magnetkontakten öppnar (spontant så känns det som att det sker nästan direkt, kanske tar max 0.2 sekunder från att jag öppnar magnetkontakten).

Även om jag aktiverar RAW events så det formligen sprutar in händelser i EG's logg så tänds och släcks lampan ungefär lika snabbt, det kanske tar 0.3 sekunder istället.

Sedan tar det faktiskt betydligt längre tid innan SwitchKing har uppdaterat sin vy och just nu verkar den ha fryst fullständigt, den svarar inte längre...servicen krashade tydligen, den behövde startas om...
Image2.jpg
För att blockera bort extra sändningar från min magnetkontakt har jag satt 3 sekunder enligt nedan
Image4.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Flygekorre
3 stars
3 stars

Post by Flygekorre » Sat 09 Feb 2013, 15:02

krambriw wrote:
Kasst, hur man än gör blir det fel..
Det tror jag det, om du ändå gjorde som det rekommenderas ovan så får du till det.

Inga grejor är helt perfekta så det kompenseras här och där för dom olika bristerna. Om du kör EG så finns det funktioner som 'tar hand om' ovanstående problem, tex att endast en signal från magnetkontakten tas emot, att lampan styrs direkt och snabbt av EG mm. Sedan kan du gärna köra SK och Telldus center parallelt med EG, EG drar nästan inga resurser alls.

mvh
Jo jag har börjat mecka er med EG nu och jag kommer försöka köra detta parallellt med SK så fort jag får lite mer tid att labba med det. Det verkar dock som att jag har fel tellstick-plugin i EG. Varje gång jag skall lägga in ett nytt macro för att testa starta en lampa låser sig EG och jag får massa röd text i loggrutan (till vänster).. Vad kan man hitta plugin till EG som fungerar med tellstick? har testat en massa, alla med olika problem..
Martin wrote:Raw-data krävs för att du ska få in data från enheter som inte är registrerade i Telldus Center - exempelvis en fjärrkontroll som inte är direktkopplad mot en enhet. Temperatursensorer kommer in ändå.

För att stänga av Raw-events, skapa en textfil som innehåller:

UPDATE SystemSettings SET SystemSettingValue = 'False' WHERE SystemSettingName = 'TelldusCallbackRawEnabled';
Stoppa tjänsterna. Öppna ServerGUI.exe som ligger i serverns installationskatalog, välj att köra skript och öppna din textfil.

Omvänt gäller:

UPDATE SystemSettings SET SystemSettingValue = 'True' WHERE SystemSettingName = 'TelldusCallbackRawEnabled';
DETTA lär jag ju testa så fort som möjligt också! Då antar jag att man får avaktivera detta varje gång man skall lära upp en ny datakälla.

Post Reply