Mye ressurser ved (re)start av server

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
PABben
2 stars
2 stars

Mye ressurser ved (re)start av server

Post by PABben » Wed 02 Jan 2013, 19:43

Når jeg restarter serveren/service må jeg ofte ha 5-10 forsøk, men når den først er oppe er den stabil og bruker "ok" med ressurser (gjelder etter ver 3.2.)

Det som vanligvis skjer er:
-Restarter service(r) (SwitchKing ServiceHost.exe bruker 100% prosessorkraft og 150-200MB ram i 1-5 minutter (ved drift ca 100MB ram))
-Starter opp klient. Får beskjed om at "connection : very slow.
-Henter opp/legger til ny kilde for å se hva som kommer inn. Klienten fryser i 1-3 minutter
-Klienten henter 6 kilder og slutter så å hente data fra kilder

Serveren har en Intel celeron 430 (1.8mhz) og 1GB ram.
20 kilder hvorav 5 sender signaler ofte (men logges max hvert 5. minutt)
18 enheter
11 scenario (5 med regler)

Før versjon 3.2 hadde jeg forsåvidt samme problem, men ikke i like stor grad.

Hva kan jeg gjøre for å få startet den lettere? Må man rett og slett ha en kraftigere server for å drive SwitchKing serveren?

Martin
Administrator
Administrator

Re: Mye ressurser ved (re)start av server

Post by Martin » Thu 03 Jan 2013, 10:22

Det första servern gör vid en uppstart är en städning av värden och att databasen krymps. Därefter läser servern upp så många värden i minnet som krävs för att dina regler ska kunna utvärderas korrekt.

Om uppstarten tar så lång tid som du nämner känns det som om det antingen är väldigt många värden, alternativt att de regler som är kopplade till dina scheman får arbeta väldigt mycket. Minnesåtgången tyder dock på att det är stort antal värden snarare än regler.

100MB låter mycket. Jag har själv runt 20 000 värden i min databas och landar då på ca 25MB.

Du har ju satt upp kilder så att de loggas var 5:e minut, vilket är bra, men hur lång historik sparar du för dessa?
Martin | Switch King

Post Reply