Event Ghost och Switch King

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Gyld
2 stars
2 stars

Re: Event Ghost och Switch King

Post by Gyld » Tue 25 Dec 2012, 20:32

Isaksson wrote:Aha okej. Jag själv använder nästan enbart gruppscheman och man kan komma ganska långt med det okså faktiskt.
I ditt fall känns det ju som man vill jobba med gruppscheman och regler som bygger på datakällor tex dina brytare.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Ja jag har funderat och labbat en del med gruppschema.
Använder det till motorvärmarna på både gummans och min bil där jag kombinerat enhetschema med ett gruppeschema. Gruppeschemat har en tid satt på 00:00 - 23:59 men även en regel som säger att en strömbrytare måste vara på för att motorvärmaren skall starta. På sås ätt kan vi ha både en fast timmer, men även styra dom med en strömbrytare.

Problemet med lyset som jag berättade om tidigare är dock att jag tex vill att alla rum skall tända upp om man slår på strömbrytaren innanför ytterdörren. Men jag vill ju sedan kunna släcka och tända enskilda rum ideviduellt, samt kunna gå över på "nattläge" och släcka allt från sovrummet.

Jag har inte hittat något bra sätt att göra detta med typ gruppscheman liknande min lösning för motorvärmarna eftersom det kommer att kunna hända att brytaren vid ytterdörren förblir i "på"-läget medans ett enskillt rum senare ska kunna hamna i vilket läge som helst utan att det stör.
Samtidigt ska man som sagt kunna släcka allt från sovrummet på ett bra sätt.

Och när jag då tidigare lekt med scenarion så har jag fått problemet med att brytaren vid entredörren förblivit i på-läget och eftersom den förblir på så uppfylls ju regeln för den bryggaren, och således regeln för det scenariot även om jag släcker lyset på knappen uppe i sovrummet...

Och då tänkte jag att jag skulle göra ett försök att få till något i Event Ghost, men med de felmeddelanden som jag får så får jag ju ingenting att fungera....
Gäller ju att jag kan få in brytarna i EG fr att det ska kunna fungera! :banghead:

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 25 Dec 2012, 20:44

Det finns ett plugin som kombinerar två (eller flera) brytare så att du får en trappfunktion. Möjligt att den kan hjälpa dig om du inte får styr på Event Ghost.
Martin | Switch King

Gyld
2 stars
2 stars

Post by Gyld » Tue 25 Dec 2012, 20:49

Martin wrote:Det finns ett plugin som kombinerar två (eller flera) brytare så att du får en trappfunktion. Möjligt att den kan hjälpa dig om du inte får styr på Event Ghost.
Ok... Pls point me in the right direction! :)

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Tue 25 Dec 2012, 20:49

Utan att ha lagt för mycket tanke på detta så kanske det skulle kunna fungera lite liknande som min "natt-knapp" fungerar.

Jag har gruppschema som tänder mina fönsterlampor baserat på regel med min ljusgivare
Gruppschema tända: On 09:00 Off 02:00 (har en off ifall jag glömmer knappen ;))
Gruppschema släcka: Off 21:00 Tvingande

Detta gör att jag kan efter 21:00 kan trycka på knappen och släcka alla fönsterlampor och pga schemat tända fortfarande finns med i bilden så kan jag genom att trycka till på knappen tända alla lampor igen.

Detta borde väl i teorin vara lite liknande funktion som du vill komma åt?
Nackdelen här är att SK tolkar en Tvingande som verkligen tvingande och släcker alla mina lampor vid 21:00 för att sedan direkt tända dom igen (detta problemet hände ju då alltid enbart vid det klockslaget) Detta löste jag genom att skriva en litet plugin som kastar bort de Off signalerna vid det klockslaget så att mina lampor ej blir påverkade av detta.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 25 Dec 2012, 20:56

Gyld wrote:
Martin wrote:Det finns ett plugin som kombinerar två (eller flera) brytare så att du får en trappfunktion. Möjligt att den kan hjälpa dig om du inte får styr på Event Ghost.
Ok... Pls point me in the right direction! :)
Under serverns installationskatalog: Switch King Server\Repositories\Plugins\Bin\2WaySwitchPlugin

http://www.switchking.se/sv/extensions/ ... tch-plugin
Martin | Switch King

woggy
1 star
1 star

Post by woggy » Sat 29 Dec 2012, 12:03

Post Reply