Mitt dilemma:
Jag vill att en lampa skall tändas när jag öppnar entrédörren (magnetkontakt), dock vill jag bara att denna lampan skall tändas när jag är påväg hem (efter en viss tid) och när det inte är mitt på dagen(sol upp och nedgång). Som det är nu har jag magnetkontakten reggad som datakälla, borde det inte gå att ställa, "gör detta" MEN "inte efter" eller "inte om sol = PÅ"?
Jag vet ju att det finn skymningsreläer att tillgå, då kan man säkert skapa det som en datakälla och sedan regel. Men borde detta inte enkelt gå att lösa via "hänsyn till solens upp och nedgång" ?
I schemat för enheter hittar jag bara på och av, men jag saknar "IF-satser" om ni förstår. Ingen annan som har samma dilemma?
-Ekorren..
aktivera lampa vid magnetkontakt BARA vid mörker ute
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
-
- Administrator
Re: aktivera lampa vid magnetkontakt BARA vid mörker ute
Du styr detta på enheten - att enheten ska ta hänsyn till solen när servern utvärderar om enheten får vara tänd eller ej när solen är uppe.
Under enhetens inställningar hittar du det du söker.
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Re: aktivera lampa vid magnetkontakt BARA vid mörker ute
Ah, okej, om det är ibockat att enheten skall ta hänsyn till solen så händer alltså inget om regeln utlöses på dagen, tack!Martin wrote:Du styr detta på enheten - att enheten ska ta hänsyn till solen när servern utvärderar om enheten får vara tänd eller ej när solen är uppe.