Hej,
Har precis köpt mig min första 1-wire ifrån https://www.m.nu
och vad jag förstår på deras hemsida finns det flera olika program att använda den med.. Innan jag börjar installera massa på min maskin som jag gärna inte vill fylla med onödiga program.
Undrar därför vilket program till Windows 7 x64 och SwitchKing 0.9 som jag borde installera för att använda tillsammans med min 1-wire med 2 tempgivare?
Tackar på förhand.
mvh
Stefan
1-Wire och SwitchKing
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
1-Wire och SwitchKing
Windows 7, 15 Enheter, 16 Datakällor, 1-Wire, Tellstick DUO, Switch King v2.xx, iPhone 4, IIS,
MSN: stefan.krantz@hotmail.com
-
- 5 stars
Re: 1-Wire och SwitchKing
Hej.skrantz71 wrote:Hej,
Har precis köpt mig min första 1-wire ifrån https://www.m.nu
och vad jag förstår på deras hemsida finns det flera olika program att använda den med.. Innan jag börjar installera massa på min maskin som jag gärna inte vill fylla med onödiga program.
Undrar därför vilket program till Windows 7 x64 och SwitchKing 0.9 som jag borde installera för att använda tillsammans med min 1-wire med 2 tempgivare?
Tackar på förhand.
mvh
Stefan
Jag har inget 1-wire än så länge men jag ser inga andra alternativ än att använda http://www.msure.se/ det verkar vara en riktigt bra programvara, och jag vet flera som använder det ihop med switchking.
-
- Administrator
MSure fungerar riktigt bra och rekommenderas varmt. Det är stabilt när det väl är uppe och snurrar.
Det krävs lite skruvande i konfigurationsfiler, eller iaf gjorde det det tidigare - det har kommit en ny version sedan jag installerade sist.
Det finns färdiga moduler till Switch King (för nedladdning på webbplatsen) för exempelvis temperatur- och ljussensorer. Förhoppningsvis fungerar de även till den senaste versionen av MSure.
Det krävs lite skruvande i konfigurationsfiler, eller iaf gjorde det det tidigare - det har kommit en ny version sedan jag installerade sist.
Det finns färdiga moduler till Switch King (för nedladdning på webbplatsen) för exempelvis temperatur- och ljussensorer. Förhoppningsvis fungerar de även till den senaste versionen av MSure.
Martin | Switch King
-
- 2 stars
MSure är tyvärr inte tillgängligt längre. Nu mera är det Beyond Msure som Per lägger sin kraft på. Det finns mera att läsa om detta på Msure/Beyond Msures forum i tråden http://www.beyondmeasure.se/forum/index ... pic=1048.0
Beyond Msure är inte helt enkelt att installera, det kräver hyfsad "datorvana"
Jag kör både Beyond Msure och Msure, Switch King fungerar utmärkt med Msure precis som de andra säger.
Beyond Msure är inte helt enkelt att installera, det kräver hyfsad "datorvana"
Jag kör både Beyond Msure och Msure, Switch King fungerar utmärkt med Msure precis som de andra säger.
-
- 3 stars
Tack för info... Fick igång det efter lite mekande 
Nu mäter jag tempen i två rum och ska styra element efter det..

Windows 7, 15 Enheter, 16 Datakällor, 1-Wire, Tellstick DUO, Switch King v2.xx, iPhone 4, IIS,
-
- 5 stars
Vad bra att du har det uppe och snurrar.skrantz71 wrote:Tack för info... Fick igång det efter lite mekande
-
- Administrator
Vilken version kör du? Msure eller Beyond Msure?skrantz71 wrote:Tack för info... Fick igång det efter lite mekande
Kom ihåg att använda hysteres när du styr radiatorer eftersom du annars riskerar att radiatorn annars växlar väldigt ofta mellan av och på.

Som ett tillägg skulle jag också vilja nämna att vi inte rekommenderar att man använder Switch King för styrning av radiatorer i ett läge där det exempelvis finns risk för förfrysning om det är så att en enhet inte slås på eller av.
Det system som Telldus Tellstick bygger på är ett system där man inte får någon bekräftelse från den enhet man vill kontrollera huruvida den är på eller av.

Martin | Switch King
-
- 5 stars
Om man tex har en android så kan man lägga upp datakällan (temperatur) som en widget på tex första sidan i luren, då har man alltid lite extra koll på temperaturen om man styr något man ej är i rent fysiskt, Virtuellt är man ju överalltMartin wrote:Vilken version kör du? Msure eller Beyond Msure?skrantz71 wrote:Tack för info... Fick igång det efter lite mekande
Kom ihåg att använda hysteres när du styr radiatorer eftersom du annars riskerar att radiatorn annars växlar väldigt ofta mellan av och på.![]()
Som ett tillägg skulle jag också vilja nämna att vi inte rekommenderar att man använder Switch King för styrning av radiatorer i ett läge där det exempelvis finns risk för förfrysning om det är så att en enhet inte slås på eller av.
Det system som Telldus Tellstick bygger på är ett system där man inte får någon bekräftelse från den enhet man vill kontrollera huruvida den är på eller av.