Switchking Serivce Host.exe - CPU 25%
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
Re: Switchking Serivce Host.exe - CPU 25%
Tack Martin!
Jag har aktiverat mina 2 scheman (som låg i läget "Inaktiverat" nu under sommaren) och allt går i full fart nu.
Givetvis hoppas jag att buggen kan lösas snarast eftersom jag fortfarande har vissa enheter som endast används på vinterhalvåret och inaktiveras för övrigt.
Jag har aktiverat mina 2 scheman (som låg i läget "Inaktiverat" nu under sommaren) och allt går i full fart nu.
Givetvis hoppas jag att buggen kan lösas snarast eftersom jag fortfarande har vissa enheter som endast används på vinterhalvåret och inaktiveras för övrigt.
-
- Administrator
Om du har enheter du bara använder på vinterhalvåret så kan du deaktivera enheterna i Switch King och komma bort från problemet på det sättet.
Switch King tittar bara på aktiverade enheter när scheman beräknas.
Switch King tittar bara på aktiverade enheter när scheman beräknas.
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Jag har också haft prestandaproblem och att kryssa ur styrningen via scheman och scenarion alt. sätta minst ett schema har varit till stor hjälp. Nu är iPhone-appen mycket snabbare och jag får färre timeouts! Tack!Martin wrote: Alltså - koppla enheterna till minst ett schema så bör CPU-lasten gå ned.
Dock har jag fortfarande stora problem att få magnetkontakter (LMST-606) kopplade till gruppscheman att fungera bra. Det tar 10-15 sekunder innan Switch King skickar ut kommandon. Jag vet att magnetkontakterna skickar väldigt många signaler och att SK måste vänta ut dessa, men det verkar inte vara detta som är problemet i mitt fall. Magnetkontakten har sänt klart efter 3-4 sekunder enligt EventGhost.
Jag har jämfört CPU-belastningen när jag öppnar och stänger en magnetkontakt (som INTE är registrerad som enhet i Telldus eller som datakälla i SK), samt när jag skickar av och på från en vanlig fjärrkontroll. Som syns i diagrammet nedan blir det en markant skillnad. De två första topparna är magnetkontakten följt av av och på från fjärrkontrollen.
Sedan stängde jag av SK och gjorde om samma procedur i EventGhost. EG är inställt på att logga RAW-event och inga makron kopplade.
I mina ögon är det konstigt att belastningen går i taket för en händelse som inte är kopplad till något i SK. Det är alltså raw-eventen som SK reagerar så här kraftigt på. Är detta normalt och har jag en för klen dator? Eller är det något i kommunikationen mellan Telldus-tjänsten och SK som går att optimera för att undvika detta?
Jag ser samma fenomen när magnetkontakten är registrerad som enhet och/eller datakälla i SK.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Administrator
Det sker en hel del bakom skalet även om det inte finns någon prenumerant på en viss signal. Exempelvis tolkas rådatasträngar och försök görs för att se om en rådatasträng kan härledas till en känd enhetstyp, vilket exempelvis är fallet om man tar in data på en magnetkontakt som inte är registrerad i Telldus Center.
Det tar en del kraft, men inga gigantiska mänger. På min 1,2Ghz så blir det en knappt märkbar puckel i Task Manager, och jag det snabbaste jag lyckas få en lampa att tända på en magnetkontakt utan risk för att kontaktens inkommande signal ska störa den utgående är ungefär 3 sekunder i min produktionsmiljö (27 enheter, 17 datakällor). Dock är det så klart möjligt att det slår mycket hårdare på den 650 Mhz Celeron du kör på än vad man kan tro, och att det tar sig större proportioner.
Det enda jag skulle kunna tänka mig ger ett väldigt fördröjt tillslag skulle kunna vara om det samlas in data från många datakällor under den tid som magnetkontaktens information ska bearbetas.
Det tar en del kraft, men inga gigantiska mänger. På min 1,2Ghz så blir det en knappt märkbar puckel i Task Manager, och jag det snabbaste jag lyckas få en lampa att tända på en magnetkontakt utan risk för att kontaktens inkommande signal ska störa den utgående är ungefär 3 sekunder i min produktionsmiljö (27 enheter, 17 datakällor). Dock är det så klart möjligt att det slår mycket hårdare på den 650 Mhz Celeron du kör på än vad man kan tro, och att det tar sig större proportioner.
Det enda jag skulle kunna tänka mig ger ett väldigt fördröjt tillslag skulle kunna vara om det samlas in data från många datakällor under den tid som magnetkontaktens information ska bearbetas.
Martin | Switch King
-
- 3 stars
OK, det är möjligt att jag får acceptera att detta är ett ovanligt problem som drabbar få och att jag behöver uppgradera datorn...Martin wrote:Det sker en hel del bakom skalet även om det inte finns någon prenumerant på en viss signal. Exempelvis tolkas rådatasträngar och försök görs för att se om en rådatasträng kan härledas till en känd enhetstyp, vilket exempelvis är fallet om man tar in data på en magnetkontakt som inte är registrerad i Telldus Center.
Tolkas alla rådatasträngar i Switch King? En del plugins till SK och EventGhost har en inställning för att ignorera dubbletter av signaler inom en viss tid. Finns något liknande inbyggt i SK? Om inte, är det något som hade hjälpt i mitt fall? Problemet verkar ju vara att magnetkontakten spammar med mängder av dubbletter som får SK att "gå i taket".
Jag har 14 enheter som styrs av SK, 14 som är inaktiverade, 7 datakällor via Duo och 4 datakällor som läser från fil (var 5:e min).
-
- Administrator
Här finns nog definitivt rum för förbättringar...klintan wrote: Tolkas alla rådatasträngar i Switch King? En del plugins till SK och EventGhost har en inställning för att ignorera dubbletter av signaler inom en viss tid. Finns något liknande inbyggt i SK? Om inte, är det något som hade hjälpt i mitt fall? Problemet verkar ju vara att magnetkontakten spammar med mängder av dubbletter som får SK att "gå i taket".
När det kommer in en rådata-händelse mappas detta till ett internt format, av den anledningen att exempelvis både RFXtrx och TellStick Duo jobbar med rådatasignaler och att Switch King ska ha ett enda internt format att jobba med för dessa typer av signaler.
Flödet är:
- Fånga in signal
- Omvandla till internt format
- Kontrollera om signalen är en dubblett
- Om inte dubblett - bearbeta...
Man skulle nog kunna lägga till ytterligare en kontroll mellan "Fånga in signal" och "Omvandla till internt format" utan större problem. Tyvärr har vi själva problem att bekräfta själva effekten av detta, så det blir nog mest ett labbförsök i första skedet.
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=600
Martin | Switch King
-
- 3 stars
En fundering som dyker upp är vilken magnetkontakt ni testar med och hur gammal den är? Jag har nya från Nexa som "spammar" rejält. De drabbas av buggen som tolkar av/på som olika enhetskoder.Martin wrote: Tyvärr har vi själva problem att bekräfta själva effekten av detta, så det blir nog mest ett labbförsök i första skedet.
Jag har också testat med Proove och de skickade betydligt färre signaler (kanske hälften mot Nexa?). Proove hade också mycket sämre räckvidd, så dålig att jag blev tvungen att byta till Nexa.
De nya Nexa-kontakterna skickar rådatasträngar i tre olika protokoll enligt EG. Proove skickade två protokoll.
Jag undrar om det kan vara en ny firmware i senaste batcherna från Nexa som "spammar extra mycket", vilket ger bra räckvidd men orsakar problem i SK? Jag kollade tyvärr aldrig CPU-belastningen på Proove-kontakterna utan försökte då få ordning på räckvidden.
-
- Administrator
Med detta menade jag att vi har problem att bekräfta CPU-effekten. Då puckeln i Task Manager knappt syns i min miljö är det svårt att säga hur mycket du "tjänar" i din uppsättning.Martin wrote:Tyvärr har vi själva problem att bekräfta själva effekten av detta, så det blir nog mest ett labbförsök i första skedet.
Har Prooves kontakt. Får en del felaktiga indikeringar med TurnOn/TurnOff men upplever att det blir bättre om man fördröjer utgående signaler en viss tid. Kanske blir det någon form av krock internt i Duon vid sändning samtidigt som mottagning som gör att TurnOn blir TurnOff...klintan wrote:En fundering som dyker upp är vilken magnetkontakt ni testar med och hur gammal den är?
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Yes, jag förstod och syftade på att Nexas senaste magnetkontakter kanske ger tydligare pucklar då de verkar "spamma mer". Eftersom skillnaden är så markant mot en vanlig fjärr verkar det som att det är alla dubbletter av rådatasträngar som orsakar problemet.Martin wrote:Med detta menade jag att vi har problem att bekräfta CPU-effekten. Då puckeln i Task Manager knappt syns i min miljö är det svårt att säga hur mycket du "tjänar" i din uppsättning.
Om ni kommer titta närmare på detta är jag mer än gärna med och beta-testar! Tack så länge!
-
- 2 stars
Kan bekräfta att det ser ut som att raw dubbletterna är fixade i senaste betan "Switch King Server Setup 3.0.1.3"