Hull i temperaturhistorikk

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
cage121
2 stars
2 stars

Hull i temperaturhistorikk

Post by cage121 » Thu 19 Jul 2012, 08:04

Hei.
Jeg sjekker tempereaturhistorikken hver morgen, og da ser jeg at historikken for natten er borte, dette gjelder for alle temperatursensorer. Det ser ut til at alt "våkner" igjen når jeg åpner klienten. Switchking går på en server som står på hele tiden, uten noe form for strømsparing (vi ser på TV på denne, står på 24/7). Hvorfor er det slik? Det ser ut til at historikken starter igjen nå jeg kobler til første Switchking klient (ikke android). Se bilder.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

cage121
2 stars
2 stars

Re: Hull i temperaturhistorikk

Post by cage121 » Fri 20 Jul 2012, 08:00

Aha. Historikken ligger på klientsiden? Er ikke det litt konstigt? Burde ikke dette ligge på serverside, som hentes ut av klient? SLik får man hele historikken, ikk bare nå klienten er på?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 20 Jul 2012, 08:10

Historiken ligger på serversidan. Dock sker städning på serversidan med jämna mellanrum där servern minskar antalet värden i historiken till det antal som du har angett i inställningarna.

Om du lämnar klienten öppen när städning utförts så kan du uppleva att historiken ligger i klienten eftersom klienten cachear värden för att bygga upp sin graf (= klienten har då fler värden än vad servern har).
Om du upplever att du får för kort historik generellt så måste du skruva upp antalet värden som servern får spara (på bekostnad av CPU, minne och databasstorlek).

Om du _trots_ att du ökat antal värden som servern får spara upplever att du saknar värden för vissa perioder så kan du ha råkat ut för att Duon inte snappar upp alla signaler, vilket också bekräftas av TDTool:
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=2137

I kommande version av Switch King finns möjlighet att ange hur många värden som ska sparas per datakälla istället för totalt i servern.
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=381
Martin | Switch King

cage121
2 stars
2 stars

Post by cage121 » Fri 20 Jul 2012, 20:15

Ah, ja, je gser at grafen er annerledes, og mer komplett på serveren, enn den som klienten viser. Så bra det blir bedre!

audunv
2 stars
2 stars

Post by audunv » Thu 26 Jul 2012, 10:07

Jeg har også litt av samme problemet. Grafene viser forskjellig om jeg velger forskjellige intervall.
På vedlagte skjermbilder er den ene visningen 6 timer og den andre 12 timer fra samme datakilde så samme tidspunkt.
På 12-timersgrafen er det flere hull i grafen, men det er det ikke på 6-timersgrafen. Hvorfor er det sånn?
Jeg har mange eksempler på akkurat dette. Det skjer spesielt hvis jeg har mottatt data fra måleren hvert minutt i en tid, for så å motta data bare hvert 15. til 30. minutt.
Jeg kan velge å bare motta data hvis det er endringer i temp eller luftfuktighet, og da vil det bli lengre mellom hver oppdatering.
Graf 1.PNG
Graf 2.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Thu 26 Jul 2012, 11:44

audunv,

Klienten försöker räkna ut vad den "normala" tiden mellan två samples är. Denna beräkning baseras på medelvärdet för samplingstiden och standardavvikelse. För korta tidsintervall (6 timmar i ditt fall) så blir denna beräkning mer känslig eftersom den är baserad på färre mätvärden.

Hålen är tänkta att visa att man fått uppehåll i datainsamlingen och för att undvika att punkter som ligger alltför långt ifrån varandra kopplas samman och ger intrycket att värden samlats in mellan dessa tidpunkter. Klienten undviker också att rita ut varje datapunkt (med t ex en cirkel) då det skulle ge ett alltför "plottrigt" utseende.

Om det är hål i grafen så visar det alltså att data inte samlats in under den perioden. Du borde kunna se i listan över mätvärden att det kanske saknas några värden för de områden där det är hål i plotten.
Tomas | Switch King

audunv
2 stars
2 stars

Post by audunv » Thu 26 Jul 2012, 13:34

Ok, da skjønner jeg hvorfor det blir hull i grafen.
Jeg sender dataene fra EventGhost og der kan jeg velge å ikke sende duplikate data, så da kan det bli lang tid i mellom målinger hvis det ikke har vært noen endringer.
Hvis jeg sender data hvert minutt uansett om det har vært endringer eller ikke så blir grafen hel, så det er ikke noe problem å gjøre det.
Men er det mulig å endre så den tegner grafen selvom det er perioder med lengre opphold mellom dataene?

Post Reply