NEXA Lbst-604 skymningsrelä, problem med scenarios

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
bowmore21
2 stars
2 stars

NEXA Lbst-604 skymningsrelä, problem med scenarios

Post by bowmore21 » Wed 06 Jun 2012, 09:12

Hej.
Köpte igår ett NEXA Lbst-604 skymningsrelä som jag tar in via en Tellstick Duo. Som enhet uppträder den helt korrekt i SK och jag har skapat en datakälla som skickar ON och OFF som värden in i systemet.
Min tanke var att sätta sensorn inomhus för att trigga ett scenario som tänder vissa lampor om det är ex. mulet ute. Om sedan solen kommer och sensorn skickar OFF så ska scenariot släppas och typ "alla enligt schema" sättas igen.

Skapade ett scenario som triggas med regeln att sensorn skickar ON, det funkade bra. Satte även "minsta tid för uppfyllnad" till 15 minuter.
Skapade sedan ett nytt scenario som hade alla enheter i läge "enligt schema" och som skulle starta när sensorn skickade OFF.
Nu börjar problemen. Med båda dessa scenarion och regler i gång i SK så triggades aldrig ON-regeln. Man ser även i loggen att SK loggar en OFF-signal trots att det är en ON som skickas.
Tog jag bort OFF-regeln så funkade det som det skulle dvs. ON-regeln triggade rätt scenario.
Även om jag bara hade OFF-regeln (men inte ON-regeln) aktiv så triggades rätt scenario när OFF-signalen kom.
Alltså, mitt problem är att med både ett ON och ett OFF-scenario/regel så är det bara OFF som registreras i SK.

Någon som har en ide?

Martin
Administrator
Administrator

Re: NEXA Lbst-604 skymningsrelä, problem med scenarios

Post by Martin » Wed 06 Jun 2012, 09:25

Det låter lite som om du har två problem.
bowmore21 wrote:Man ser även i loggen att SK loggar en OFF-signal trots att det är en ON som skickas.
Antingen har du en värdemappning som översätter On till Off (vilket kanske inte är så troligt), eller genererar sensorn flera olika signaler på flera olika protokoll och Switch King är konfigurerat till att lyssna på "fel" signal.
Jag har själv en rörelsedetektor som skickar ut info om tre olika protokoll och på ett av dessa så är det omvänt, som du skriver...
bowmore21 wrote:Alltså, mitt problem är att med både ett ON och ett OFF-scenario/regel så är det bara OFF som registreras i SK.
Om det är så att du lyssnar på rätt signal (ovan), och du egentligen får in rätt signal, så är det gissningsvis så att du har två scenarior med samma prioritet - exempelvis "Normal". När väl ett scenario med den prioriteten är igång kan inte ett annat med "Normal" startas automatiskt. Det finns en del andra trådar om detta som handlar om användande av "övergångsscenarior". Generellt sett är det dock en begränsning i nuvarande version av Switch King som gör att det är svårt att få till övergång mellan två scenarior på samma prioritet.
Martin | Switch King

bowmore21
2 stars
2 stars

Post by bowmore21 » Wed 06 Jun 2012, 09:37

OK, tack för svar.

Det där med att SK loggar OFF för både on och off får jag ta tillbaka. Jag håller just nu på att testa lite igen och jag ser att "Tellstick Duo Händelselogg" loggar "TurnOn" resp. "TurnOff" helt korrekt, vet inte hur jag snurrade till det igår, men som sagt den delen verkar funka.

Det där med prioritet funderade jag på igår. Ska jag då sätta "ON-scenariot" med högre prio ?

bowmore21
2 stars
2 stars

Post by bowmore21 » Wed 06 Jun 2012, 09:50

Testade just att sätta ON-scensriot med högre prio och då gick det igång.
Dock, så när regeln inte längre var uppfylld dvs. sensorn hade skickat OFF så startades inte mitt OFF-scenario (som hade normal prio) trots att den regeln nu var uppfylld. Verkar som om jag inte kan få till det riktigt som jag vill med denna sensor........

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 06 Jun 2012, 10:58

Det är prioriteten på scenariot som styr om det får starta eller ej och det finns ett antal trådar om just detta.

Du behöver inte lösa det med ett scenario om du inte vill. En regel som kopplas mot datakällan i kombination med "minsta tid för uppfyllnad" på 15 minuter bör åstadkomma det du är ute efter. Då slipper du blanda in scenarior.
Martin | Switch King

bowmore21
2 stars
2 stars

Post by bowmore21 » Wed 06 Jun 2012, 12:37

OK, ska jag då koppla regeln mot ett gruppschema istället för ett scenario?

bowmore21
2 stars
2 stars

Post by bowmore21 » Wed 06 Jun 2012, 20:12

Har testat att skapa ett nytt gruppschema och försökt trigga det med regeln som sensorn har. Funkar inte så om det är detta man ska göra behöver jag lite vägledning för att få det att funka. Jag får alltså inte till det med varken scenarios eller gruppscheman.
I övrigt funkar SK kanon, så "keep up the good work guys" :wave:

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 06 Jun 2012, 20:23

Testa på en enda enhet - exempelvis en testenhet...

1) Skapa gruppschema "Hemma"
2) Skapa en enda händelse - "På", "00:00" (typ)
3) Skapa en regel som säger att schemat ska vara aktiverat om "Datakälla ljussensor = TurnOn" (eller annat värde om du "bytt" värde)
4) Koppla schemat till enheten

Enheten bör tändas när det blir mörkt, släckas när det blir ljust.

Som steg två:
5) Ange att "minsta tid för uppfyllnad" är 15 minuter (= när enheten väl tänts så accepteras inte "Off" förrän efter tidigast 15 minuter)

FYI:
Om du har jobbigt att trigga ljussensorn, skapa en fil på disk på servern, typ i C:/Temp, som du döper till "Sensortest.txt".
Låt filen innehålla följande:

Code: Select all

TurnOn;
Skapa en datakälla som läser filen vid ändring (och som läser första värdet i en semikolonseparerad fil).
Koppla regeln mot denna datakälla och håll filen öppen i Notepad och byt mellan "TurnOn" och "TurnOff" och spara mellan. Nu ska lampan tändas/släckas direkt filen sparas (...i princip).
Martin | Switch King

Pewi
1 star
1 star

Post by Pewi » Sat 11 Aug 2012, 17:25

Hej !

Jag får inte till detta med skymmningsrelä att fungera , jag har en enhet som jag vill ska tändas till dim 50% vid 10lux och givetvis slås av när det är ljust.
Har skapat ett gruppschema enligt Martins guide men det händer inget ?

Ska enheten vara konfigurerad på något speciellt sätt?

/PAW

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 11 Aug 2012, 19:15

Enheten ska vara konfigurerad som dimper - men det har du säkert redan gjort...

Annars inget speciellt. Du kan slå på visningen av vilka regler som är uppfyllda i Windows-klienten så att du säkert ser att regeln är uppfylld och rätt konfigurerad.

Annars går det inte att ge så många tips på vad som kan vara problemet utan att veta hur din konfiguration ser ut.

viewtopic.php?f=10&t=20

(bytt kategori på inlägg)
Martin | Switch King

Post Reply