Problem Scenario

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Pontan36
1 star
1 star

Problem Scenario

Post by Pontan36 » Thu 29 Dec 2011, 18:28

Har ett problem, när jag har ett scenario tex. middag. Under tiden jag har aktiverat detta scenario så har jag andra enheter som ska gå på eget schema, men detta fungerar ej fast jag har valt dessa enheter "Ej påverkad". Enheterna finns ej med under kommande händelser heller när jag kör ett scenarie.
Hur löser jag detta problemet?

MVH/Pontus

claes_hellgren
2 stars
2 stars

Re: Problem Scenario

Post by claes_hellgren » Thu 29 Dec 2011, 19:23

Jag har haft samma problem. Jag löste det genom att välja "Enligt schema" istället...
Tellstick Duo | 16 Enheter | 6 Datakällor

Pontan36
1 star
1 star

Post by Pontan36 » Thu 29 Dec 2011, 20:54

Har provat de men då får jag fenomenet att om någon manuellt tänder lampan när dom går in i rummet när den lampan enligt schema ska vara släkt och sedan väljer någon annan scenario "middag" så synkas även lampan i rummet och släcks.

Tex, sovrumslampan ska tändas klockan 06.00 och släckas klockan 06.30, detta ligger som eget schema på den enheten.
Då ska den lampan enligt schemat vara släckt mellan 06.30 till 06.00 dagen efter.
Någon går in i sovrummet klockan 17.00 och tänder lampan via SWK eller brytaren i rummet.
Klockan 17.10 sätter annan person på scenario "Middag" som ger lite myspys belysning i köket. Då synkas lampan i sovrummet och den släcks enl schema.
Detta blir fenomenet om den är ställd på enligt schema.

MVH/Pontus

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 29 Dec 2011, 23:02

Tidigare fanns det egentligen bara två möjligheter för enheter i kombination med scenario - antingen angav man tillstånd för varje enhet (av, på, dimmad) eller att enheten skulle köra "Enligt schema".
"Ej påverkad" dök upp i 2.0 av Switch King och var ett sätt att undvika att en enhet man tänt eller släckt manuellt innan scenariot startade tvingades in i ett nytt läge.

Det du är ute efter är egentligen att enheten ska behålla sitt tillstånd när scenariot startar (som i "Ej påverkad") men att enheten, när det kommer en schemalagd händelse som påverkar enhetens tillstånd (att den ska tändas om den är släckt eller tvärtom) ska följa sitt schema (som i "Enligt schema"). En kombination som motsvarar det du är ute efter finns inte i nuvarande version av Switch King (v2.0.2).

Frågan har dock kommit upp tidigare och vi har noterat några relaterade önskemål i BugNet, bl.a. detta:
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=276
Martin | Switch King

tommyclarke
1 star
1 star

Post by tommyclarke » Tue 01 May 2012, 21:06

Detta är precis vad jag oxå är ute efter. Några planer på att lägga till denna funktionalitet?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 02 May 2012, 07:35

tommyclarke wrote:Några planer på att lägga till denna funktionalitet?
Ja. Vi har planer för detta. Osäkert om det kommer att hinnas med till nästa version, dock.
Martin | Switch King

Alexn72
3 stars
3 stars

Post by Alexn72 » Thu 17 May 2012, 08:13

det tog några lediga dagar att komma fram till att jag har samma problem :?

Fattade inte varit inget funkade längre... tills jag upptäckte att ett senario låg o spöka, så "ej påverkad" är önskvärd hos mig med.
kan ni inte dessutom försöka att tex skriva en stjärna på saker som inte är klara så tex ej påverkad hade stått som ej påverkad* då vet man att den inte funkar som det står tex.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 17 May 2012, 13:18

Alexn72 wrote:Fattade inte varit inget funkade längre... tills jag upptäckte att ett senario låg o spöka, så "ej påverkad" är önskvärd hos mig med.
kan ni inte dessutom försöka att tex skriva en stjärna på saker som inte är klara så tex ej påverkad hade stått som ej påverkad* då vet man att den inte funkar som det står tex.
Är inte riktigt med på vad du menar med "stjärna". "Ej påverkad" är implementerad i den version av Switch King som finns nu, men det är nog så att det inte fungerar exakt så som du fått intryck av.
Det som ligger i BugNet är en Task som beskriver en planerad förändring av funktionalitet, men grundfunktionen finns där.

Det som finns tillgängligt i Switch Kings klient är vad Switch King stödjer. Det finns inga "dummyprylar" i klienten som indikerar funktionalitet som kommer, men där funktionaliteten inte redan finns på plats.
Martin | Switch King

Alexn72
3 stars
3 stars

Post by Alexn72 » Sat 19 May 2012, 21:45

Nu hänger jag med på funktionen på "ej påverkad" även om det verkar mer motsvara en paus knapp.

men jag får köra på enligt schema sålänge även om det blir lite fel det med :geek:

joggs
1 star
1 star

Post by joggs » Sun 22 Dec 2013, 16:03

Jag har precis samma problem och önskar samma fuktionalitet som föregående talare.

Post Reply