Android och flera servrar

Allmänna frågor och synpunkter.
Martin
Administrator
Administrator

Re: Android och flera servrar

Post by Martin » Sat 18 Dec 2010, 00:01

Jag har knåpat ihop en plugin för v0.9 för detta ändamål...

Har ju börjat lite smått på ett plugin-system för Switch King och detta var den första applicerbara plugin som jag kunde komma på. 8-)
Pluginen länkar ihop två servrar i Android och presenterar alla enheter, datakällor och händelser från två servrar i samma vy i Android-klienten. Det man behöver konfigurera på sin "Master Server" är egentligen IP-adress till "slavservern", username och password.

Det verkar funka hyffsat, faktiskt. Har kört i mina virtuella miljöer ett par dagar och det ser bra ut. Bara en tidig plugin, men ändå :wave:

Nackdelen är att jag varit tvungen att kompromissa... Scenarion, t.ex., kan bara hanteras på "Master Servern", inte på slaven, men förhoppningsvis räcker det en bra bit på vägen.
Man får alltså bara upp sina scenarion som ligger på den server där pluginen ligger på och kan bara aktivera eller deaktivera scenarior där.

Om man använder den nya grupperingsfunktionen i 0.9 så får man också en bättre översikt över sina enheter på respektive server (eftersom alla enheter presenteras i en enda lista under fliken "Enheter" i Android, men delas upp i grupper under fliken "Grupper").
Martin | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Sat 18 Dec 2010, 09:06

Martin wrote:Jag har knåpat ihop en plugin för v0.9 för detta ändamål...

Har ju börjat lite smått på ett plugin-system för Switch King och detta var den första applicerbara plugin som jag kunde komma på. 8-)
Pluginen länkar ihop två servrar i Android och presenterar alla enheter, datakällor och händelser från två servrar i samma vy i Android-klienten. Det man behöver konfigurera på sin "Master Server" är egentligen IP-adress till "slavservern", username och password.

Det verkar funka hyffsat, faktiskt. Har kört i mina virtuella miljöer ett par dagar och det ser bra ut. Bara en tidig plugin, men ändå :wave:

Nackdelen är att jag varit tvungen att kompromissa... Scenarion, t.ex., kan bara hanteras på "Master Servern", inte på slaven, men förhoppningsvis räcker det en bra bit på vägen.
Man får alltså bara upp sina scenarion som ligger på den server där pluginen ligger på och kan bara aktivera eller deaktivera scenarior där.

Om man använder den nya grupperingsfunktionen i 0.9 så får man också en bättre översikt över sina enheter på respektive server (eftersom alla enheter presenteras i en enda lista under fliken "Enheter" i Android, men delas upp i grupper under fliken "Grupper").
Gillar din ide med plugin,
Nackdelen med denna plugin är att jag måste komma på en anledning att skaffa två servrar ;)
Köper man sommarstugan eller en extra tellstick först? :D

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Sun 19 Dec 2010, 14:06

Det är klart att du köper Tellsticken först!

Du kan ju ha servrar på flera ställen i samma hus och därmed löser du problemet med att
Tellsticken kan ha dålig räckvid... ;)

Där har du ett bra skäl att skaffa två servrar.
Sen är det klart, sommarstuga är ju bra att ha...
Annars kan jag tänka mig fler trevliga orsaker att skaffa flera servrar:

En installation på jobbet, slå av och på kollegans lampor, dator, kopiator eller vad som, "bara för att". :twisted:
Ladda kaffebryggaren innan du går hem för dagen och be SwitchKing starta den när du är på väg till jobbet... 8-)

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 20 Dec 2010, 13:55

Skulle behöva ngn som är i behov av just flera servrar och som kan testa av det plugin som jag har knåpat med...
Hör av dig till mig via PM eller mail. :wave:
Martin | Switch King

Post Reply