Enstaka schemaläggning
-
- 3 stars
Enstaka schemaläggning
Är det verkligen så att det inte går att sätta en körning för tex grilltändaren som ska vara igång i 30minuter och sen aldrig starta igen.?
-
- Administrator
Re: Enstaka schemaläggning
Det går inte att schemalägga en enstaka aktivering av en enhet direkt i Switch King.
Ofta har man fasta enheter som ofta aktiveras/deaktiveras och upplevelsen är att det sällan finns behov av att schemalägga en enhet att starta vid en viss tid eller ett visst datum en enda gång och sedan aldrig mer.
Dock finns det alternativ till att nå samma eller liknande effekt.
Ofta har man fasta enheter som ofta aktiveras/deaktiveras och upplevelsen är att det sällan finns behov av att schemalägga en enhet att starta vid en viss tid eller ett visst datum en enda gång och sedan aldrig mer.
Dock finns det alternativ till att nå samma eller liknande effekt.
- Aktivera manuellt
- Använda ett scenario
- Plugin (egen utveckling krävs dock)
- Koppla enhet mot schema som styrs av regel och skicka in två värden till datakällan på förhand - ett för när enheten ska aktiveras och ett för när enheten ska deaktiveras
Martin | Switch King
-
- 2 stars
jag gör så här:
enheten kopplad till gruppschema
gruppschemat PÅ på de tider som jag tillåter PÅ
gruppschemat knutet till regel med "minst uppfylld 30 minuter"
regeln kopplad till datakälla
datakällan används som trigger, dvs behöver bara vara på några sekunder.
datakällan hämtar värden från fil
filen uppdateras av bat-fil som sätter "ja", väntar 10 sekunder, sätter "nej"
bat-filen kan t ex läggas som genväg på skrivbordet
med script executor pluginet kan man även låta enheten själv påverka datakällan, dvs enheten PÅ->"ja" till fil i 10 sek-> datakällan "ja" i 10 sekunder -> regeln = "ja" i 30 minuter, enheten stängs av efter 30 minuter.
detta funkar bra för min batteriladdare där jag naturligtvis har 10 timmar i stället för 30 minuter
enheten kopplad till gruppschema
gruppschemat PÅ på de tider som jag tillåter PÅ
gruppschemat knutet till regel med "minst uppfylld 30 minuter"
regeln kopplad till datakälla
datakällan används som trigger, dvs behöver bara vara på några sekunder.
datakällan hämtar värden från fil
filen uppdateras av bat-fil som sätter "ja", väntar 10 sekunder, sätter "nej"
bat-filen kan t ex läggas som genväg på skrivbordet
med script executor pluginet kan man även låta enheten själv påverka datakällan, dvs enheten PÅ->"ja" till fil i 10 sek-> datakällan "ja" i 10 sekunder -> regeln = "ja" i 30 minuter, enheten stängs av efter 30 minuter.
detta funkar bra för min batteriladdare där jag naturligtvis har 10 timmar i stället för 30 minuter
-
- 3 stars
Oj
Jag hade hoppats på att jag missat en liten box att klicka i "för engångsförtelse"
Känns dumt att va så mycket kod för något så enkelt då jag vet hur det blir, man fixar det snyggt idag och om 1 år när något strular så sitetr man o kan inte komma ihåg vilket som hängde ihop med vad..
Martin: är detta något man kan önska?
Jag hade hoppats på att jag missat en liten box att klicka i "för engångsförtelse"
Känns dumt att va så mycket kod för något så enkelt då jag vet hur det blir, man fixar det snyggt idag och om 1 år när något strular så sitetr man o kan inte komma ihåg vilket som hängde ihop med vad..
Martin: är detta något man kan önska?
-
- Administrator
Önskemål tar vi gärna emot. När vi tagit emot önskemål och registrerat dem så diskuterar vi implementationen internt för att se om det kan vara något som passar i Switch King-miljön.
Detta är inlagt i BugNet: http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=343
Just i ditt specifika fall - är inte scenario en framkomlig väg för att lösa problemet? Just i grilltändarfallet (om det nu var ett hyffsat exempel) så vet man ju kanske inte i förväg att man ska grilla den 17/2 kl 18:00
Detta är inlagt i BugNet: http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=343

Just i ditt specifika fall - är inte scenario en framkomlig väg för att lösa problemet? Just i grilltändarfallet (om det nu var ett hyffsat exempel) så vet man ju kanske inte i förväg att man ska grilla den 17/2 kl 18:00

Martin | Switch King
-
- 3 stars
haha grillexemplet kan man iförsig ha på schema här hemma men principen är bra för att beskriva.
Det dök precis upp ett exempel till.
Imorgon så ska vi med jobbet iväg på konferans och detta resulterar i att jag ska åka 1h senare än normalt.
Och för att motorvärmaren inte ska gå i onödan så tänkte jag ändra tiden/ senarelägga schemat 1h men när det är "över" så vill man att det ska fortsätta som vanligt.
I sånna fall vill man ha något lätt sätt att ställa in det, ska man göra ett nytt schema och sen länka dvs grejer så börjar man tänka. - det är inte så farligt att motorvärmaren är på 1 h extra trots allt..
Det dök precis upp ett exempel till.
Imorgon så ska vi med jobbet iväg på konferans och detta resulterar i att jag ska åka 1h senare än normalt.
Och för att motorvärmaren inte ska gå i onödan så tänkte jag ändra tiden/ senarelägga schemat 1h men när det är "över" så vill man att det ska fortsätta som vanligt.
I sånna fall vill man ha något lätt sätt att ställa in det, ska man göra ett nytt schema och sen länka dvs grejer så börjar man tänka. - det är inte så farligt att motorvärmaren är på 1 h extra trots allt..
-
- Administrator
Utan att säga för mycket så har vi en del planer för att kunna hantera schemaläggning ytterligare lite flexiblare i kommande version.
Kanske inte direkt relaterat till detta fall, men vi tar så klart förslaget/önskemålet med oss.

Kanske inte direkt relaterat till detta fall, men vi tar så klart förslaget/önskemålet med oss.

Martin | Switch King
-
- 1 star
Nu närmar sig earthhour och man vill ju impa på frugan så att allt stängs ner. Således vill jag kunna ställa (redan idag) att den 31:a mars 20.30-21.30 ska alla enheterna stängas ner, sedan åter till det normala. Sjävklart har jag ett scenario "alla av" att klicka på men det vore ju smutt att kunna schemalägga....
-
- Administrator
Om du startar ett scenariot (du kan ju skapa ett nytt scenario med hög prioritet - "Earth Hour") och anger att detta ska triggas via regler så kan du lägga in ett värde som gör att scenariot aktiveras just vid Earth Hour.
Du lägger isf in värdet via REST. Sök på "addfuturevalue" på denna sida:
http://www.switchking.se/sv/faq/guider/ ... rest-anrop
Vi har diskuterat just schemaläggning av enstaka händelser under den gångna helgen. När alla önskemål och detaljer har gåtts igenom och vägts så har vi kommit fram till att denna funktion inte kommer att dyka upp i nästa version av Switch King.
Däremot har vi valt att sätta den som "Future".
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=343
Du lägger isf in värdet via REST. Sök på "addfuturevalue" på denna sida:
http://www.switchking.se/sv/faq/guider/ ... rest-anrop
Vi har diskuterat just schemaläggning av enstaka händelser under den gångna helgen. När alla önskemål och detaljer har gåtts igenom och vägts så har vi kommit fram till att denna funktion inte kommer att dyka upp i nästa version av Switch King.
Däremot har vi valt att sätta den som "Future".
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=343
Martin | Switch King
-
- 4 stars
Här kan du läsa lite hur jag löste detta.damo01 wrote:Nu närmar sig earthhour och man vill ju impa på frugan så att allt stängs ner. Således vill jag kunna ställa (redan idag) att den 31:a mars 20.30-21.30 ska alla enheterna stängas ner, sedan åter till det normala. Sjävklart har jag ett scenario "alla av" att klicka på men det vore ju smutt att kunna schemalägga....
viewtopic.php?f=10&t=565
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1