Fjärrkontroll
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 4 stars
Re: Fjärrkontroll
Jag har vissa enheter som jag styr direkt med fjärrkontrollen och även via SK med fast tider och det är några rum som jag låter SK tända vid skymmning och släcka klockan 23:00.
Sen kan jag med fjärren (utan inblanding av SK) tända och släcka som jag vill. Tex om jag går tidigare till sängs så släcker jag kl 22:00 med fjärren sen att SK även släcker kl 23:00 gör ju inget dom är ju redan släckta.
Likadant om det är lite mulet och jag är hemma så tänder jag med fjärren redan kl 14 sen att SK tänder vid skymmning ca kl 15 gör ju inget det heller.
Sen kan jag med fjärren (utan inblanding av SK) tända och släcka som jag vill. Tex om jag går tidigare till sängs så släcker jag kl 22:00 med fjärren sen att SK även släcker kl 23:00 gör ju inget dom är ju redan släckta.
Likadant om det är lite mulet och jag är hemma så tänder jag med fjärren redan kl 14 sen att SK tänder vid skymmning ca kl 15 gör ju inget det heller.
-
- 2 stars
Låter lovande! Började igår med att registrera alla fjärrkontroller och väggsändare. Gick supersmidigt, bortsett från en väggsändare som kom upp som termometer ett tag. Verkade funka till slut. Till helgen fortsätter uppsättningenPalle500 wrote:Jag har vissa enheter som jag styr direkt med fjärrkontrollen och även via SK med fast tider och det är några rum som jag låter SK tända vid skymmning och släcka klockan 23:00.

Tack så länge!
-
- 2 stars
Har testat lite fram och tillbaka. Styr direkt mot brytaren samt lagt in fjärrkontrollerna i SwitchKing. Upprättat ett gruppschema med regler. Även ändrat så att det räcker att EN regel är uppfylld, trots 3 fjärrkontroller. Dock uppdateras inte status alltid och inte från alla fjärrkontroller.
VIsst är det så att gruppschemat måste vara "ON" hela tiden?
Skall man kunna få till OFF-status också?
VIsst är det så att gruppschemat måste vara "ON" hela tiden?
Skall man kunna få till OFF-status också?
-
- 2 stars
Nu har jag plockat bort samtliga fjärrkontroller i mottagarna så att allt skall gå via SK. Har registrerat alla fjärrkontroller. Gjort ett gruppschema till en lampa. Testade med en regel i gruppschemat, att lampan skulle gå av och på med fjärrkontrollen. Funkade klockrent, status uppdaterades och lampan tändes, släcktes. Problemet uppkommer om jag vill använda flera fjärrkontroller under samma gruppschema. Då slutar allt att fungera. Har kryssat i att det räcker med att EN regel skall uppfyllas.
Vad gör jag för fel? Går det inte att ha flera regler? På ett gruppschema?
Tacksam för svar.
Tacksam för svar.
-
- 4 stars
Du måste trycka OFF på samma fjärr som du tryckte ON på. för att kunna tända och släcka med en annan fjärr.Frena wrote:Nu har jag plockat bort samtliga fjärrkontroller i mottagarna så att allt skall gå via SK. Har registrerat alla fjärrkontroller. Gjort ett gruppschema till en lampa. Testade med en regel i gruppschemat, att lampan skulle gå av och på med fjärrkontrollen. Funkade klockrent, status uppdaterades och lampan tändes, släcktes. Problemet uppkommer om jag vill använda flera fjärrkontroller under samma gruppschema. Då slutar allt att fungera. Har kryssat i att det räcker med att EN regel skall uppfyllas.
Tacksam för svar.
För att få till det mer avancerat måste du gå på pluggin och ev timeout för fjärr ON med återkoppling av utgången.
-
- 2 stars
Palle500 wrote:Du måste trycka OFF på samma fjärr som du tryckte ON på. för att kunna tända och släcka med en annan fjärr.Frena wrote:Nu har jag plockat bort samtliga fjärrkontroller i mottagarna så att allt skall gå via SK. Har registrerat alla fjärrkontroller. Gjort ett gruppschema till en lampa. Testade med en regel i gruppschemat, att lampan skulle gå av och på med fjärrkontrollen. Funkade klockrent, status uppdaterades och lampan tändes, släcktes. Problemet uppkommer om jag vill använda flera fjärrkontroller under samma gruppschema. Då slutar allt att fungera. Har kryssat i att det räcker med att EN regel skall uppfyllas.
Tacksam för svar.
För att få till det mer avancerat måste du gå på pluggin och ev timeout för fjärr ON med återkoppling av utgången.
Då antar jag det är EventGhost som gäller eftersom jag vill använda flera kontroller och flera väggbrytare. Känner mig tämligen låst annars.
Vilken version skall jag ladda ned? Har läst runt och insett det finns många olika versioner.
TACK!
-
- Administrator
Brytare och fjärrkontroller i kombination kan leda till viss förvirring om du inte har återfjädrande brytare, då man kan råka ut för att man måste trycka på väggbrytaren en eller två gånger beroende på vilket läge den befinner sig i.
TwoWay-pluginet är tänkt att lösa just detta problem - flera fjärrkontroller/brytare till samma enhet - och samtidigt ge en trappkoppling.
Det skulle också vara möjligt att förändra TwoWay-pluginet så att det inte fungerar som en trappbrytare utan enbart kopplar flera fjärrkontroller till samma datakälla men då leder det som sagt till viss förvirring utan återfjädrande brytare...
TwoWay-pluginet är tänkt att lösa just detta problem - flera fjärrkontroller/brytare till samma enhet - och samtidigt ge en trappkoppling.
Det skulle också vara möjligt att förändra TwoWay-pluginet så att det inte fungerar som en trappbrytare utan enbart kopplar flera fjärrkontroller till samma datakälla men då leder det som sagt till viss förvirring utan återfjädrande brytare...
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Jag har Nexas vanliga väggsändare, alltså inga "traditionella". Förändrar detta något?Martin wrote:Brytare och fjärrkontroller i kombination kan leda till viss förvirring om du inte har återfjädrande brytare, då man kan råka ut för att man måste trycka på väggbrytaren en eller två gånger beroende på vilket läge den befinner sig i.
GÅr det då att använda plugin?
TACK!
-
- Administrator
Till denna kombination går det att använda pluginet.Frena wrote:Jag har Nexas vanliga väggsändare, alltså inga "traditionella". Förändrar detta något?
GÅr det då att använda plugin?
Eftersom pluginet är tänkt som en trappbrytare så kommer de fjärrkontroller du kopplar ihop med samma datakälla som själva väggbrytaren att fungera på samma sätt, vilket kan ge viss förvirring.
Det är lite pest eller kolera här, eftersom fjärrkontrollerna har tydliga "On/Off" medans väggbrytaren är omärkt. När man trycker på "On" på fjärrkontrollen förväntar man sig att lampan ska tändas och när man trycker _en_ gång på väggbrytaren så förväntar man sig att lampan ska tändas om den är tänd, och släckas om den är släckt (alltså växla läge).
Genom att använda pluginet så kommer "On" eller "Off" på fjärrkontrollen inte att innebära just "On" eller "Off". Istället kommer en tryckning på fjärrkontrollen att innebära "byt läge - från On till Off om lampan är tänd, från Off till On om lampan är släckt".
Det är detta jag menar med att det finns risk för förvirring...
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Ursäkta om jag blandar mig i, men jag vill försöka förstå.
Jag har ännu inte någon SK då jag väntar på min DUO, men jag labbar och försöker lära mig.
Däremot har jag sedan tidigare ett antal Nexa produkter.
Framför allt mottagare LCMR-1000 och LCMR-300 och sändare LWST-605
Nu har jag ju inte full koll på hur SK fungerar och än mindre koll på DUOn
Men här hemma använder jag ju bl a 2 sändare för att tända en lampa i trappan (en uppe och en nere)
Fördelen mot en traditionell trappomkastare är att jag alltid trycker i ovankant för att tända och alltid i nederkant för att släcka. Oavsett om jag är uppe eller nere.
På kvällen spelar det ju ingen roll, då ser jag ju om det lyser eller inte, men om jag på fm går förbi trappen här uppe där jag inte ser lampan kan jag alltid trycka i nederkant för säkerställa att lampan är släkt och inte drar ström i onödan på dagen.
Visst har det hänt att den trasslat i bland, men inte så jag ser något samband. Men det kan kanske vara orsaken till att den trasslat...
Rätta mig gärna om jag har fel.
Min plan är att använda SK för att hantera alla mina lampor i huset. Tanken är att ha rörelsedeckare i de flesta rum och dessutom en sändare (LWST-605) plus att jag kommer att använda våra Androider för att styra.
När jag trycker på min LWST-605 i överkant skickar den ut en signal om vilken sändare och status ON
Min DUO uppfattar signalen och SK tar hand om den och tänder rätt lampa/lampor genom att skicka signalen ON till mottagaren via min DUO. I och med att jag använder DUOn behöver jag ju bara registrera en sändare i varje mottagare nämligen DUOn.
Alltså är det alltid min DUO som skickar både ON/OFF och ev DIM signal? Varför måste jag då ha en trappplugin?
Jag vet att detta kommer att leda till viss tröghet i systemet, men jag tror vi kan leva med det om det inte blir helt hopplöst.
Tänker jag helt fel?
Tacksam för hjälp i mina funderingar!
///Peter!
Jag har ännu inte någon SK då jag väntar på min DUO, men jag labbar och försöker lära mig.
Däremot har jag sedan tidigare ett antal Nexa produkter.
Framför allt mottagare LCMR-1000 och LCMR-300 och sändare LWST-605
Nu har jag ju inte full koll på hur SK fungerar och än mindre koll på DUOn
Men här hemma använder jag ju bl a 2 sändare för att tända en lampa i trappan (en uppe och en nere)
Fördelen mot en traditionell trappomkastare är att jag alltid trycker i ovankant för att tända och alltid i nederkant för att släcka. Oavsett om jag är uppe eller nere.
På kvällen spelar det ju ingen roll, då ser jag ju om det lyser eller inte, men om jag på fm går förbi trappen här uppe där jag inte ser lampan kan jag alltid trycka i nederkant för säkerställa att lampan är släkt och inte drar ström i onödan på dagen.
Visst har det hänt att den trasslat i bland, men inte så jag ser något samband. Men det kan kanske vara orsaken till att den trasslat...
Rätta mig gärna om jag har fel.
Min plan är att använda SK för att hantera alla mina lampor i huset. Tanken är att ha rörelsedeckare i de flesta rum och dessutom en sändare (LWST-605) plus att jag kommer att använda våra Androider för att styra.
När jag trycker på min LWST-605 i överkant skickar den ut en signal om vilken sändare och status ON
Min DUO uppfattar signalen och SK tar hand om den och tänder rätt lampa/lampor genom att skicka signalen ON till mottagaren via min DUO. I och med att jag använder DUOn behöver jag ju bara registrera en sändare i varje mottagare nämligen DUOn.
Alltså är det alltid min DUO som skickar både ON/OFF och ev DIM signal? Varför måste jag då ha en trappplugin?
Jag vet att detta kommer att leda till viss tröghet i systemet, men jag tror vi kan leva med det om det inte blir helt hopplöst.
Tänker jag helt fel?

Tacksam för hjälp i mina funderingar!
///Peter!