Problem med anslutning Android

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Niltz
1 star
1 star

Re: Problem med anslutning Android

Post by Niltz » Tue 27 Dec 2011, 14:05

Nja, jag sitter på jobbet och kan inte avaktivera fjärradministrationen. Jag bytte dock port eftersom det kunde vara förvirrande att ha 8800 även där.

Sammanfattningsvis
Jag anger i telefonen min routers publika ip: 92.33.XXX.XXX
Jag anger port 8800
Jag anger mitt anv. och mitt lösen.

Jag har lagt in i routern att port 8800 skall skickas vidare till lokal port 8800 på 192.168.1.3 vilket motsvarar min servers fasta IP-adress i mitt lokala nätverk.
Jag fattar inte vad som är felet. Den säger "refused". När jag kommer hem skall jag undersöka servern (som kör windows XP) hur det ser ut med portar etc i dess brandvägg.

Tack Martin för att du tar dig tid med detta som egentligen ligger utanför ditt "ansvarsområde".
-----------------------------------------------------------------------------
Samsung Galaxy S4, WIN7, ASUS RT-N56U

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Tue 27 Dec 2011, 14:13

Hade du testat SwitchKing Live? Det är ju betydligt enklare att få att fungera då ingen router/brandväggskonfiguration krävs :wave:

Niltz
1 star
1 star

Post by Niltz » Tue 27 Dec 2011, 15:35

Rhodin wrote:Hade du testat SwitchKing Live? Det är ju betydligt enklare att få att fungera då ingen router/brandväggskonfiguration krävs :wave:
Det börjar kännas aktuellt med Live-funktionen. Dock såg jag att port 8800 var involverad även med Live, så jag vill nog ha igång det på den "vanliga" vägen först. :D Iom att servern står bakom routern så känns ditt påstående lite förenklat?

Sen läste jag på "Så här kommer du i gång med Switchking Live" att "Android-appen är ännu inte anpassad för Live." ? Vad menas?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 27 Dec 2011, 16:00

Niltz wrote:[...]så känns ditt påstående lite förenklat?
Som Rhodin skriver så krävs i regel ingen konfiguration i router/brandvägg för Switch King Live iom att servern öppnar en väg inifrån ditt nät och ut...
Niltz wrote:Sen läste jag på "Så här kommer du i gång med Switchking Live" att "Android-appen är ännu inte anpassad för Live." ? Vad menas?
Artikeln är inte uppdaterad efter att Live-funktionaliteten dök upp i Android-appen. I Android-appen är det faktiskt ännu enklare än i iPhone-appen att koppla upp mot Live.
Det blir nog till att uppdatera artikeln... Tack!
Martin | Switch King

Niltz
1 star
1 star

Post by Niltz » Tue 27 Dec 2011, 19:43

God knows vad som hände, men efter att ha installerat om Switchking server och klient på servern en tredje gång så skramlade det igång. :?: Ja, det räcker ju med en enda siffra fel så är du ju kört. Kanske hade jag skrivit in något galet nånstans, eller så låg någon gammal inställning kvar sen förra gången jag hade igång det. Tack för er hjälp allesammans iaf.

Jag passar på medan tråden är varm och frågar om ni vet någon som fått igång tellstick och switchking på en NAS? Jag har en Synology DS411 som pö om pö ska ta över serverns roll. Tips på detta?

albinsson
3 stars
3 stars

Post by albinsson » Mon 09 Jan 2012, 17:10

Jag provar posta i den här tråden eftersom den liknar min situation.

Jag försöker hitta ett smidigt sätt att ansluta från androidklienten oavsett om jag är hemma på mitt lan (wifi) eller ute i vida världen, utan att behöva ändra inställningar i klienten.

Som det är nu: Är jag hemma måste jag i androidenheten peka på den lokala ip adressen som servern har.
Om jag knappar in min publika IP i androidklienten, så funkar det INTE om jag befinner mig inom det egna nätverket. Jag måste då stänga
av wifi och köra på 3G, då funkar det fint.

Jag antar att det är routerkonfigurationen som faller men undrar om det finns något sätt lösa det? Tycker mig ha provat det mesta med port forward osv.

mvh albinsson

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 09 Jan 2012, 20:17

Antingen routerkonfigurationen eller en brandvägg som spökar. Om du kör Linux så måste du ange den publika IP-adressen (iaf om du kör äldre versioner av Mono).

Om du har licens för Switch King så kan du använda Live-tjänsten och därmed komma förbi problemet den vägen.
Martin | Switch King

albinsson
3 stars
3 stars

Re: Re: Problem med anslutning Android

Post by albinsson » Mon 09 Jan 2012, 22:41

Martin wrote:Antingen routerkonfigurationen eller en brandvägg som spökar. Om du kör Linux så måste du ange den publika IP-adressen (iaf om du kör äldre versioner av Mono).

Om du har licens för Switch King så kan du använda Live-tjänsten och därmed komma förbi problemet den vägen.
Jag kör win 7, har stängt av Windows brandväggen och har ingen annan.
Har ingen licens (än).
Nånting med routern är det nog men Vad?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 09 Jan 2012, 23:11

Inte så enkelt som att du har forwardat fel port (ska vara 8800, _inte_ 8080) eller forwardat till fel intern IP?
Inte "Tre Bredband" och "Tre Mobil" med i leken på något sätt?
Martin | Switch King

albinsson
3 stars
3 stars

Re: Re: Problem med anslutning Android

Post by albinsson » Mon 09 Jan 2012, 23:34

Martin wrote:Inte så enkelt som att du har forwardat fel port (ska vara 8800, _inte_ 8080) eller forwardat till fel intern IP?
Inte "Tre Bredband" och "Tre Mobil" med i leken på något sätt?
Nej, 8800 kör jag. Inget " tre". Har "bredband2" adsl via stadsnätet.
Och det funkar som sagt om jag befinner mig "på utsidan" av mitt lan, så PF bör ju vara riktigt. Det känns som att routern ogillar att jag "vill in i mitt lan" fast jag redan är inne...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Post Reply