Duo slutar ta emot signaler
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
Duo slutar ta emot signaler
Misstänker att jag inte är först på bollen med detta problem men men...
Drabbas då och då av att Duon slutar att ta emot signaler. Den sänder dock signalerna som vanligt. En omstart eller att rycka i och ur stickan räcker för att få allt att fungera igen. Detta är väl rimligtvis inte specifikt för Switchking utan har troligtvis att göra med drivrutinerna eller API:t från telldus. Riktigt störigt då det händer flera gånger i veckan plötsligt.
Någon mer som har drabbats av detta? Förslag på workaround?
Drabbas då och då av att Duon slutar att ta emot signaler. Den sänder dock signalerna som vanligt. En omstart eller att rycka i och ur stickan räcker för att få allt att fungera igen. Detta är väl rimligtvis inte specifikt för Switchking utan har troligtvis att göra med drivrutinerna eller API:t från telldus. Riktigt störigt då det händer flera gånger i veckan plötsligt.
Någon mer som har drabbats av detta? Förslag på workaround?
-
- 2 stars
Re: Duo slutar ta emot signaler
Samma problem här, kanske inte den bästa lösningen men man kan schemalägga att köra en bat-fil som startar om telldus tjänsten en gång per dygn eller något.
-
- Administrator
I sin första version av Telldus Center med stöd för Tellstick Duo (2.1.0 - inte 2.1.0a) så var detta problem väldigt tydligt - det var inte ovanligt att infångandet av signaler upphörde redan efter ett par minuter...
I 2.1.0a blev det väsentligt bättre men problemet kvarstår. Förhoppningsvis kommer detta att ytterligare förbättras i kommande version av Telldus drivrutiner/API:er.
Under tiden så tittar vi på möjligheten att registrera om Switch King som "prenumerant" av inkommande signaler under tiden som Switch King är igång. Vet dock inte om detta kommer att leda till att tjänsten börjar skicka ut signaler till Switch King efter omregistrering, men försök pågår iaf...
I 2.1.0a blev det väsentligt bättre men problemet kvarstår. Förhoppningsvis kommer detta att ytterligare förbättras i kommande version av Telldus drivrutiner/API:er.
Under tiden så tittar vi på möjligheten att registrera om Switch King som "prenumerant" av inkommande signaler under tiden som Switch King är igång. Vet dock inte om detta kommer att leda till att tjänsten börjar skicka ut signaler till Switch King efter omregistrering, men försök pågår iaf...
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Vore juste om du har du lust att bifoga din bat-fil så slipper jag uppfinna hjulet igen?Stoffer wrote:Samma problem här, kanske inte den bästa lösningen men man kan schemalägga att köra en bat-fil som startar om telldus tjänsten en gång per dygn eller något.

-
- 2 stars
Skriv bara detta i en bat fil och se till att den körs med administratörs rättigheter
EDIT: Glömde bort att switchking stoppas då man stänger telldusservice men startas inte då man startar telldusservice, så här kommer en rättad version
EDIT: Glömde bort att switchking stoppas då man stänger telldusservice men startas inte då man startar telldusservice, så här kommer en rättad version
Code: Select all
net stop telldusservice /y
net start telldusservice
net start "SwitchKing Hub Communicator Service"
net start "SwitchKing REST Service"
net start "SwitchKing Invocation Service"
net start "SwitchKing Data Collector Service"
net start "SwitchKing Framework Service"
-
- 3 stars
Stort tack!Stoffer wrote:Code: Select all
net stop telldusservice /y net start telldusservice net start "SwitchKing Hub Communicator Service" net start "SwitchKing REST Service" net start "SwitchKing Invocation Service" net start "SwitchKing Data Collector Service" net start "SwitchKing Framework Service"

-
- 3 stars
Kanon! Har också tröttnat på alla omstarter, men nu går det som en dans. Kopplade ihop min bat-fil med fjärrkontrollen så endast en knapptryckning behövs. (Det skulle väll även frugan klara av
). Sådana små fina tipps gör att man överlever frustrationen för övrigt vad det gäller Telldus.

-
- 3 stars
Omstart av tjänsterna löser tyvärr inte alltid problemen för mig. Jag har vidareutvecklat bat-filen ovan så att telldus-tjänsten tvångsavslutas (via ms powershell-komando) om det vanliga sättet enligt bat-filen ovan stänger tjänsten. Ändå är detta inte tillräckligt ibland, då det krävs en omstart för att få duon att svara igen. Sändning av signaler fungerar dock fint.
Läste på telldus-forumet att vissa har haft framgångar med att byta USB-kabel, och koppla bort usb-hubbar emellan, jag har dock inte märkt någon skillnad här.
Vad som dock verkar ha gjort skillnad, är när jag slog av automatisk synkronisering var 15:e minut. Troligtvis är det väl så att ju mer datatrafik som går till duon, ju större sannolikhet för att den hänger sig. Vore intressant att se om fler har samma upplevelse?
Läste på telldus-forumet att vissa har haft framgångar med att byta USB-kabel, och koppla bort usb-hubbar emellan, jag har dock inte märkt någon skillnad här.
Vad som dock verkar ha gjort skillnad, är när jag slog av automatisk synkronisering var 15:e minut. Troligtvis är det väl så att ju mer datatrafik som går till duon, ju större sannolikhet för att den hänger sig. Vore intressant att se om fler har samma upplevelse?
-
- Administrator
Upplever att detta stämmer hyffsat, men att det egentligen inte är trafiken till själva Duon som spökar. Jag gissar att det egentligen är Telldus Service som vid mycket trafik har problem att skicka ut information till sina "prenumeranter" (Telldus Center, Switch King, Event Ghost eller liknande) och att det är detta som spökar.fabz wrote:Vad som dock verkar ha gjort skillnad, är när jag slog av automatisk synkronisering var 15:e minut. Troligtvis är det väl så att ju mer datatrafik som går till duon, ju större sannolikhet för att den hänger sig. Vore intressant att se om fler har samma upplevelse?
För användare så upplevs nog detta som att Duon slutar lyssna på signaler, men jag tror alltså att signalerna kommer in från Duon in till Telldus Service men att de sedan inte kommer vidare därifrån...
Vi kan uppleva liknande problem i testmiljön om man har ett stort antal enheter i en databas och man sedan rensar Telldus Center på enheter. När Switch King ska synkronisera alla enheter (skapa upp dem i Telldus Center/Telldus Service) så kan Switch King få ett felmeddelande som beror på att Telldus Service har slutat förmedla information till både Telldus Center och Switch King. "Trafiken" till och från Telldus Service vid dessa tillfällen - när enheter skickas synkroniseringssignaler eller när enheter skapas upp i Telldus Center - kan vara tung för Telldus Service att hantera om man har många enheter.
I kommande version av Telldus drivrutiner så ska det vara inlagt "retries" för att försöka hantera detta bättre.
Martin | Switch King