Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
Thomas
- 3 stars

Hej,
jag använder flera minnesplatser hos mina mottagare för att kunna styra dimningsnivåer synkront hos olika grupper tex. i samma rum. (Se
viewtopic.php?f=8&t=273#p1991) Jag har ett borta scenario som i princip stänger av allting då jag lämnar hemmet. När jag kommer hem trycker jag på hemmaknappen och väljer då (mha SK) "alla enligt schema" och får funktion enligt gruppscheman och scheman. Dock får jag (bi-)effekten att lampor blinkar till följd av de olika minnesplatserna.
Jag har prövat att klicka ur periodisk synkronisering under respektive enhet och avancerat fliken. Men jag antar att denna funktion kopplar (enligt kommentaren) till uppstart av servern och tvingad periodisk synkronisering enbart.
Men, går det att utelämna synkronisering för vissa enheter när man sätter "alla enligt schema"? Om inte, så är det ett förslag

Eller kanske går det att lösa på något annat sätt?
-
peterb
- 2 stars

Denna funktion var jag ute efter redan för ett år sedan, hade ett samtal med Martin då. Nu i senaste release fick vi ju möjlighet i scenario-inställningen välja att en enhet inte ska vara påverkad och det är ju bra men löser inte mitt problem. Eftersom jag tänder och släcker en del lampor med fjärr eller via SWK så är de inte "enligt schema" vid ett scenariobyte. Jag vill att dessa lampor ska styras av det valda scenariot men inte synka vid scenarioväxling utan först vid nästa händelse.
Alltså: jag vill ha ytterligare ett val för enheterna när man skapar ett scenario, "enligt schema men synka inte vid scenarioväxling".
P S, jag har skapat ett scenario "hemma" istället för att använda "alla enligt schema". Med funktion enligt ovan skulle jag få möjlighet att välja vilka enheter som ska synka vid scenarioväxling och vilka som inte ska det.
-
Thomas
- 3 stars

Peterb==> Jag skall pröva att ändra i min setup så att default blir HEMMA istället för "Alla enligt schema", det löser troligtvis en del av problemet, får se vilka nya som dyker upp. Dock blir det lite mera att hålla reda på eftersom man vid varje scenario måste komma ihåg att undanta (eller eg. ange att det inte skall ändras vid scenariobyte), dessutom "försvinner" en prioritetsnivå. Men jag prövar
Martin==> Min önskemål är alltså tvärtom av det som går att hitta i "bugnet" i ditt inlägg och kanske redan på enhetsnivå(?) bredvid knappen under avancerat menyn. Dvs. undanta enheter från att synkroniseras i alla lägen vare sig det är scenario, gruppschema eller vanligt schema.
-
tomas
- Administrator

Thomas wrote:default blir HEMMA istället för "Alla enligt schema"
Vad du kan göra är att skapa ett eget scenario som motsvarar "Alla enligt schema", men där du sätter de enheter som motsvarar de extra minnesplatserna till "Ej påverkad". Istället för att återgå till "Alla enligt schema" när scenarion avslutas så övergår du istället till din egen motsvarighet. Sedan behöver du också sätta enheterna till "Ej påverkad" i andra scenarion där du inte vill att dessa ska styras. Jag gissar att det är så du redan kommit fram till att det behöver lösas.
Är inte riktigt med på vad du menar med att en prioritetsnivå försvinner dock...
Tomas | Switch King
-
tomas
- Administrator

peterb wrote:Eftersom jag tänder och släcker en del lampor med fjärr eller via SWK så är de inte "enligt schema" vid ett scenariobyte. Jag vill att dessa lampor ska styras av det valda scenariot men inte synka vid scenarioväxling utan först vid nästa händelse.
Loggat detta också i backlog:
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=276
Tack för feedback

Tomas | Switch King
-
Thomas
- 3 stars

tomas wrote:Thomas wrote:default blir HEMMA istället för "Alla enligt schema"
Vad du kan göra är att skapa ett eget scenario som motsvarar "Alla enligt schema", men där du sätter de enheter som motsvarar de extra minnesplatserna till "Ej påverkad". Istället för att återgå till "Alla enligt schema" när scenarion avslutas så övergår du istället till din egen motsvarighet. Sedan behöver du också sätta enheterna till "Ej påverkad" i andra scenarion där du inte vill att dessa ska styras. Jag gissar att det är så du redan kommit fram till att det behöver lösas.
Är inte riktigt med på vad du menar med att en prioritetsnivå försvinner dock...
Stänmer, det verkar fungera bra.
Ang. Prio. nivå. Eftersom "alla enligt schema" inte är ett konventionellt scenario utan mera default läge så finns det ingen prio utan alla scenarion har högre prio. När jag nu inte använder "alla enligt schema" alls så försvinner en av de tre prioritetsnivåerna mellan scenarierna. Detta är i praktiken ingen issue utan enbart ett konstaterande