Jadu... Det vet jag inte riktigt ännu. Jag tror de absolut flesta kommer vara regelbaserade, så jag tror inte det kommer vara något problem. Huvudanledningen att jag frågar är för att veta hur man bör lägga upp det. Solinstrålning skulle kunna vara ett exempel - sätter man tre regler med "Mindre än 5/10/15 W/m^2" och "Dim 50/30/10%" innebär det ju att tre regler kommer vara aktiva samtidigt och då är det bra att veta vad som kommer gälla. Alternativt kan man sätta reglerna som (för mellersta) "Mindre än 10,0000001 och mer än 5,0000001" för att säkerställa att bara en är aktiv samtidigt, men det blir mindre överskådligt, jobbigare att ändra och väldigt mycket pill om man har flera olika datakällor som ska samverka.Martin wrote:Är det någon speciell anledning att du måste lösa det på detta sätt? Har du väldigt många scheman med olika dimmernivåer kopplade till en och samma enhet?SweVictor wrote:* Skapar man ett schema med en regel som alltid är uppfylld kommer man få ett definierat beteende och slippa hålla koll på vilket som kommer först i databasen?
Viktigast är att vet hur det funkar så man kan lösa varför saker inte funkar som de borde - beror det på hur jag gjort mina regler, på vilket gruppschema som får "bestämma" eller på något helt annat...
/Victor