Läsa aktivt SK-scenario utifrån (Eventghost tex)

Allmänna frågor och synpunkter.
SweVictor
3 stars
3 stars

Läsa aktivt SK-scenario utifrån (Eventghost tex)

Post by SweVictor » Wed 30 Nov 2011, 15:00

Tja!
Jag är inne på att jag skulle vilja veta aktivt SK-scenario i EventGhost för att kunna styra diverse saker baserat på det. Helst skulle det sättas direkt scenario ändras i SK, någon som har några förslag på hur det skulle kunna lösas?

/Victor

fridde
3 stars
3 stars

Re: Läsa aktivt SK-scenario utifrån (Eventghost tex)

Post by fridde » Thu 01 Dec 2011, 13:12

Man kan lägga in en enhet i varje scenario som bara sätts av just det scenariot och sedan använda den statusen i EG.

SweVictor
3 stars
3 stars

Post by SweVictor » Thu 01 Dec 2011, 13:18

Hmm... Det är ju sant... Och prenumerera på det eventet då... Listigt! Känns inte som en direkt "clean" lösning, men absolut enkel och smidig! Bra tip!

/Victor

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 01 Dec 2011, 16:30

Om man kan polla information regelbundet från EG så bör du kunna använda REST-tjänsterna, men det kräver ju att du kan tolka informationen som Switch King skickar via HTTP.
Martin | Switch King

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Thu 01 Dec 2011, 17:29

Det skulle vara bra om det gick att få scenariots status att skrivas till en textfil som EG läser när den förändras.

Thomas
3 stars
3 stars

Post by Thomas » Thu 01 Dec 2011, 21:31

Ja eller kanske om EN variabel alltid ändrades (tex ett ökande nummer och/eller utpekning vart det har skett förändring såsom datakälla/Enhet/Scenario) i resttjänsten i samband med alla typer av förändringar. På detta sätt så skulle man inte behöva polla allting hela tiden utan enbart en variabel och resten pollas då man vet att något faktiskt har ändrats.

Eller är det redan så att den möjligheten finns i REST?
Vad jag har förstått ang. REST interfacet så går det inte att "prenumerera" på tjänster?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 01 Dec 2011, 22:48

Det finns ett REST-anrop som innehåller information om de senaste förändringar som har skett. Exempelvis är det detta anrop som klienten använder för att veta när något specifikt ska uppdateras.

Själva anropet är tyvärr inte dokumenterat på REST-sidan, ser jag vid en genomläsning (det är exempelvis ingen av REST-klienterna som använder det).

Code: Select all

http://servernamn:8800/entitylogentries?maxcount={maxCount}&newerthan={newerThan}
http://servernamn:8800/entitylogentries/latest
Det krävs lite tolkning av informationen som finns där, dock, men det är relativt enkelt att begränsa till exempelvis "Scenario" i kombination med scenarioförändring, som indikeras med "ActiveScenarioChanged". Dock är ju informationen på Xml-format så det krävs ju fortfarande tolkning av själva innehållet...
Martin | Switch King

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Fri 02 Dec 2011, 16:52

Jag har löst det så att alla scenarion i SwitchKing styrs från Eventghost, så då har man alltid koll på vilket scenario som är aktivt.

Thomas
3 stars
3 stars

Post by Thomas » Fri 02 Dec 2011, 19:06

Martin wrote:Det finns ett REST-anrop som innehåller information om de senaste förändringar som har skett. Exempelvis är det detta anrop som klienten använder för att veta när något specifikt ska uppdateras.

Själva anropet är tyvärr inte dokumenterat på REST-sidan, ser jag vid en genomläsning (det är exempelvis ingen av REST-klienterna som använder det).

Code: Select all

http://servernamn:8800/entitylogentries?maxcount={maxCount}&newerthan={newerThan}
http://servernamn:8800/entitylogentries/latest
Det krävs lite tolkning av informationen som finns där, dock, men det är relativt enkelt att begränsa till exempelvis "Scenario" i kombination med scenarioförändring, som indikeras med "ActiveScenarioChanged". Dock är ju informationen på Xml-format så det krävs ju fortfarande tolkning av själva innehållet...
Detta fungerar ypperligt bra och bör kunna automatiseras i ett Python script i EG. Tack för informationen!

fridde wrote:Jag har löst det så att alla scenarion i SwitchKing styrs från Eventghost, så då har man alltid koll på vilket scenario som är aktivt.
Det är ju också en variant.. Har lite huvudbry, vill eg. inte sprida "kärnan" och besluten från SK. Min främsta motivation för att använda EG är:
1. Just nu bättre möjlighet till mera flexibel styrning via ex. väggbrytare
2. Möjlighet att använda 3:e parts appar till IPhone/Ipad för att bygga anpassade fjärrkontroller och i samma vy styra TV/PS3/etc mha Itach och ex. IRule (Dessvärre verkar de inte kunna läsa direkt från REST utan man behöver hoppa via ex. SK)

SweVictor
3 stars
3 stars

Post by SweVictor » Fri 02 Dec 2011, 19:55

fridde wrote:Jag har löst det så att alla scenarion i SwitchKing styrs från Eventghost, så då har man alltid koll på vilket scenario som är aktivt.
Jag tänker väl lite som Thomas och vill tex kunna använda SK:s mobilappar för att styra scenarion, därför vet inte EG alltid allt...

Rest fungerar säkert också bra, men man kommer ju behöva polla då och inte få informationen i realtid, så jag gillar nog "låtsasenheter" bäst än så länge...

/Victor

Post Reply