Problem

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
powerice
2 stars
2 stars
Posts: 25
Joined: Thu 25 Nov 2010, 23:17

Problem

Post by powerice » Wed 23 Nov 2011, 19:07

Telldusservice hänger sig flera ggr om dagen. inte alltid det räcker att starta om tjänsten, alternativt starta om servern (WIN764bit) har provat installera om SK server samt installera tellduscenter på nytt. Börjar bli trött på att nästan varje gång man plockar upp mobilen och ska tända en lampa så går det inte.

har sett fler som har problemet men känns som att de lösningarna som jag sett inte funkat riktigt för mig.

hoppas nån har en idé =)

Mvh Johan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Palle500
4 stars
4 stars
Posts: 431
Joined: Sun 16 Jan 2011, 13:15

Re: Problem

Post by Palle500 » Wed 23 Nov 2011, 19:47

En ide kan vara att du verkar ha "mest" problem med dimers tex
"Hall golvlampa, native id 1 and code 36587:2 is being dimmed to level 20. Method used is TellStickWrapper. Failed to dim device. Error: An error occurred while communicating with TellStick"
Prova att köra dessa direkt från TelldusCenter.
Men jag är dålig på dessa problem. Min SK fungerar utmärkt på detta plan.
Du kan ju prova detta tills Martin/Tomas ger klara besked!

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Problem

Post by Martin » Wed 23 Nov 2011, 20:02

Vi har fullt förståelse för att det är irriterande. Tyvärr är den enda lösning vi fått hittills i princip Telldus senaste testversion som finns för nedladdning på forumet.
Jag antar att du kör denna?

Idag kräver Switch King att Telldus Service är startad för att Switch King ska kunna startas. Detta för att det i tidigare versioner av Telldus Service inte gick bra att plocka bort aktiva prenumerationer på signaler från Duo utan att starta om Telldus Service och Switch King i kombination. Det vore trevligt att få bort det direkta beroendet mellan Switch King och Telldus Service, vilket skulle göra att Switch King på eget bevåg kunde starta om Telldus Service när problem uppstår.
Det är dock inte helt lätt att lösa...

I dagsläget är nog det bästa man kan göra att fortsätta anmäla problemen med Telldus Service till Telldus och flagga för att man har problemen. Ju fler som pekar på detta, desto större chanser till åtgärd.
Som ett förtydligande kan nämnas att problemen med Telldus Service inte är unikt för just kombinationen Switch King och Telldus Service, utan att det förekommer även i andra sammanhang. Dock har Switch King en hel del aktiva användare, vilket bidrar till att problemet dyker upp då och då.

Vi för också en aktiv dialog med Telldus angående problemen och hoppas på en lösning så snart som möjligt.

Inte mycket tröst, eller mycket till lösning, tyvärr :cry:
Martin | Switch King

powerice
2 stars
2 stars
Posts: 25
Joined: Thu 25 Nov 2010, 23:17

Re: Problem

Post by powerice » Thu 24 Nov 2011, 16:45

Tackar för svaret, hoppas det kommer en lösning snart. Men den senaste versionen på forumet har jag faktiskt inte hittat ni råkar inte ha någon länk? så kan ja testa med den och återkomma.

Mvh Johan

Palle500
4 stars
4 stars
Posts: 431
Joined: Sun 16 Jan 2011, 13:15

Re: Problem

Post by Palle500 » Thu 24 Nov 2011, 16:51

powerice wrote:Tackar för svaret, hoppas det kommer en lösning snart. Men den senaste versionen på forumet har jag faktiskt inte hittat ni råkar inte ha någon länk? så kan ja testa med den och återkomma.
Mvh Johan
Här hittar du den:
viewtopic.php?f=10&t=423
Men tänk på att om du kör Win 64 bitar så skall 64 bitars in under system32 och 32 bitars under typ "wow..64"

powerice
2 stars
2 stars
Posts: 25
Joined: Thu 25 Nov 2010, 23:17

Re: Problem

Post by powerice » Thu 24 Nov 2011, 22:23

Tack så länge, blev lite fundersam nu eftersom jag läste den andra tråden martin skrivit. är det fortfarande som du sa att 64 bitars ska in i system32 och 32bit i wow64? eller är det 32bitars som ska in på bägge ställena?

mvh Johan

redina
3 stars
3 stars
Posts: 98
Joined: Sun 28 Nov 2010, 10:23

Re: Problem

Post by redina » Thu 24 Nov 2011, 22:46

powerice wrote:Tack så länge, blev lite fundersam nu eftersom jag läste den andra tråden martin skrivit. är det fortfarande som du sa att 64 bitars ska in i system32 och 32bit i wow64? eller är det 32bitars som ska in på bägge ställena?

mvh Johan
Vi tror att det inte finns någon 64-bitars version så det spelar ingen roll. Huvudsaken att 32-bitars versionen ska in på wow64.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1

Palle500
4 stars
4 stars
Posts: 431
Joined: Sun 16 Jan 2011, 13:15

Re: Problem

Post by Palle500 » Thu 24 Nov 2011, 23:10

redina wrote:
powerice wrote:Tack så länge, blev lite fundersam nu eftersom jag läste den andra tråden martin skrivit. är det fortfarande som du sa att 64 bitars ska in i system32 och 32bit i wow64? eller är det 32bitars som ska in på bägge ställena?

mvh Johan
Vi tror att det inte finns någon 64-bitars version så det spelar ingen roll. Huvudsaken att 32-bitars versionen ska in på wow64.
Precis men 64 bitars DLL:n skall endast användas om du kör Windows 64 bitar. Annars så är det 32 bitars DLL:en som gäller under system32.
Och inget annat. Redina redde ut detta galant och även hennes länk förklarar utmärkt varför det är så här.
Sen är det som Redina skriver att "resten" av Telldus programmen är inte 64 bitar fullt ut och då kan man strunta i 64 bits DLL:n på system32 (gissar jag starkt på) Huvudsaken att 32-bitars versionen ska in på wow64.

Redina du som kör W64 kanske kan ta bort DLL-64 från system32 och kolla att SK/Telldus fungerar? Om det är så så kanske Martin kan ta bort den från ZIP filen så slipper alla "nya" få huvudvärk?

fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

den stora katastrofen

Post by fabz » Fri 25 Nov 2011, 07:54

Så har det slutligen hänt. Alla mina maskiner i lägenheten har tillslut samlat sig tillsammans och vänt sig emot mig... :banghead:

Tellcenter-registret har tidigare blivit korrupt men då har en omstart fixat biffen. Om inte det funkat har man kunnat installera om hela Tellduspaketet. Men icke denna gång. In i registret och rota - plockar bort Telldus-katalogen. Installerar om Telldus. Nya fel singaleras av Switchking. Och så där höll det på.

Efter drygt 4 timmars arbete och mycket frustration har jag nu fått allt att fungera som det var tänkt igen. Men alla enheter har bytt ID-nummer, så jag har fått gå in och ändra allt i mitt EventGhost-träd också. Mitt tips till alla är därför att ni istället kör med RAW-data i EventGhost - så att när Telldus Center går bananas tappar ni inte kopplingen till enheterna.

Naturligtvis hände detta inför att en långväga polare skulle komma också, då man verkligen hade velat skryta med ett grymt system... :(

Ingen skugga ska dock falla på SWK-teamet! Men min fråga här är om det inte finns något sätt för SWK att helt dumpa Telldus-synkningen (vem behöver det egentligen?), och istället köra allt på RAW-data till/från SWK (om det är möjligt?).

(Och ja, jag kör senaste DLL-versionen från forumet).

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Problem

Post by Martin » Fri 25 Nov 2011, 08:22

fabz wrote:Men min fråga här är om det inte finns något sätt för SWK att helt dumpa Telldus-synkningen (vem behöver det egentligen?), och istället köra allt på RAW-data till/från SWK (om det är möjligt?).
Är inte riktigt med på vad du menar med att dumpa synkningen. Menar du _bara_ synkronisering av enheter i Telldus Center mot Switch King eller menar du kopplingen helt och hållet?

Vilka ID-begrepp använder du i EventGhost? Telldus eller Switch Kings? ...och hur kommunicerar du mellan EG och Switch King - REST eller fil?
Martin | Switch King

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests