Styra garageport.

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Hojtha
1 star
1 star

Styra garageport.

Post by Hojtha » Thu 17 Nov 2011, 09:19

Jag har en liten fundering, om man skulle vilja styra en garageportsmotor med Tellstick hur skulle man kunna göra då ?
I Garaget finns det en strömbrytare som man kan öppna och stänga porten med, det är en väldigt enkel lösning som är igentligen en kortslutning av 2 kablar. Här finns inte 230 V utan bara som sagt 2 kablar direkt ifrån motorn. Är det någon som gjort något liknande ? Tacksam för tips.

LoA
1 star
1 star

Re: Styra garageport.

Post by LoA » Thu 17 Nov 2011, 10:27

Jag styr garageport med Tellstick idag. Jag hade dock 230V och följde en guide för att få en Nexa LMCR-1000 att ge en slutning utan att skicka igenom 230V. Min garageportsöppnare har alternativet att öppnas med endast en slutning. Jag har alltså 230V till garageportsöppnaren och till Nexa LMCR-1000 och när Nexan får en signal från Tellstick skapas en slutning under 3 sekunder vilket gör att garageportsöppnaren öppnar/stänger.

Svagheterna i detta är dels säkerheten eftersom en garageportsöppnare normalt arberat med rullande koder vilket gör det svårt/omöjligt att kopiera (avlyssna) koden. En annan svaghet är att jag inte kan kolla status på porten, d v s om den är öppen eller stängd. Det sistnämda tänkte jag lösa med en magnetkontakt vid tillfälle.

Guiden som jag följde finns här:
http://www.minhembio.com/Frater/180405/

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Thu 17 Nov 2011, 15:40

En bättre lösning är den här: http://www.kjell.com/?item=88012
Den har två växlande reläutgångar som styrs av varsin knapp på fjärren.
Den går dock på 12V, så du måste ha en adapter.

Jag monterade en sådan till centrallåset i en bil jag hade. Det funkade skitbra! :D

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Thu 17 Nov 2011, 16:53

Friddes lösning är som vanligt utmärkt. men vill du även kunna öppna garageporten från annat ställe än typ bilen (eller var du nu har fjärren ligger).
Via SK så får du även att du kan öppna via mobilen.
Vill du både kunna öppna/stänga via remote?

jag har köpt lite sådana här reläer från Kina dom fungerar utmärkt med gamla Nexa systemet (ej självlärande) och således även via SK.
men man får köpa extra 433MHz mottagare och montera för dom går orginal på 315MHz.
Varning! Även fast det står i specen att dom fungerar med 315/433MHz så är det endast 315MHz som gäller vid leverans!!!
Men köp även deras 433MHz RF kit och löd dit så är dom OK för Telldus/SK.
Kan byglas smart:
A. Latch – Connect pin 1.2 (togglar On/Off för varje On signal)
B. Interlock – Connect pin 2.3 (som vanlig Nexa On=på Off=Av)
C. Non-latch – Empty (ON endast när On radio signal)
RF relä Kina 30 koder upplärning Nexa ej SL.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply