Switch King hänger sig pga plugin [Löst]

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Martin
Administrator
Administrator

Re: Switch King hänger sig

Post by Martin » Sat 12 Nov 2011, 11:10

En tanke - utan att veta hur ditt MySQL-plugin ser ut - är att det skulle kunna vara så att du inte släpper anslutningen till databasen och att resurserna tar slut efter ett tag.
Det skulle förklara att problemet uppstår efter en tids körning.
Martin | Switch King

redina
3 stars
3 stars

Post by redina » Sat 12 Nov 2011, 12:31

Martin wrote:En tanke - utan att veta hur ditt MySQL-plugin ser ut - är att det skulle kunna vara så att du inte släpper anslutningen till databasen och att resurserna tar slut efter ett tag.
Det skulle förklara att problemet uppstår efter en tids körning.
Det är inget konstigt det jag gör. Har VS2010 och jag har fått till debugging också. Jag ska lägga till tidtagning så jag vet. Finns det några möjligheter att logga till serverloggen eller får man göra en egen?

Code: Select all

public void WriteToDB(DataSourceConfigurationItem configItem, DataSourceData d)
        {
            try
            {

MySqlConnection dbConnection = new MySqlConnection(configItem.DBConnectString);

string dateFormat = configItem.DateFormat;

// switchking_log
                string sql = string.Format("insert into switchking_log (id, value, timestamp, local_timestamp, expires, failure) values('{0}', '{1}', '{2}', '{3}', '{4}', '{5}')",
                    d.Id, d.Value, d.Timestamp.ToString(dateFormat), d.LocalTimestamp.ToString(dateFormat), d.Expires.ToString(dateFormat), d.IsFailureValue);

MySqlCommand cmdDatabase = new MySqlCommand(sql, dbConnection);
                cmdDatabase.CommandType = System.Data.CommandType.Text;

cmdDatabase.Connection.Open();

cmdDatabase.ExecuteNonQuery();

cmdDatabase.Connection.Close();

}
            catch (Exception ex)
            {
                this.FireEventLogWriteRequestSent(EventLogEntryType.Error, ex.Message);
            }
        }
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 12 Nov 2011, 12:43

redina wrote:Det är inget konstigt det jag gör. Har VS2010 och jag har fått till debugging också.
Nej, det ser inte mystiskt ut... Min tanke var om du kanske hade några statiska metoder som höll en anslutning öppen eller inte frigjorde resurserna, men det ser det ju inte ut som.
redina wrote:Finns det några möjligheter att logga till serverloggen eller får man göra en egen?
Själva pluginet kör egentligen i en sandlåda för att det - om det kraschar - inte ska påverka servern (däremot påverkar ju eventuell tidsåtgång servern då svarstiderna blir långa).
Men - om du länkar in DLL:filen SwitchKing.Common.dll så tror jag att du faktiskt bör kunna haka på loggningen.

SwitchKing.Common.Helpers.LogHelper.Logger.LogInfo("kategori", "meddelande");
...kanske kan fungera... Har inte koden framför mig just nu, men det är iaf väldigt nära...
Tänk dock på att du inte kan skriva till debugloggen om du inte har angett debugnivån till "Debug" i serverns konfigurationsfil. Default är "Status", så Logger.LogStatus() bör ge en post i loggfilen om allt är som det ska.
Du måste nog, utöver SwitchKing.Common.dll, även länka in Bitfactory-dll:en.
Martin | Switch King

redina
3 stars
3 stars

Post by redina » Sat 12 Nov 2011, 13:00

Funkar att logga behövde bara common. Den andra dll:en ligger ju i serverkatalogen, så då behöver nog inte pluginen referera direkt till den. Spännande.
----------------------------------------------------------------------------------------------

redina
3 stars
3 stars

Post by redina » Sat 12 Nov 2011, 13:04

Noterar detta i loggen som ligger mellan plugin-anropen tror jag.

Första raden i denna metod: public void OnDataSourceValueSaved(...), så skriver jag start och det sista jag gör är att skriva end.

Det har kommit 4 sådan ganska direkt efter omstart av servicen, men sen har det varit lugnt.

{DataSourceValueWriter} --<Status> -- 2011-11-12 12:56:47 -- OnDataSourceValueSaved Start id: 5
{DataSourceValueWriter} --<Status> -- 2011-11-12 12:56:47 -- OnDataSourceValueSaved End
{BusinessAccess - Monitoring/Enqueueing} --<Critical> -- 2011-11-12 12:56:47 -- Failed to handle RawEvent. Error: 
System.AccessViolationException

Level 1) Det gjordes ett försök att läsa eller skriva till skyddat minne. Detta indikerar ofta att annat minne är skadat.

StackTrace for Level 1:
   vid System.String.wcslen(Char* ptr)
   vid System.String.CtorCharPtr(Char* ptr)
   vid SwitchKing.Common.Wrapper.TellStickWrapper_V30.getString(Char* input, Boolean release)
   vid SwitchKing.Common.Wrapper.TellStickWrapper_V30.rawListeningFunction(Char* data, Int32 controllerId, Int32 callbackId, Void* context)
{DataSourceValueWriter} --<Status> -- 2011-11-12 12:56:47 -- OnDataSourceValueSaved Start id: 5
{DataSourceValueWriter} --<Status> -- 2011-11-12 12:56:47 -- OnDataSourceValueSaved End
{BusinessAccess - Monitoring/Enqueueing} --<Critical> -- 2011-11-12 12:57:22 -- Failed to handle RawEvent. Error: 
System.AccessViolationException

Level 1) Det gjordes ett försök att läsa eller skriva till skyddat minne. Detta indikerar ofta att annat minne är skadat.

StackTrace for Level 1:
   vid System.String.wcslen(Char* ptr)
   vid System.String.CtorCharPtr(Char* ptr)
   vid SwitchKing.Common.Wrapper.TellStickWrapper_V30.getString(Char* input, Boolean release)
   vid SwitchKing.Common.Wrapper.TellStickWrapper_V30.rawListeningFunction(Char* data, Int32 controllerId, Int32 callbackId, Void* context)
{DataSourceValueWriter} --<Status> -- 2011-11-12 12:57:23 -- OnDataSourceValueSaved Start id: 6
{DataSourceValueWriter} --<Status> -- 2011-11-12 12:57:23 -- OnDataSourceValueSaved End

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 12 Nov 2011, 16:44

Detta är ett fel som orsakas av Telldus Service och som flaggas tillbaka till Switch King. Om du har några "Clas Ohlson"-termometrar (trådlösa) så är de troligen boven i dramat.
Martin | Switch King

redina
3 stars
3 stars

Post by redina » Sat 12 Nov 2011, 17:31

Martin wrote:Detta är ett fel som orsakas av Telldus Service och som flaggas tillbaka till Switch King. Om du har några "Clas Ohlson"-termometrar (trådlösa) så är de troligen boven i dramat.
Ja har två termometrar en Clas Ohlsson och en Teknikmagasinet.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 12 Nov 2011, 19:13

Prova att nolla Classe-givaren så att den får en ny kod. Telldus Service verkar känslig för vissa av de koder som den använder.
Martin | Switch King

redina
3 stars
3 stars

Post by redina » Sun 13 Nov 2011, 19:07

Har kommit på vad det var för fel. Det var min kod... Varför är det jämt så? :banghead:

Jag hade några datakällor som läste från webben och de returnerade data med , och inte . som de andra givarna och mysql ville ha .
Så det blev exception och då stängdes inte connection, och till slut tog connections slut och då blev den långsam, då den väntade på att det skulle bli någon connection ledig, vilket det inte blev.

Superbra att loggningen från pluginen var så enkel. Ni borde skriva en rad om det i plugin-hjälpen.

Ni kanske skulle ha någon tidtagning (timeout) på plugins, ifall de skenar att ni kan logga detta, så vet man (ni) att det inte har något med servernprogammet att göra.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 13 Nov 2011, 20:15

Bra att det löste sig!
:clap:
Martin | Switch King

Post Reply