Fråga på synchronize Device

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Martin75a
3 stars
3 stars

Fråga på synchronize Device

Post by Martin75a » Fri 11 Nov 2011, 20:50

Vet inte om det är en bugg eller om jag missuppfattat funktionen synchronize Device?

Har ett schema som säger att lampan ska vara släckt kl 19:00 - 21:00
Tänder jag lampan manuelt i SK så tänder den så klart. Om man sedan trycker på synchronize någon gång mellan kl 19:00 - 21:00 trodde jag att lampan skulle släckas eftersom i schemat står det att den ska vara släckt den tiden. Problemet är alltså att lampan inte släcker men det står att enheten är synchronized :banghead:

mvh
Martin

Martin
Administrator
Administrator

Re: Fråga på synchronize Device

Post by Martin » Fri 11 Nov 2011, 21:18

En synkronisering är inte en direkt synkronisering mot enhetens scheman... Synkroniseringen sker istället mot enhetens "förväntade läge" i Switch King.

Om du är ute efter att gå över från det som i Switch King anges som "semi-automatiskt läge" så finns det en metod i REST-interfacet (som jag antar att du använder) som heter "CancelSemiAuto", och där adressen är:

Code: Select all

devices/{id}/cancelsemiauto
Alltså - om du vill få en enhet att gå från "semi-automatiskt läge" till sitt standardschema via REST, där servern heter "minserver", REST-porten 8800 och enhetens ID är 10, så blir adressen:

http://minserver:8800/devices/10/cancelsemiauto
Du bör få "OK" tillbaka om du kör detta i webbläsaren.
Martin | Switch King

Martin75a
3 stars
3 stars

Post by Martin75a » Fri 11 Nov 2011, 22:00

Martin wrote:En synkronisering är inte en direkt synkronisering mot enhetens scheman... Synkroniseringen sker istället mot enhetens "förväntade läge" i Switch King.

Om du är ute efter att gå över från det som i Switch King anges som "semi-automatiskt läge" så finns det en metod i REST-interfacet (som jag antar att du använder) som heter "CancelSemiAuto", och där adressen är:

Alltså - om du vill få en enhet att gå från "semi-automatiskt läge" till sitt standardschema via REST, där servern heter "minserver", REST-porten 8800 och enhetens ID är 10, så blir adressen:

Ahh Då missuppfatade jag funktionen. Tack. :D
Det jag är ute efter är att kunna tvinga några enheter att synkronisera tillbaka till schemat i SK. oavsett status.
DVS. jag vill även att de ska skicka ut OFF om det står i SK's schema att det ska vara släckta.

Joo jag kör Rest och testade nu http://192.168.1.135:10000/devices/11/cancelsemiauto Får följande tillbaka
<string xmlns="http://schemas.microsoft.com/2003/10/Se ... OK</string> och enheten släcktes.
Tänder jag den manuellt igen och gör samma sak så fungerar det igen. får dock OK tillbaka som förra gången.

Martin75a
3 stars
3 stars

Post by Martin75a » Fri 11 Nov 2011, 22:12

Martin75a wrote:
Martin wrote:En synkronisering är inte en direkt synkronisering mot enhetens scheman... Synkroniseringen sker istället mot enhetens "förväntade läge" i Switch King.

Ahh Då missuppfatade jag funktionen. Tack. :D
Det jag är ute efter är att kunna tvinga några enheter att synkronisera tillbaka till schemat i SK. oavsett status.
DVS. jag vill även att de ska skicka ut OFF om det står i SK's schema att det ska vara släckta.

Joo jag kör Rest och testade nu http://192.168.1.135:10000/devices/11/cancelsemiauto Får följande tillbaka
<string xmlns="http://schemas.microsoft.com/2003/10/Se ... OK</string> och enheten släcktes.
Tänder jag den manuellt igen och gör samma sak så fungerar det igen. får dock OK tillbaka som förra gången.
Testade även att köra
http://192.168.1.135:10000/devices/11/cancelsemiauto
http://192.168.1.135:10000/devices/11/synchronize
Nu släcktes lampan. Tänder jag igen och gör samma sak så händer det inget igen.
Hur långtid tar det innan enheterna ska ändras och kan man isåfall ställa om den tiden?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 11 Nov 2011, 23:14

Jag missar nog lite vad du är ute efter.

CancelSemiAuto = Gå tillbaka till schema. Om enheten redan är i rätt schema så får detta ingen effekt (tror jag, utan att ha kollat exakt)
Synchronize = Skicka signal så att enheten "med största sannolikhet" når det läge som är avsett - On/Off/Dim som bestämts antingen av schemaläggningen _eller_ att du manuellt tänt/släckt en enhet tidigare (men att signalen av ngn anledning inte har kommit fram).
Martin | Switch King

Martin75a
3 stars
3 stars

Post by Martin75a » Sat 12 Nov 2011, 00:09

Martin wrote:Jag missar nog lite vad du är ute efter.

CancelSemiAuto = Gå tillbaka till schema. Om enheten redan är i rätt schema så får detta ingen effekt (tror jag, utan att ha kollat exakt)
Synchronize = Skicka signal så att enheten "med största sannolikhet" når det läge som är avsett - On/Off/Dim som bestämts antingen av schemaläggningen _eller_ att du manuellt tänt/släckt en enhet tidigare (men att signalen av ngn anledning inte har kommit fram).
Hehehe Joo lite rörigt beskrev jag det nog. :? Det jag försöker uppnå är följande.
Har utebelysning som tänder på 40% när solen går ner och släcker 23:30. En rörelsevakt som tänder annan belysning när någon kommer.
Det jag vill göra är att även dimmra upp utebelysningen till 80% när någon kommer. när rörelsevakten släcker ska SK gå tillbaka till sitt vanliga schema samt även skicka ut den statusen till utebelysningen.

SK tänder Utebelysningen 18:00 |------------------------------------------| 23:30
Rörelsevakt Tänder Decklights: |___________|---| SK ska gå tillbaka till schema och skicka ut dimm 40%
Rörelsevakt Tänder Decklights: |__________________________________________|---| SK ska gå tillbaka till schema och skicka ut OFF

Vad jag förstår det som nu, så finns det ingen riktig funktion där man väljer att tvinga enheter att skicka signal vid synkronisering.
skulle behövas en funktion (ett val) på enheten. Typ: Force send on Synchronize eller liknande.
Igentligen räcker det kanske med att man kan skicka det via REST anrop. Det är nog mest då man kommer att använda det.
Om en sådan funktion är möjlig för er att lägga in så skulle jag vara oerhört tacksam.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 12 Nov 2011, 10:51

Kapslar in ditt exempel i "Code"-taggar eftersom det inte annars visar riktigt rätt i webbläsaren:

SK tänder Utebelysningen 18:00 |------------------------------------------| 23:30
Rörelsevakt Tänder Decklights: |___________|---| SK ska gå tillbaka till schema och skicka ut dimm 40%
Rörelsevakt Tänder Decklights: |__________________________________________|---| SK ska gå tillbaka till schema och skicka ut OFF
Som jag förstår det på din beskrivning så är egentligen "Decklights" fristående från din utebelysning, men du vill använda samma rörelsedetektor som du tänder "Decklights" med till att även, tillfälligt, dimma upp "Utebelysning" från 40% till 80%.

Om detta är rätt uppfattat, så bör du skapa två scheman för din utebelysning, där det ena schemat styrs av regler. En högre dimmernivå trumfar alltid över en lägre nivå i Switch King, vilket gör att du kan få en automatisk återgång/fallback från 80% till 40% när din besökare har passerat.

Alltså - scheman för "Utebelysningen" (men som i exemplet släcker 23:00):

Klockslag                         18:00     19:00     20:00     21:00     22:00     23:00
Schema 1, ej regelstyrt          Dim 40%---------------------------------------------Off
Schema 2, "om detektor = på"                         Dim 80%---------------Off
Om du har scheman enligt ovan så kommer belysningen alltid att vara tänd mellan 18:00 och 23:00.
Mellan 20:00 och 22:00 är det däremot osäkert vilken dimmernivå som kommer att gälla. Om rörelsedetektorn känner av rörelse (någon gång mellan 20:00 och 22:00) och skickar "På", och detta kommer in i din datakälla som du har kopplat regeln för schema 2 till, så kommer det att dimmas upp till 80%. När rörelsedetektorns tid har passerat, och detektorn skickar "Av", kommer dimmernivån att återgå till 40%.
Martin | Switch King

Martin75a
3 stars
3 stars

Post by Martin75a » Sat 12 Nov 2011, 21:06

Martin wrote:Kapslar in ditt exempel i "Code"-taggar eftersom det inte annars visar riktigt rätt i webbläsaren:

Som jag förstår det på din beskrivning så är egentligen "Decklights" fristående från din utebelysning, men du vill använda samma rörelsedetektor som du tänder "Decklights" med till att även, tillfälligt, dimma upp "Utebelysning" från 40% till 80%.

Om detta är rätt uppfattat, så bör du skapa två scheman för din utebelysning, där det ena schemat styrs av regler. En högre dimmernivå trumfar alltid över en lägre nivå i Switch King, vilket gör att du kan få en automatisk återgång/fallback från 80% till 40% när din besökare har passerat.

Alltså - scheman för "Utebelysningen" (men som i exemplet släcker 23:00):

Klockslag                         18:00     19:00     20:00     21:00     22:00     23:00
Schema 1, ej regelstyrt          Dim 40%---------------------------------------------Off
Schema 2, "om detektor = på"                         Dim 80%---------------Off
Om du har scheman enligt ovan så kommer belysningen alltid att vara tänd mellan 18:00 och 23:00.
Mellan 20:00 och 22:00 är det däremot osäkert vilken dimmernivå som kommer att gälla. Om rörelsedetektorn känner av rörelse (någon gång mellan 20:00 och 22:00) och skickar "På", och detta kommer in i din datakälla som du har kopplat regeln för schema 2 till, så kommer det att dimmas upp till 80%. När rörelsedetektorns tid har passerat, och detektorn skickar "Av", kommer dimmernivån att återgå till 40%.
Japp det stämmer att rörelsedetektorn är fristående. Stämmer även att det är så här jag tänkte få till det.
Tack jag ska testa ovan och se hur det blir. Det borde fungera. :D

Post Reply