Kodrelä | Nexa
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 1 star
Kodrelä | Nexa
Hejsan!
Detta är säkert väldigt simpelt, men.
Jag har ett Kodrelä från Nexa som har TurnOn och TurnOff. Det jag vill är att det ska trigga två olika scenarion, t.e.x Borta = TurnOff och Hemma = Turnon.
Det funkar att göra så, men då måste det ena scenariot ha högre prioritet än det ändra för att det ska gå att få det triggat. Om bägge har Normal så händer det inget.
Hur löser jag det?
Sedan i duo loggen när jag trycker på TurnOn på kodrelät så får jag två logginlägg :
H1|Kodrelä
45:ABCD|Kodrelä
Skall det vara så?
Mvh Mattias
Detta är säkert väldigt simpelt, men.
Jag har ett Kodrelä från Nexa som har TurnOn och TurnOff. Det jag vill är att det ska trigga två olika scenarion, t.e.x Borta = TurnOff och Hemma = Turnon.
Det funkar att göra så, men då måste det ena scenariot ha högre prioritet än det ändra för att det ska gå att få det triggat. Om bägge har Normal så händer det inget.
Hur löser jag det?
Sedan i duo loggen när jag trycker på TurnOn på kodrelät så får jag två logginlägg :
H1|Kodrelä
45:ABCD|Kodrelä
Skall det vara så?
Mvh Mattias
-
- 4 stars
Re: Kodrelä | Nexa
Japp thats life 
Med "kodrelä" antar jag du menar Nexa fjärrkontroll och vilken model?
Dom som är för självlärande mottagare (ca 26 miljoner koder) eller dom gammla med Huskod A-D + enhetskod 1-4?
Att välja olika scenarion gör du med regler från datakällor som tex kan vara en Nexa fjärrkontroll.
I ditt fall låter du "På" styra det ena scenariot och "Av" det andra scenariot. Då behövs ingen pioritet!
Så här kan det se ut under "Verktyg" Tellstick DUO händelselogg" Det du ser är Nexa SL "skräp" använd inte detta!
"Skräp" är inte skräp men det är andra/bakåtkompatibla koder som du skall undvika!

Dom som är för självlärande mottagare (ca 26 miljoner koder) eller dom gammla med Huskod A-D + enhetskod 1-4?
Att välja olika scenarion gör du med regler från datakällor som tex kan vara en Nexa fjärrkontroll.
I ditt fall låter du "På" styra det ena scenariot och "Av" det andra scenariot. Då behövs ingen pioritet!
Så här kan det se ut under "Verktyg" Tellstick DUO händelselogg" Det du ser är Nexa SL "skräp" använd inte detta!
"Skräp" är inte skräp men det är andra/bakåtkompatibla koder som du skall undvika!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 1 star
Haha okejPalle500 wrote:Japp thats life

Det jag har är en "Trådlösa väggströmbrytare Nexa WST-512/LWST-605." - http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =165065088.
Har gjort så som du säger men jag får bara ena senariot att lira endast om det har högre prio än det som är aktivt just nu. Verkligen konstigt.
Får in dessa på en "klickning" på väggbrytaren:
Vad kan det vara mer som ställer till det?
-
- 4 stars
Jag kör inte med scenarion själv tycker det rör till allting. Men självklart får andra köra med scenarion om dom tycker det är rätt för dom, det är ju det som är tjusningen med SK du väljer vad du vill göra via ett utmärkt mänskligt interface.
Har nu praktiskt provat det jag föreslog utifrån ett logisk resonemang och har upptäckt att det blir lika illa för mig!
Har provat lite olika sätt att byta scenarion tex med olika knappar men så fort ett scenario är valt kan jag inte byta till något annat utan att först manuellt välja "Alla enligt schema"!
Så jag kan inte hjälpa dig, sorry. Leta på andra trådar verkar som om jag inte fattar vitsen med automatiska scenarion
Martin/Tomas kanske kan förklara lite tekniskt hur val av scenarion fungerar?
Har nu praktiskt provat det jag föreslog utifrån ett logisk resonemang och har upptäckt att det blir lika illa för mig!
Har provat lite olika sätt att byta scenarion tex med olika knappar men så fort ett scenario är valt kan jag inte byta till något annat utan att först manuellt välja "Alla enligt schema"!
Så jag kan inte hjälpa dig, sorry. Leta på andra trådar verkar som om jag inte fattar vitsen med automatiska scenarion

Martin/Tomas kanske kan förklara lite tekniskt hur val av scenarion fungerar?
-
- 1 star
Attans då, men tack ändå 
Men går det lösa på något annat sätt en senario, t.e.x gruppschema?

Men går det lösa på något annat sätt en senario, t.e.x gruppschema?
-
- 4 stars
Jag skulle prova med gruppscheman och ev timeout på datahändelserna (men dom buggar i widget visningen, uppdaterings problem) se annan tråd hur jag gör för att få dom att fungerar.
viewtopic.php?f=10&t=454
Nu hoppas jag att någon annan kan förklara varför vi inte får scenarion att fungerar på det mest enklaste och logiska sättet.
Eftersom jag testat så mycket med min SK så installerade jag hela paketet (Telldus, SK server/klient) på en "ren" dator nyss, men samma scenario problem.
viewtopic.php?f=10&t=454
Nu hoppas jag att någon annan kan förklara varför vi inte får scenarion att fungerar på det mest enklaste och logiska sättet.
Eftersom jag testat så mycket med min SK så installerade jag hela paketet (Telldus, SK server/klient) på en "ren" dator nyss, men samma scenario problem.
-
- 3 stars
Gissa varför några av oss kör med EventGhost!Palle500 wrote:verkar som om jag inte fattar vitsen med automatiska scenarion![]()

Jag har bara manuella scenarion som jag byter mellan m.h.a. EventGhost, då finns det inga spärrar.
-
- Administrator
Som skrivits tidigare (dock inte i den här tråden) är möjligheten till komplex styrning via scenario ytterst begränsad (om man inte sätter sig in i detaljerna ordentligt, vilket i sig är svårt). Grundproblemen är att man bara kan ha ett igång samtidigt, att historiska värden kan trigga start av scenario (vilket är en nödvändighet - därav prioritetsdelarna) och att man inte kan ange att ett scenario ska avslutas om ett visst villkor uppfylls.
Det sistnämnda är egentligen den allvarligaste bristen just nu, eftersom det får följdeffekter. När Duo kom med i bilden blir det dessutom ytterligare tydligt att scenario-delarna behöver förändras och kompletteras, då Duo ger så många fler möjligheter än tidigare.
Förändring när det gäller hantering av scenarior är planerat, och det är möjligt att vi - när vi går igenom hanteringen ytterligare - gör en drastisk förändring (inte bara en liten). Samtidigt har vi en idé om en annan väg som är möjlig, och där scenarior kan vara ett komplement.
För ytterligare information om hur scenarior fungerar idag, när det gäller insamlade värden från datakällor, se gärna här:
viewtopic.php?f=10&t=280#p2015
Läs gärna igenom ett visst stycke i posten (urklippt nedan) en extra gång, då det är relaterat till exemplet i posten, men samtidigt pekar på en viktig detalj som har att göra med förfallotid av datakällor.
Det sistnämnda är egentligen den allvarligaste bristen just nu, eftersom det får följdeffekter. När Duo kom med i bilden blir det dessutom ytterligare tydligt att scenario-delarna behöver förändras och kompletteras, då Duo ger så många fler möjligheter än tidigare.
Förändring när det gäller hantering av scenarior är planerat, och det är möjligt att vi - när vi går igenom hanteringen ytterligare - gör en drastisk förändring (inte bara en liten). Samtidigt har vi en idé om en annan väg som är möjlig, och där scenarior kan vara ett komplement.
För ytterligare information om hur scenarior fungerar idag, när det gäller insamlade värden från datakällor, se gärna här:
viewtopic.php?f=10&t=280#p2015
Läs gärna igenom ett visst stycke i posten (urklippt nedan) en extra gång, då det är relaterat till exemplet i posten, men samtidigt pekar på en viktig detalj som har att göra med förfallotid av datakällor.
Scenariot "bortaläge" startar vid 00:00 (när datakällan blir "S" - Stilla). Om "bortaläge" har högre prioritet än "hemmaläge", körs scenariot fram till 00:14.
Detta sker alltså trots att det 00:10 kom in ett värde som skulle kunna dra igång "hemmaläge" (Rörelse, "R").
Först 00:14, då det värde som samlades in 00:05 förfaller, dras scenariot "hemmaläge" igång.
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Hur använder du EvenGhost med duo? Får gärna visa med en printbildfridde wrote:Gissa varför några av oss kör med EventGhost!Palle500 wrote:verkar som om jag inte fattar vitsen med automatiska scenarion![]()
![]()
Jag har bara manuella scenarion som jag byter mellan m.h.a. EventGhost, då finns det inga spärrar.

Windows 7, 15 Enheter, 16 Datakällor, 1-Wire, Tellstick DUO, Switch King v2.xx, iPhone 4, IIS,
MSN: stefan.krantz@hotmail.com
MSN: stefan.krantz@hotmail.com
-
- 1 star
Jag undrar också hur man får en t.e.x knapptryckningar från en Nexa väggbrytare i EventGhosts logg så man kan mappa dom emot olika events?skrantz71 wrote:Hur använder du EvenGhost med duo? Får gärna visa med en printbildfridde wrote:Gissa varför några av oss kör med EventGhost!Palle500 wrote:verkar som om jag inte fattar vitsen med automatiska scenarion![]()
![]()

Nu får jag bara andra events som sker i SwitchKing, men ingen duo logg. Har TellStick Duo plugin:et.
EDIT: Löste det genom att ladda ner det senaste pluginet http://www.eventghost.net/forum/viewtop ... f=9&t=3512 och kryssa i "check to log raw events" i TellStick Duo pluginet i EventGhost