Scenariostyrning med nexafjärr

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
SweVictor
3 stars
3 stars

Scenariostyrning med nexafjärr

Post by SweVictor » Fri 11 Nov 2011, 22:17

Hej!

Precis börjat testa Switchking ordentligt med Tellstick Duo och har försökt sätta upp två scenarier, "Hemma" och "Allt av".

Steg 1 är att Hemma ska sätta på en lagom belysning och Allt av ska stänga av allting. Fungerar.

Steg 2 är att styra dessa med nexa-fjärrar (2st nu för test). "Hemma" ska aktiveras med ett tryck på 1 på G-kanalen (kallad ALLA i screenshots) och "Allt av" med ett tryck på 0 på G-kanalen.

Jag har lagt till fjärrkontrollerna och får fungerande värden (som jag f.n. invaliderar efter ett par sekunder). Jag har även ställt in regler enligt switchking_setup-screenshot. Motsvarande fast omvänt för Allt av-scenariot.

Trycker jag på "Stoppa alla"-knappen kan jag aktivera schemat jag vill med knapparna (en gång). Är däremot ett schema igång händer ingenting.

Tittar jag i historiken ser den ut som screenshot #2:
* 9:05:06 - sista enheten slås på efter jag manuellt valt scenariet "Hemma" (eller tryckt på "Stoppa alla" och därefter på "1" på G-kanalen)
* 9:05:19-9:54:37 - Jag trycker omväxlande på 1 och 0 på fjärrkontrollerna - allt registreras korrekt av datakällorna, men varje gång triggas scenariet "Hemma" (trots att "Alla av" borde trigga varannan gång).
* 9:54:42 - Jag väljer manuellt scenariet "Allt av", vilket triggas korrekt.
* 10:06:01 -> - Jag trycker omväxlande på 1 och 0 på fjärrkontrollerna. Registreras korrekt av datakällorna. I detta läge ger dock endast tryck på 0 utslag (och väljer korrekt scenariet "Allt av"). Varje tryck på 1 ger inget utslag i historiken.

Tack på förhand för hjälp!
Dessutom - för att få denna typ av funktionalitet, ska jag låta respektive scenario köra tills vidare eller bör jag för exv hemma låta den gå över på att gå enligt schema direkt/efter några sekunder?

/Victor
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Palle500
4 stars
4 stars

Re: Scenariostyrning med nexafjärr

Post by Palle500 » Fri 11 Nov 2011, 22:38

Läs Martins utmärkta förklaring över begränsningarna i scenarion sist i denna tråd
viewtopic.php?f=10&t=466

skrantz71
3 stars
3 stars

Post by skrantz71 » Fri 11 Nov 2011, 22:40

Om båda fjärrkontrollerna är AV byter den till Allt av då?

Är lite problem med två fjärkontroller....
Se denna tråd...
Finns en lösning som bygger på att du slår ihop dina två fjärrkontroller till en "dummy" som löser problemet..
viewtopic.php?f=8&t=344
viewtopic.php?f=8&t=344&start=10#p2417

Vad mäter du solinstrålning med?
Windows 7, 15 Enheter, 16 Datakällor, 1-Wire, Tellstick DUO, Switch King v2.xx, iPhone 4, IIS,
MSN: stefan.krantz@hotmail.com

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Fri 11 Nov 2011, 22:42

skrantz71 wrote:Vad mäter du solinstrålning med?
Kanske denna?
viewtopic.php?f=8&t=450
Eller 1-Wire från m.nu ?

SweVictor
3 stars
3 stars

Post by SweVictor » Thu 17 Nov 2011, 17:43

Strålande och tack för alla svar!

Ber om ursäkt för sent svar, men jag hade missat att slå på notifications vid svar och har inte suttit med det på ett tag.

Utmärkt med den länkade förklaringen om hur scenarion funkar, tror att det vettigaste projektet är att satsa på EventGhost för att få lite ordning och reda. Då kan man ju dessutom prioritera en viss lampa för tändning/släckning etc och få ytterligare flexibilitet.

Har kikat lite snabbt - är det EventGhosts sida som är lämpligt att starta, eller finns någon bra guide till hur man kopplar ihop specifikt med SwitchKing? Inspiration fanns gott om i Fabz tråd, men jag menade mer specifikt...

Ang solinstrålning har jag inget 1-Wire igång (än iaf), utan kör på enklast möjliga, data från Göteborg Energi (http://www.switchking.se/sv/faq/guider/ ... ningsrelae). 1-Wire hade dock varit himla kul att testa, kika lite för ett tag sedan, men hittade inte MSure som de flesta verkar använda. Går det att få tag på fortfarande?

Tack igen för alla svar!
/Victor

Post Reply