Switch King hänger sig

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
jajnas
1 star
1 star

Switch King hänger sig

Post by jajnas » Thu 10 Nov 2011, 18:58

Hej!

Jag kör Switch King, senaste versionen av både server och klient. Servern är en Windows Home Server (inte 2011, den tidigare) 32-bit och klienten är en Windows 7 64-bit.
Ibland (allt från varannan minut till en gång i veckan) stannar Switch Kings tjänster. Därmed kan inte heller klienten koppla upp sig mot servern.

TelldusService är ibland uppe i så mycket som 95%, men körs fortfarande. Kan detta vara en orsak till att SK-tjänsterna stannar? När jag startar om TelldusService brukar SK fungera igen, men den här gången verkar något annat ha hänt. I morse dog SK vid halv åttatiden och jag har efter det inte kunnat få igång det igen. Det brukar lösa sig genom en omstart av servern och byte av USB-port för Duon, men inte idag.

Kan nämna att jag har en givare från clas ohlson (en sån här: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164635172) och kör med Data Source Writer Pluginet.

Behövs ytterligare info säg då det.

MVH Jonas

Bifogar också loggfilen från servern från idag (var tvungen att strippa den lite för att få ned den till 2MB, därför börjar den lite senare...):
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min blogg om teknik och hemautomation: http://jdahl.se

Martin
Administrator
Administrator

Re: Switch King hänger sig

Post by Martin » Fri 11 Nov 2011, 07:37

Av någon anledning så verkar det som om Switch King inte kan hämta information om ett datum från databasen (från insamlade datavärden).
Det är möjligt att ursprungsproblemet är Telldus Service, då det finns en del fel för Telldus Service i loggfilen, men jag tror att det måste städas i databasen på det ställe där dina värden lagras.

Om du inte har behov av att spara värden historiskt så är det enkelt löst genom att öppna ServerGUI.exe och köra en skriptfil som tar bort alla insamlade värden. Om inte så skulle jag behöva en kopia på databasen för att kunna hjälpa dig.
I själva verket är jag nyfiken på exakt hur detta visar sig i databasen, så om jag hade möjlighet att få en kopia även om du skulle vilja göra en grovstädning så vore det suveränt.
Martin | Switch King

jajnas
1 star
1 star

Post by jajnas » Fri 11 Nov 2011, 17:24

Jag har inget behov av att spara tempvärderna, så rensar gärna regelbundet. Hur skulle ett sånt script se ut?

Självklart kan jag ge dig en kopia av databasen också, om du säger hur jag gör :)
Tittade lite under Switch Kingmappen och hittade undermappen DB, med bifogad fil. Är det den du vill ha?

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Fri 11 Nov 2011, 17:52

jajnas wrote:Självklart kan jag ge dig en kopia av databasen också, om du säger hur jag gör :)
Tittade lite under Switch Kingmappen och hittade undermappen DB, med bifogad fil. Är det den du vill ha?
Japp det är den databasen som du mailar/PM:ar till Martin
..Switch King\Switch King Server\DB\switchKing.server.db3

jajnas
1 star
1 star

Post by jajnas » Fri 11 Nov 2011, 18:28

Ok, skickar iväg den nu. Hur tömmer jag databasen?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 11 Nov 2011, 19:20

Några av dina värden har fått en konstig tidsstämpel. Årtalet är 1899, och då hade vi precis börjat med Switch King men inte kommit så långt ;)

Jag bifogar en fil som städar bort dessa värden.
  • Stoppa Switch Kings tjänster
  • Öppna programmet "ServerGUI" som ligger i Switch King Servers katalog
  • Välj "Run Script"
  • Leta fram filen "DeleteValues" som bifogas i inlägget.
  • Stäng ServerGUI och Starta tjänsterna.
Jag är också lite nyfiken på serverns loggfiler för att se om det syns någon information om var 1800-talet gjorde sitt intåg. Om du har möjlighet att bifoga även dem i ett pm så skulle det uppskattas.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 15 Dec 2011, 14:42

@jajnas: Har du stött på detta problem någon ytterligare gång?
Martin | Switch King

jajnas
1 star
1 star

Post by jajnas » Thu 15 Dec 2011, 16:44

Nej, det har jag inte. I alla fall inte exakt det problemet.
Dock hände det då och då att TelldusService hänger sig och därmed också Switch King. Testade med att byta USB-kabel och efter det har min Duo fungerat felfritt i snart två veckor. :)
Undrar om det kan vara dåliga kontakter i stickan, som gör att datorn ibland tappar kontakten med den. När det händer verkar inte servicen försöka återansluta till Tellstick som därmed meddelar "Tellstick not found."

Men det har iofs inget med SK att göra!

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Thu 15 Dec 2011, 17:59

jajnas wrote:Nej, det har jag inte. I alla fall inte exakt det problemet.
Dock hände det då och då att TelldusService hänger sig och därmed också Switch King. Testade med att byta USB-kabel och efter det har min Duo fungerat felfritt i snart två veckor. :)
Undrar om det kan vara dåliga kontakter i stickan, som gör att datorn ibland tappar kontakten med den. När det händer verkar inte servicen försöka återansluta till Tellstick som därmed meddelar "Tellstick not found."

Men det har iofs inget med SK att göra!
Har du en "vanlig" usb kabel eller en aktiv?

När jag använde en http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... 0-m-p68248

fick jag liknande problem. Telldus servicen stannade nån gång per dygn och "drog med sig" SK

Efter att bytt till vanlig USB så fungerar det igen. Uppenbarligen är Telldus drivern onödigt kinkig?

Post Reply