Förlorar kontakten med Switch King Server.

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
fabz
3 stars
3 stars

Re: Förlorar kontakten med Switch King Server.

Post by fabz » Thu 03 Nov 2011, 09:46

Palle500 wrote:Inte för att jag tror det hjälper :help: men har du set att du måste byta Telldus DLL:en på Win32 se annan tråd om detta.
EDIT: viewtopic.php?f=10&t=423
Yep, har gjort detta. Tack, ändå!

mvh
Fabian

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 03 Nov 2011, 11:47

Efter lite mailkorrespondens med fabz så har jag kommit fram till att detta högst sannolikt beror på att det finns en datakälla med i bilden, där datakällan är kopplad mot den egna servern.

Det blir en form av deadlock i servern under den tid som servern försöker samla in värden via HTTP (och alltså försöker kontakta sig själv). Deadlocken försvinner när det blir timeout.

Det är alltså helt enkelt inte möjligt att exempelvis hämta scenarion, enheter och liknande entiteter via REST och föda en datakälla med detta. Det finns vissa REST-anrop som fungerar (bl.a. där man hämtar solens läge - uppe/nere) men dessa anrop är anrop som egentligen inte riskerar att påverkas av att servern befinner sig i ett visst läge - exempelvis med ett scenario aktiverat.

Det finns en Task i BugNet angående att mappa om dessa anrop till direkta anrop, där anropen alltså istället för att gå server->ut på LAN:et->server går internt i servern. Detta skulle isf göra att denna typ av anrop fungerar.

http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... aspx?id=50

Det är alltså ingen bugg. Däremot saknas stöd för denna typ av anrop i 2.0.1 (och tidigare).
Martin | Switch King

Ulrik
1 star
1 star

Post by Ulrik » Mon 07 Nov 2011, 21:05

Tack för tipset men om den dll du nämner rättar till någon form av problem bör väl den funnits med i någon uppdatering med tanke på att den fanns redan för drygt ett år sedan?

Som sagt... jag har fortfarande stora problem med att få min SWK server/klient att fungera tilsammans med Tellstick duo.
Klienten tappar kontrakten med servern som i sin tur beror på att servern har stannat. Och servern stannar i sin tur pga att den tappar kontakten med Tellsticken.
När jag testar Tellsticken direkt med Telldus Center fungerar den inte förän jag disablar/enablar Duon i serverns device manager.
Mitt upp i allt löper Telldus Service amok och lastar CPUn till 100%...
Omstart av Telldus Service/SWK avhjälper problemet en stund för att lite senare sluta fungera igen med samma symptom som jag redogjort för ovan.

Snart vet jag inte var jag skall leta längre...

Finns det någon som har någon ide om vad mitt problem kan vara vore jag mycket tacksam.

Mvh Ulrik

Ulrik
1 star
1 star

Post by Ulrik » Mon 07 Nov 2011, 21:11

Jag skulle kanske också namna att jag uppdaterat både klient till 2.0.1.1 och server till 2.0.1.0.

Ulrik

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 07 Nov 2011, 21:16

Ulrik wrote:Tack för tipset men om den dll du nämner rättar till någon form av problem bör väl den funnits med i någon uppdatering med tanke på att den fanns redan för drygt ett år sedan?
Telldus DLL:er och nya tjänst fick vi till oss den 28 oktober (2011). Det har funnits tidigare versioner av Telldus DLL:er men nya har kommit längs med vägen. Exempelvis fanns ju inte Duo för ett år sedan..

De nya Telldus-DLL:er som kom i slutet av oktober ska göra flera försök att nå tjänsterna och stickan och därmed ska därmed "underlätta" för exempelvis Switch King.

Att stickan försvinner i Device Manager är ju också ett problem, har du kontaktat Telldus om detta? Det skulle ju kunna vara detta som gör att Telldus Service löper amok.

Eftersom det oftast visat sig vara så kallade "Raw-events" som ställer till det i Telldus Service så skulle det kanske vara idé att stänga av Switch Kings "lyssnarfunktion" på just Raw-events, men då kan du inte få in data från fjärrkontroller.
Temperaturgivare skulle däremot ramla in som de ska.
Martin | Switch King

Ulrik
1 star
1 star

Post by Ulrik » Thu 10 Nov 2011, 17:26

Men om jag stänger av möjligheten att ta emot Raw-events missar ja ju lite av hela vitsen med Duon.
- Att kunna styra smart med insignaler från IR-detektorer, väggknappar och och fjärrkontroller.

Jag postade ett inlägg på Telldus forum för ett par dagar sedan men har ännu inte fått något svar.
Väntar med spänning på vad de har att säga.

På detta forumet har man nog blivit lite bortskämd.
Mitt problem är visserligen inte löst ännu men hittills måste jag be och få tacka för en otroligt bra och snabb support!
Tack!

//Ulrik

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Thu 10 Nov 2011, 17:40

För att utesluta varianter på XP installationen så skulle jag testa att installera SK servern på en annan maskin ev på den du nu kör klienten.
bara för att se om problemen försvinner. Då har du uteslutit många felorsaker och kan börja leta lösningar mera konkret.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 10 Nov 2011, 21:02

Ulrik wrote:Men om jag stänger av möjligheten att ta emot Raw-events missar ja ju lite av hela vitsen med Duon.
- Att kunna styra smart med insignaler från IR-detektorer, väggknappar och och fjärrkontroller.
:banghead:

Tänkte nog inte riktigt i mål där... Det är sant som du skriver. För att kunna stänga av RAW-events så skulle du vara tvungen att lägga till enheterna (fjärrkontroller, IR-detektorer etc) som egna enheter i Switch King och det blir inte alls bra.
Martin | Switch King

Post Reply