Switch King server

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Ulf
3 stars
3 stars

Switch King server

Post by Ulf » Mon 07 Nov 2011, 16:28

Undrar var felet kan ligga? Switch King Server lägger av och då kan jag inte komma in utan att starta om datorn. Det lustiga är att TelldusCenter fortfarande går att använda för att tända och släcka lampor. Någon som har en ide? Håller på att bli knäpp. Har provat att installera TelldusCenter uppdate filer som låg i detta forum men då kan jag inte alls få gång på servern. Allt detta har hänt sedan jag köpte en TellstickDuo och uppdaterade till 2.0.?.

Martin
Administrator
Administrator

Re: Switch King server

Post by Martin » Mon 07 Nov 2011, 16:41

På vilket sätt kan du inte få igång servern med de senaste filerna från Telldus?
Får du några felmeddelanden i Windows loggbok eller i Switch Kings loggfiler?

Har du några trådlösa temperaturgivare?
Martin | Switch King

Ulf
3 stars
3 stars

Post by Ulf » Mon 07 Nov 2011, 16:52

Har en trådlös temperaturmätare (Jula) och två skymningsreläer (Nexa). Får upp att Switch King inte kan ansluta till servern när jag försöker starta klienten.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 07 Nov 2011, 16:56

Får du några felmeddelanden i Switch Kings loggfil eller i Windows loggbok?
Martin | Switch King

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Mon 07 Nov 2011, 16:59

Menar du att servern har hängt sig? Eller att klienten inte kan hitta servern?
Om det är det sista prova då att köra klienten på samma dator som servern.
Om du inte redan kör klienten på samma maskin!
Kolla även att alla SK Server tjänter är igång.

Ulf
3 stars
3 stars

Post by Ulf » Mon 07 Nov 2011, 17:03

Får något angående skyddat minne eller skadat minne tycker bara att det låter konstigt då det fungerar vid omstart. Bifogar loggfil om det hjälper dig.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Mon 07 Nov 2011, 17:14

Prova att ta bort (flytta DLLen från Plugin katalogen) SMTPpluginet och starta om.
För att flytta DLL behöver du stoppa Server tjänsterna.

{Plugin Loading} --<Status> -- 2011-11-07 11:29:14 -- Creating plugin of type SMTPPlugin.Plugin.
{Invocation Service - Shutdown} --<Fatal> -- 2011-11-07 11:29:15 -- Main Thread Error. Exception:
System.BadImageFormatException

Level 1) Ett försök att läsa in ett program med ogiltigt format gjordes. (Undantag från HRESULT: 0x8007000B)

StackTrace for Level 1:
vid SwitchKing.Common.Wrapper.Telldus.UnmanagedImport_Windows.tdInit()
vid SwitchKing.Common.Wrapper.TellStickWrapper_V30.get_Instance()
vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.Invocation.Monitoring.ExternalEventMonitoring.Init()
vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.Invocation.Monitoring.ExternalEventMonitoring.CreateInstance(IExternalEventProcessor queueProcessor)
vid SwitchKing.Server.WinSvcServiceHost.InvocationService.SetupExternalEventMonitoring(DeviceEntity deviceAccess, DeviceEventEntity deviceEventAccess, DataSourceEntity dataSourceAccess, DataSourceValueEntity dataSourceValueAccess)
vid SwitchKing.Server.WinSvcServiceHost.InvocationService.ProcessDeviceEvents()
{UnhandledExceptionController_Framework} --<Critical> -- 2011-11-07 11:29:15 -- Exception:
System.BadImageFormatException

Level 1) Ett försök att läsa in ett program med ogiltigt format gjordes. (Undantag från HRESULT: 0x8007000B)

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 07 Nov 2011, 17:19

Loggfilen säger två saker...
  • När du installerade testfilerna från Telldus så gissar jag att du tog TelldusCore.dll för 64-bitars Windows när du egentligen har 32-bitars Windows, eller tvärtom.
  • Du har mycket riktigt ett problem med "Skyddat minne". Detta fel kastas av Telldus API:er och beror på ett problem inne i Telldus Service. Det är möjligt att detta är justerat i Telldus testversion och därför är det första steget att byta till det.
Problemet med "Skyddat minne" är med stor sannolikhet orsakat av dina trådlösa temperaturgivare och Telldus letar efter en gemensam nämnare för att detta problem uppstår. Har du möjlighet att ta en skärmdump av Duons händelselogg där det visas information om data för dina sensorer? Den gemensamma nämnaren är troligtvis den trådlösa givarens ID-nummer eller modell (kanske i kombination) och detta skulle vi behöva informera Telldus om så att de kan rätta till detta.

När du har fått fram dessa ID-nummer så är mitt starkaste tips att byta kod på dina temperaturgivare. Ett antal användare har rapporterat att det faktiskt fungerar om man byter kod på givarna. Tyvärr måste du då också länka ihop givaren med dina eventuella displayer. :cry:

Men - jag rekommenderar att börja med att få in rätt TelldusCore.dll. Som Palle500 har noterat så ska TelldusCore.dll kopieras in till två platser.
Se mer här:
viewtopic.php?f=10&t=423

Edit: Det har egentligen ingenting med SMTP-plugin att göra. Felet kommer direkt efter att SMTP-pluginet skapas, men orsakas inte av pluginet.
Martin | Switch King

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Mon 07 Nov 2011, 17:27

Tack martin du är en klippa och det var inte jag som upptäckte att Telldus DLL'n skall in under system32 jag var bara med och testade att det var så. DLL'en behövs inte under progam.../Telldus mappen men kan vara bra att ha där!
Ulf följ Martins råd och du kan ju tex kolla på den DLL som du har under system32 på filstorleken 64 bitar är 61440 bytes och 32 bitar är 119808 bytes.

Ulf
3 stars
3 stars

Post by Ulf » Mon 07 Nov 2011, 17:43

Nuvarande är 66kb i System32 och 53kb i sysWoW64. Menar du att jag skall kopiera 64 bitar dll till bägge mapparna då jag har 64 bit operativsystem?

Post Reply