Önskemål/förslag om ändring

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Micke N
2 stars
2 stars

Önskemål/förslag om ändring

Post by Micke N » Thu 03 Nov 2011, 20:02

Det finns en sak i SK som mitt ordningsamma grafikerhjärta får lite hicka över. Det är att alla delar inte är lika uppbyggda i GUI:t. Det vore snyggt om scenarion också hade en egen flik precis som enheter och datakällor. Nu upplever jag scenarier som ganska krångliga att få en överblick över och att justera dem.

Skulle även vilja se att man kunde välja AND/OR/NOT och kanske tom XOR för hur ett scenario ska triggas. Dvs för varje regel du lägger till så kan man välja logisk operator.

/Min önskelista till Jultomten :P

fabz
3 stars
3 stars

Re: Önskemål/förslag om ändring

Post by fabz » Thu 03 Nov 2011, 20:08

+1 om det som skrivs ovan ang reglerna. Därutöver hade en liten indikator på om regeln är uppfylld för närvarande varit hjälpsam. Kanske en liten lampa bredvid regeln eller något. Det hade definitivt hjälpt till vid felsökning när man har många regler!

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Thu 03 Nov 2011, 21:26

Skulle även vilja se att man kunde välja AND/OR/NOT och kanske tom XOR för hur ett scenario ska triggas. Dvs för varje regel du lägger till så kan man välja logisk operator.
Jultomtarna Tomas & Martin har redan gett oss AND, OR och NOT i senaste SK ver 2.01 prova den.
Annars säger jag bara PLC som REST interface. Ev BM kan fixa lite sådan logik, httade en massa AND, OR symboler i BM.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 03 Nov 2011, 21:41

Martin | Switch King

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Thu 03 Nov 2011, 22:37

Micke N wrote:Det vore snyggt om scenarion också hade en egen flik precis som enheter och datakällor.
Jag har funderat på att göra scenarion mer tillgängliga, men då mer tänkt att ha dem i en panel ute till höger så att man enkelt kan klicka på dem (samt kunna välja vilka scenarion man vill ha där på samma sätt som man kan för datakällor). Jag har inte hunnit titta vidare på det dock.
fabz wrote:Därutöver hade en liten indikator på om regeln är uppfylld för närvarande varit hjälpsam.
Ja, denna har varit med på listan länge... Jag har tänkt att man lägger till ett fönster där man visar alla regler som finns i systemet och om regeln är uppfylld eller inte.
Palle500 wrote:Tomas & Martin har redan gett oss AND, OR och NOT
NOT kräver att man skapar två regler (en > och en <) och sedan OR:ar dessa. Finns med på listan att lägga till en "skild från" direkt på regeln.
Tomas | Switch King

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Fri 04 Nov 2011, 08:27

Palle500 wrote:Tomas & Martin har redan gett oss AND, OR och NOT
Tomas wrote : NOT kräver att man skapar två regler (en > och en <) och sedan OR:ar dessa. Finns med på listan att lägga till en "skild från" direkt på regeln.
För NOT så tänkte jag att man vänder direkt i datakällan typ källvärde TurnOff = ON och TurnOn=OFF

Micke N
2 stars
2 stars

Post by Micke N » Fri 04 Nov 2011, 08:52

Nu när du skriver det Palle så är det ju logiskt, men jag tror ändå att det är mer användarvänligt med en dropdown där man väljer operatorn NOT (eller AND eller OR).

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Fri 04 Nov 2011, 09:31

Micke N wrote:Nu när du skriver det Palle så är det ju logiskt, men jag tror ändå att det är mer användarvänligt med en dropdown där man väljer operatorn NOT (eller AND eller OR).
För NOT så tänkte jag att man vänder direkt i datakällan typ källvärde TurnOff = ON och TurnOn=OFF
Ännu bättre välj "AV" i regeln för datakällan.
Men håller med Micke N till 100% det blir lätt rörigt! SK har ett så bra GUI så självklart skall det ligga där.

Post Reply