Addera rader i en loggfil?

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
LoA
1 star
1 star

Addera rader i en loggfil?

Post by LoA » Wed 02 Nov 2011, 18:50

Jag plockar in värden från en energimätare som ger ifrån sig en ny rad i loggen var 15:e minut. Jag skulle vilja skapa två datakällor som visar de 4 senaste raderna ihopslagna (förbrukning senaste timmen samt en som visar de senaste 96 raderna (senaste dygnet) och gärna även en som visar senaste 30 dagarna (2880 rader).

Går detta att åstadkomma på något smidigt sätt?

Palle500
4 stars
4 stars

Re: Addera rader i en loggfil?

Post by Palle500 » Wed 02 Nov 2011, 22:46

kan du berätta vilekn energimätare det är?

PerM
3 stars
3 stars

Post by PerM » Wed 02 Nov 2011, 22:54

Vilka förutsättningar har du? Windows/Linux?

LoA
1 star
1 star

Post by LoA » Thu 03 Nov 2011, 11:52

Energimätaren är en http://www.kjell.com/?item=67440

Jag kör Windows.

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Thu 03 Nov 2011, 13:19

LoA wrote:Energimätaren är en http://www.kjell.com/?item=67440
Tack så mycket. Trodde du hittat en trådlös som gick direkt in i SK.
Men den du köpt är nog bra. Tråd verkar överleva trådlöst som krånglar mera.
Tyvär har jag inget enkelt svar på ditt problem. Men antar att du enklast löser det med eget script/program som formaterar och endast lägger resultatet som filer in till SK.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 03 Nov 2011, 13:24

Om man har lite grundläggande kunskaper i C# så kan man också lösa detta (iaf till största delen) genom plugin.
Men då krävs det som sagt några rader kod. :cry:

Det finns inga möjligheter att lösa det på annat sätt i Switch King än just via plugins. Alternativet är isf behandling av informationen innan Switch King får tag i den, som Palle500 skriver...
Martin | Switch King

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Thu 03 Nov 2011, 13:48

Martin wrote:Om man har lite grundläggande kunskaper i C# så kan man också lösa detta (iaf till största delen) genom plugin.
Men då krävs det som sagt några rader kod. :cry:
Martin har du koll på om det är många/vanligt att SK användare har egna REST plugin?
Och är det den enklaste vägen att lösa denna typ av behov? Det blir ju lätt en flora av plugin.
Ni kanske skulle erbjuda special plugin mot en mindre avgift?
Tycker ni borde ha en PayPal "donations knapp" för ni har en så suverän och snabb support.
Så en del kanske vill bidra lite till att SK utvecklas hela tiden.

LoA
1 star
1 star

Post by LoA » Thu 03 Nov 2011, 14:07

Den mätaren fungerar bra för mig eftersom det fanns hyfsade fysiska förutsättningar för att dra kabeln. Dessutom så läser den av dioden på elmätaren vilken jag har fattat det som är mer exakt en de "klämmor" som finns att sätta på faserna.

Förmodligen så kan några rader Python formatera om logfilen och utföra beräkningarna och lägga resultatet i nya filer. Är för kass på Python för att göra det rakt av men när tid finns...

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 03 Nov 2011, 14:46

Palle500 wrote:Martin har du koll på om det är många/vanligt att SK användare har egna REST plugin?
Och är det den enklaste vägen att lösa denna typ av behov? Det blir ju lätt en flora av plugin.
Det är inte så värst vanligt egentligen. Behoven är relativt begränsade och man märker att flera saker återkommer.
Men du har rätt - det blir en flora, och jag tror inte att alla plugins kommer att läggas upp som nedladdning på det sätt som görs nu.
Isf är det nog bättre med en enda nedladdning - ett "plugin-pack" - som innehåller alla som finns, så kan man förhoppningsvis hitta något som löser ens eget problem.

Alla önskemål kan vi tyvärr inte lösa - varken med plugins eller direkt implementation i klienten. Tanken med plugins är att man med några få kodrader och ytterst begränsad C#-kunskap till viss del ska ha möjlighet att utöka med sin egen "önskefunktionalitet". Hela vägen kommer vi aldrig att nå, tyvärr - och alla kan ju naturligtvis inte koda - men ju fler "pluginanvändare" det finns, desto större chans kommer det att bli att "någon annan" har byggt just det man behöver. :wave:

Just "specialplugin mot mindre avgift" är nog dessvärre inte möjligt. Det skulle ta en hel del tid och den tiden lägger jag hellre på att förbättra för många användare än för få användare. I vissa fall kan det dock bli ett plugin här och där om det är så att det känns inspirerande nog ;).
Palle500 wrote:Tycker ni borde ha en PayPal "donations knapp" för ni har en så suverän och snabb support.
Så en del kanske vill bidra lite till att SK utvecklas hela tiden.
Tack - vi gör vårt bästa :)
Det finns faktiskt en donationsknapp - om än långt ner, på http://www.switchking.se/license

:wave:
Martin | Switch King

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Thu 03 Nov 2011, 15:02

Tack Martin!
Donations knappen var väl gömd! Men den fungerade, ni fick en hundring. Piss i havet men många bäckar små så...
Jag får börja med C# finns den som freeware i begränsad version eller är det 5.000 kr och uppåt som gäller?

Post Reply