Återgå till (alla enligt schema) när regel inte uppfylls
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 2 stars
Återgå till (alla enligt schema) när regel inte uppfylls
Har ställt attscenario "natt" skall aktiveras när en knapp på en fjärrkontroll är "av", om jag trycker så att knappen är "på" och regeln för scenarioaktiveringen inte längre uppfylls vill jag ju att den skall tända de lampor som ska vara tända, alltså "alla enligt schema".
Hur gör jag detta?
Hur gör jag detta?
-
- Administrator
Re: Återgå till (alla enligt schema) när regel inte uppfylls
Här är ett förslag som möjligtvis löser vad du är ute efter.
Skapa ett scenario "Natt" med regel att starta när Fjärrkontroll är Av. Sätt prioritet till Normal, avsluta efter 4(?) timmar och återgå till (alla enligt schema).
Skapa ett scenario "Dag" med regel att starta när Fjärrkontroll är På och konfigurera att köra alla enheter enligt schema. Sätt prioritet till Hög och avsluta efter 1 minut och återgå till (alla enligt schema).
Dag-scenariot kommer bara att köras i 1 minut, men eftersom det har högre prioritet så kör det över Natt-scenariot (om det är aktivt). Sedan återgår Switch King till (alla enligt schema) igen och detta möjliggör att åter starta Natt-scenariot som har normal prioritet.
Lite invecklat blir det...
Skapa ett scenario "Natt" med regel att starta när Fjärrkontroll är Av. Sätt prioritet till Normal, avsluta efter 4(?) timmar och återgå till (alla enligt schema).
Skapa ett scenario "Dag" med regel att starta när Fjärrkontroll är På och konfigurera att köra alla enheter enligt schema. Sätt prioritet till Hög och avsluta efter 1 minut och återgå till (alla enligt schema).
Dag-scenariot kommer bara att köras i 1 minut, men eftersom det har högre prioritet så kör det över Natt-scenariot (om det är aktivt). Sedan återgår Switch King till (alla enligt schema) igen och detta möjliggör att åter starta Natt-scenariot som har normal prioritet.
Tomas | Switch King
-
- 2 stars
Blir inte riktigt bra heller om man t ex vill tända upp tillfälligt på natten (mindre än 1 minut). Men visst, annars funkar det ju! Men det vore ju bra om man kunde välja "alla enligt schema" bara!
Vore bra om ett kommando kunde trigga vanliga funktioner också, som i min harmonyfjärr har jag lagt in "tänd lampa i vardagsrum", då vill jag att ett "tänd"-kommando ska skickas ut oavsett enhetens status och oavsett schema, precis som när du väljer "tänd" i androidappen eller på datorn.. men hur får jag till det utan att byta scenario?
Vill liksom ha samma funktioner som man har i t ex androidappen (som jag styr allt med annars), med den funkar allt perfekt! Tycker också att responsen har blivit bättre när jag gick till duo och switchking 2, nu tänds vald lampa samma sekund som man väljer något i appen. Tidigare kunde det vara en eller två sekunders fördröjning. Kanon! =)
Vore bra om ett kommando kunde trigga vanliga funktioner också, som i min harmonyfjärr har jag lagt in "tänd lampa i vardagsrum", då vill jag att ett "tänd"-kommando ska skickas ut oavsett enhetens status och oavsett schema, precis som när du väljer "tänd" i androidappen eller på datorn.. men hur får jag till det utan att byta scenario?
Vill liksom ha samma funktioner som man har i t ex androidappen (som jag styr allt med annars), med den funkar allt perfekt! Tycker också att responsen har blivit bättre när jag gick till duo och switchking 2, nu tänds vald lampa samma sekund som man väljer något i appen. Tidigare kunde det vara en eller två sekunders fördröjning. Kanon! =)
-
- Administrator
Kanske missförstår dig här... Men det finns ju ett scenario som heter "(alla enligt schema)". Kan du använda dig av det?KoktGrus wrote:Men det vore ju bra om man kunde välja "alla enligt schema" bara!
Responsen har blivit bättre, helt klart. Innan Telldus Service var Switch King tvungen att vänta en längre tid (allt är relativt, förstås) för att vara säker på att stickan skulle hinna skicka signalerna. Nu kan vi skicka signalerna tätare och därmed dra upp hastigheten.KoktGrus wrote:Tycker också att responsen har blivit bättre när jag gick till duo och switchking 2, nu tänds vald lampa samma sekund som man väljer något i appen. Tidigare kunde det vara en eller två sekunders fördröjning. Kanon! =)
Det går att tweaka responsen ytterligare om man vill ha ännu snabbare respons men när Switch King installeras följer det med grundinställningar som ska "passa de flesta" och det finns viss säkerhetsmarginal med i bilden.

Martin | Switch King
-
- 2 stars
Nej jag kan välja vilket scenario som helst utom "(alla enligt schema)". Vore ju kalas om man kunde även "(alla enligt schema)" (och enskilda enheter) mot t ex en knapp på en fjärrkontroll!Martin wrote:Kanske missförstår dig här... Men det finns ju ett scenario som heter "(alla enligt schema)". Kan du använda dig av det?
-
- 4 stars
Detta och att man kan avslut aktivt scenario när villkoret är falskt. Precis som man kan välja avsluta efter tid etc.Nej jag kan välja vilket scenario som helst utom "(alla enligt schema)". Vore ju kalas om man kunde även "(alla enligt schema)" (och enskilda enheter) mot t ex en knapp på en fjärrkontroll!
Då behöver du inte ha ett mellan scenario för att komma tillbaka till "alla enligt scema"
-
- 2 stars
Hur gör jag det? Nu fortsätter bara scenariot även om regeln som triggar det blir falsk.Palle500 wrote:Detta och att man kan avslut aktivt scenario när villkoret är falskt. Precis som man kan välja avsluta efter tid etc.Nej jag kan välja vilket scenario som helst utom "(alla enligt schema)". Vore ju kalas om man kunde även "(alla enligt schema)" (och enskilda enheter) mot t ex en knapp på en fjärrkontroll!
Då behöver du inte ha ett mellan scenario för att komma tillbaka till "alla enligt scema"
-
- 4 stars
Vet inte hur man gör det! Var bara en önskan från mig att Martin skulle fixa så det går att göra så i SK 

-
- 4 stars
Gjorde som Tomas beskrev men kör med 10 sek timeout för Dag scenariot. Då funkar det riktigt bra.tomas wrote:Här är ett förslag som möjligtvis löser vad du är ute efter.
-
- Administrator
Vi har noterat detta i BugNet, men det är så långt vi har kommit. Vi har lite andra funderingar på andra vägar att nå liknande resultat.
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=179
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=179
Martin | Switch King