Switchking och Beyond Measure

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Rhodin
4 stars
4 stars

Re: Switchking och Beyond Measure

Post by Rhodin » Wed 06 Apr 2011, 10:24

PerM wrote:FYI:

Sedan v.12 så finns det en Web Request komponent i BM som kan anropa valfri webbsida, och därmed också SK's REST api för skicka info till/läsa från SK.
Jag kan bara tillägga - det fungerar kanon!! Här gifter sig de bästa av två världar! :clap:

Uppdaterar lite med - http://www.beyondmeasure.se/forum/index ... pic=1148.0

Kanske någon kan tipsa...

//Peter

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Wed 06 Apr 2011, 14:54

Rhodin wrote:
PerM wrote:FYI:

Sedan v.12 så finns det en Web Request komponent i BM som kan anropa valfri webbsida, och därmed också SK's REST api för skicka info till/läsa från SK.
Jag kan bara tillägga - det fungerar kanon!! Här gifter sig de bästa av två världar! :clap:

Uppdaterar lite med - http://www.beyondmeasure.se/forum/index ... pic=1148.0

Kanske någon kan tipsa...

//Peter
Kan man slå på debugging för REST så man kan se vad som skickas in till REST interfacet på servern?

MVH Peter

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 06 Apr 2011, 16:12

Rhodin wrote:Kan man slå på debugging för REST så man kan se vad som skickas in till REST interfacet på servern?
Du kan slå på debug-läget för hela servern, men du ser inte _exakt_ vad som kommer in via REST, bara _att_ det kommer in en begäran.

Om du bara ansluter till REST-interfacet inifrån ditt eget nät så kan du stänga av username/password genom att ändra i konfigurationsfilen för servern:

Code: Select all

<!--<security mode="TransportCredentialOnly">
  <transport clientCredentialType="Basic"/>
</security>-->
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Wed 06 Apr 2011, 17:44

Martin wrote:
Rhodin wrote:Kan man slå på debugging för REST så man kan se vad som skickas in till REST interfacet på servern?
Du kan slå på debug-läget för hela servern, men du ser inte _exakt_ vad som kommer in via REST, bara _att_ det kommer in en begäran.

Om du bara ansluter till REST-interfacet inifrån ditt eget nät så kan du stänga av username/password genom att ändra i konfigurationsfilen för servern:

Code: Select all

<!--<security mode="TransportCredentialOnly">
  <transport clientCredentialType="Basic"/>
</security>-->
Hmmmmm. Vad kan jag dra för slutsats av detta - dvs när jag stänger av autentiseringen i SK så fungerar det från BM?

MVH Peter

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 06 Apr 2011, 19:20

Rhodin wrote:Hmmmmm. Vad kan jag dra för slutsats av detta - dvs när jag stänger av autentiseringen i SK så fungerar det från BM?
Egentligen ingen slutsats. Mer ett sätt att komma förbi problemet, med den begränsningen att du då inte kan öppna upp för att använda REST utifrån, då user+pass inte krävs...

Om BM ansluter med fel user+pass så kommer dock detta att noteras i Switch Kings serverlogg. Kika gärna och se om det står något i loggen vid den tidpunkt då BM försöker ansluta och får fel vid åtkomst.
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Wed 06 Apr 2011, 19:31

Martin wrote:
Rhodin wrote:Hmmmmm. Vad kan jag dra för slutsats av detta - dvs när jag stänger av autentiseringen i SK så fungerar det från BM?
Egentligen ingen slutsats. Mer ett sätt att komma förbi problemet, med den begränsningen att du då inte kan öppna upp för att använda REST utifrån, då user+pass inte krävs...

Om BM ansluter med fel user+pass så kommer dock detta att noteras i Switch Kings serverlogg. Kika gärna och se om det står något i loggen vid den tidpunkt då BM försöker ansluta och får fel vid åtkomst.
Ok - REST utan user+pass ser jag inte som intressant då jag vill kunna använda iphone appen.

Jag skall kolla loggen igen...

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 07 Apr 2011, 13:25

Du ange att REST-tjänsterna ska jobba över två portar - en som kräver användarnamn och lösenord och som du öppnar upp i brandväggen, och en som tillåter anonyma anslutningar från exempelvis BM.

Se mer här:
http://www.switchking.se/sv/faq/39-konf ... -loesenord
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Thu 07 Apr 2011, 21:46

Martin wrote:Du ange att REST-tjänsterna ska jobba över två portar - en som kräver användarnamn och lösenord och som du öppnar upp i brandväggen, och en som tillåter anonyma anslutningar från exempelvis BM.

Se mer här:
http://www.switchking.se/sv/faq/39-konf ... -loesenord
Tack - skall testa asap (men det borde väl egentligen fungera i BM utan detta?).

Har suttit fast på centralstationen ikväll p.g.a. strömavbrott i många timmar så det blir nog först imorgon :-)

//Peter

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 07 Apr 2011, 22:10

Jo... Det borde fungera ändå, men om det är ngt problem med autenticeringen i BM så har du iaf en väg förbi... :wave:
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Thu 07 Apr 2011, 22:27

Tackar!

Jag var tvungen att testa nu ikväll :-)

Det verkar fungera! Får höra om Per hittar något i BM sen...

//Peter

Post Reply