Rhodin wrote:Jo idag har jag redan 1-wire tempsensorer i alla rum (även ute). Jag skulle vilja nyttja den information och instället styra respektive golvvärmeslinga mha datorn (SK eller BM) för att bättre (läs nördigare) styra/kontrollera värmen. Tex på helgen kan jag sänka värmen på kontoret etc
//Peter
Jo lite som jag kanske anade. Men är inte det lite som att uppfinna hjulet igen då den funktionen finns i de flesta värmesystem idag, eller går att lägga till. Såvida man nu inte har en panna/pump med flera år på nacken som saknar detta. Men visst som du säger "nördfaktorn" bara det skulle kunna få mig att göra det
Det koola i det hela skulle vara, tycker jag, att man loggar värmen på varje slinga som skickas ut och sedan jämför med den faktiska värmen i rummet och temperaturen ute.
Jag är mera inne på att logga enerigförbrukningen på varje fas, alternativt varje uttag. Kommer nog att komplettera med energimätare (DIN med display) på vissa grupper i mitt "säkringsskåp"
Jag har iofs tittat på Plugwises puckar, de har ju den funktionen som jag är ute efter, dyra å andra sidan.
Nåja, kommer du på en smutt lösning, så är det alltid intressant