Projector screens and blinds

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Mattan
1 star
1 star

Re: Projector screens and blinds

Post by Mattan » Sat 22 Feb 2014, 18:47

Jag kör Hastas nya motor Z1 och har fått in den i Telldus Center där det fungerar. Men när jag startar upp Switch King-klienten så får jag detta meddelande:
Level 1) Invalid or unsupported protocol and model. Protocol and model hasta and selflearningv2:hasta is not supported.
Sedan stängs den ner.

Switch King-server: v3.2.1 (har även testat v3.2.3, utan licens, med samma resultat)
Telldus Center: TelldusCenter 2.1.2 Beta 10
Tellstick DUO
Körandes under Windows

Någon som har tips på hur jag ska få liv i Switch King igen och gärna tillsammans med Hasta Z1?

bunker
3 stars
3 stars

Post by bunker » Wed 15 Jul 2015, 16:35

Mattan wrote:Jag kör Hastas nya motor Z1 och har fått in den i Telldus Center där det fungerar. Men när jag startar upp Switch King-klienten så får jag detta meddelande:
Level 1) Invalid or unsupported protocol and model. Protocol and model hasta and selflearningv2:hasta is not supported.
Sedan stängs den ner.

Switch King-server: v3.2.1 (har även testat v3.2.3, utan licens, med samma resultat)
Tellstick DUO
Körandes under Windows

Någon som har tips på hur jag ska få liv i Switch King igen och gärna tillsammans med Hasta Z1?
Det är länge sen ovanstående skrevs men eftersom jag precis har löst det för min nyköpta motor så kan jag tala om att för mig fungerade det att följa Martins guide tidigare i den här tråden. Knappast smidigt men det går i alla fall att göra. :clap:

Med senaste versioner av Switch King, client 3.1.0.1 och server 3.2.3.1 samt Telldus Center 2.1.2 har det gått bra och nu styr Av/På Upp/Ner min Hasta motor.

Mitt konfigurations block i konfig filen för Script Execution plugin blev:

Code: Select all

<add deviceName="Sovrum - Rullgardin" 
           onScript="C:\Program Files\Telldus\tdtool.exe" onScriptArgs=" --on 22" 
           offScript="C:\Program Files\Telldus\tdtool.exe" offScriptArgs=" --off 22" 
           dimScript="C:\temp\on[level].bat" dimScriptArgs="" 
           intercept="true"
           waitForExit="true" />
Men du lär behöva byta ut id (22) och kanske sökvägen till tdtool.exe.

On är ner och off är upp enligt konfigurationen ovan. Vill du ha det tvärtom borde det fungera att byta --on mot --off på onScript raden, samt --off mot --on på offScript raden.

Som referens kan jag också säga att jag innan ovanstående kopplade Tellstick Duon med Hasta motorn genom att
  • skapa en enhet som Hasta Rullgardin (version 2) i Telldus Center
  • slumpa en fjärrkontrollskod (med Slumpa knappen) och klicka på Spara
  • Flytta mig ganska nära motorn med Tellstick (5 m inte ok, 30 cm ok)
  • Trycka på motorns aktiveringsknapp i ca 3 sekunder tills långa pip hörs och då släppa "knappen"
  • Medan pipen pågår klicka på Learn knappen i Telldus Center på samma rad som min Rullgardins-enhet. Motorn ska då kvittera med tre korta pip
Då ska det gå att styra motorn via Telldus Center, men bara upp och ner. Ändlägen får du först programmera manuellt med din fjärrkontroll för rullgardinen.

bunker
3 stars
3 stars

Post by bunker » Wed 09 Dec 2015, 16:53

bunker wrote:
Mattan wrote:Jag kör Hastas nya motor Z1 och har fått in den i Telldus Center där det fungerar. Men när jag startar upp Switch King-klienten så får jag detta meddelande:
Sedan stängs den ner.

Tellstick DUO
Körandes under Windows

Det är länge sen ovanstående skrevs men eftersom jag precis har löst det för min nyköpta motor så kan jag tala om att för mig fungerade det att följa Martins guide tidigare i den här tråden. Knappast smidigt men det går i alla fall att göra. :clap:

Med senaste versioner av Switch King, client 3.1.0.1 och server 3.2.3.1 samt Telldus Center 2.1.2 har det gått bra och nu styr Av/På Upp/Ner min Hasta motor.

Mitt konfigurations block i konfig filen för Script Execution plugin blev:

Code: Select all

<add deviceName="Sovrum - Rullgardin" 
           onScript="C:\Program Files\Telldus\tdtool.exe" onScriptArgs=" --on 22" 
           offScript="C:\Program Files\Telldus\tdtool.exe" offScriptArgs=" --off 22" 
           dimScript="C:\temp\on[level].bat" dimScriptArgs="" 
           intercept="true"
           waitForExit="true" />
Men du lär behöva byta ut id (22) och kanske sökvägen till tdtool.exe.

On är ner och off är upp enligt konfigurationen ovan. Vill du ha det tvärtom borde det fungera att byta --on mot --off på raden som börjar med onScript, samt --off mot --on på raden som börjar med offScript .

Som referens kan jag också säga att jag innan ovanstående kopplade Tellstick Duon med Hasta motorn genom att
  • skapa en enhet som Hasta Rullgardin (version 2) i Telldus Center
  • slumpa en fjärrkontrollskod (med Slumpa knappen) och klicka på Spara
  • Flytta mig ganska nära motorn med Tellstick (5 m inte ok, 30 cm ok)
  • Trycka på motorns aktiveringsknapp i ca 3 sekunder tills långa pip hörs och då släppa "knappen"
  • Medan pipen pågår klicka på Learn knappen i Telldus Center på samma rad som min Rullgardins-enhet. Motorn ska då kvittera med tre korta pip
Då ska det gå att styra motorn via Telldus Center, men bara upp och ner. Ändlägen får du först programmera manuellt med din fjärrkontroll för rullgardinen.

Post Reply