Nu när min Windows Homeserver krashat (som även var applikationsserver för switchking) så är det dags för en återställning.
Eftersom Homeservern är numera är ett dött spår i och med att MS tagit bort den ypperliga Diskhanteringen i nästa version (vail) har jag bestämt mig för att köra en Windows 2008 R2 i en VMWare ESXi (som nu kan göra en redirect på USB-portarna). Servern kommer även att vara en filserver eller i allfall ha DFS-rötter för utdelning av filer och vara printserver.
efter senaste krashen vill jag så långt det är möjligt skydda mig från påverkan av ex:
- Applikation eller OS hängning/krash
- Strömavbrott
- Disk-krash
- konfigurationsfel
Med Windows 2008 R2 ska stabiliteten vara betydligt högre än Windows Homeserver och därmed ska inte krasher påverka lika mycket, skulle det inte vara tillräkligt kommer jag att köra en linux-dist. men eftersom jag ändå måste ha en windows-server så hoppas jag att Windows 2008 R2 kommer att räcka.
Till detta har jag köpt en Smart-UPS som inte direkt stöda av VMWare ESXi. Men med lite labbande och surfande på forum ska det nog lösa sig. Tanken är att den ska stänga ner alla servrar i ESXi-hosten "Mjukt" om strömmen är borta i mer än 5 minuter, resten av strömmen i UPSen ska användas till att hålla fiberkonverteraren och mitt trådlösa nät igång, för att internet ska fungera även om strömmen gått. När strömmen kommer tillbaka ska självklart ESXi-hosten starta upp alla servrar igen.
Ett av skälen att köra Virtuellt är jag vill ta backup på Windows 2008 R2-servern (Switchking). Backup kommer regelbundet ske på systemdisken, till en extern disk (ESATA). Om hela ESXi hosten skulle rasa kommer jag att ha en bärbar med ESXi förinstallerat som jag kopplar in den externa disken i och startar upp OSet. På det sättet kommer jag få upp Switchking på under 30 minuter efter att man konstaterat en disk-krash. Och eftersom alla share kommer ligga under en DFS-rot är det bara att styra om dessa mot en ny server eller disk för att komma åt sina filer med exakt samma sökväg.
Jag kommer vilja köra en regelbunden export av alla inställningar i switchking. jag hade tänkt att kopiera dessa till ett share på Windows 2008 R2 och använda shadowcopy tekniken för att kunna hämta filerna från ett tidigare datum. Annars kan jag tänka mig att spara en kopia varje dag i en vecka bakåt, en varje vecka en månad bakåt och en varje månad (det där vart knöligt att föklara

Jag försöker tänka på eventualiteter, speciellt efter denna krash...
Jag tar tacksamt imot synpunkter eller förslag.
Fråga: jag försöker använda funktionen Import på server med ServerGUI.exe men kryssrutorna är gråade och det hänter ingen när jag trycker på import, vad gör jag för fel?
/Jimmy