Switchking Serivce Host.exe - CPU 25%
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- Administrator
Re: Switchking Serivce Host.exe - CPU 25%
Databasen städas nattetid eller vid omstart av tjänsterna.
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Då provar jag omstart av tjänsterna! Återkommer!Martin wrote:Databasen städas nattetid eller vid omstart av tjänsterna.
-
- 3 stars
omstarten av tjänsterna gjorde ingen skillnad på databasen
den ökade med 9kb i storlek
här är loggen, vet inte om den hjälper något?

här är loggen, vet inte om den hjälper något?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Administrator
Ursäkta, jag var lite snabb när det gäller svaret... Det var ett tag sedan vi jobbade med just städningsfunktionen.
När tjänsterna startas "krymps" databasen men det sker ingen städning baserat på de värden som du har angett för datakällan.
Denna "krympning" sker med jämna mellanrum.
Nattetid sker en städning på morgontimmarna där gamla datavärden tas bort (vilket är det som krävs för att du ska märka stor effekt).
Alltså - om du låter den nattliga körningen köra, och återinspekterar under morgondagen så bör databasen vara betydligt mindre (senast) strax efter lunch (då "maxfönstret" för båda dessa händelser - städning och krympning i rätt ordning - har passerats).
När tjänsterna startas "krymps" databasen men det sker ingen städning baserat på de värden som du har angett för datakällan.
Nattetid sker en städning på morgontimmarna där gamla datavärden tas bort (vilket är det som krävs för att du ska märka stor effekt).
Alltså - om du låter den nattliga körningen köra, och återinspekterar under morgondagen så bör databasen vara betydligt mindre (senast) strax efter lunch (då "maxfönstret" för båda dessa händelser - städning och krympning i rätt ordning - har passerats).
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Ingen fara, tackar för det utförliga svaret! Då ska jag kolla databasen imorron och se om det blivit någon skillnad!Martin wrote:Ursäkta, jag var lite snabb när det gäller svaret... Det var ett tag sedan vi jobbade med just städningsfunktionen.

-
- Administrator
Tänk på att om du använder TellStick Duo så kommer det in väldigt många värden (typiskt mer än 1 per minut). Istället för att sänka antalet dagar du vill spara historik för så kan du istället välja att inte spara värden lika ofta. Personligen sparar jag 1 värde var 10:e minut i ett år för mina tempgivare.Flygekorre wrote:Okej, jag hade ställt in 300 dagar på de flesta datakällor för lagring av historiska värden, detta sänkte jag till 30 så jag får nöja mig med en månadskurva även om det hade varit skoj att få hela årets temperaturer i en graf någon gång
Tomas | Switch King
-
- 3 stars
Okej, jo jag gjorde detta i samma veva som jag ställde in 30 dagar historik. Men det kanske hjälper att ändra till var 10e minut då. Jag ska se hur det beter sig imorgon innan jag ändrar mer dock.tomas wrote:Tänk på att om du använder TellStick Duo så kommer det in väldigt många värden (typiskt mer än 1 per minut). Istället för att sänka antalet dagar du vill spara historik för så kan du istället välja att inte spara värden lika ofta. Personligen sparar jag 1 värde var 10:e minut i ett år för mina tempgivare.Flygekorre wrote:Okej, jag hade ställt in 300 dagar på de flesta datakällor för lagring av historiska värden, detta sänkte jag till 30 så jag får nöja mig med en månadskurva även om det hade varit skoj att få hela årets temperaturer i en graf någon gång
-
- 3 stars
Hej, jag har nu låtit servern rulla några dagar och databasen är nu 208mb stor, alltså 1MB större sedan sist.. Det verkar inte som att den överhuvudtaget bryr sig om mina förändringar jag gjort på historiken i datakällorna. från 300 till 30 dagars history och från vid förändring av värde till var 10'e minut. Orkar verkligen inte skapa om alla datakällor med regelverk och dyl. så om det inte finns flera möjliga lösningar på mitt bekymmer så ger jag väl upp här..
-
- Administrator
PM:a eller maila gärna in din DB så får vi titta på dina inställningar.
Martin | Switch King