Jag har ett schema som långsamt tänder upp en dimbar lampa - om den inte redan är tänd till 100% då skall den förbli tänd. För det har jag en regel "mindre än 100% och för att inte lampan skall tändas när det är ljust ute har jag också en regel att ljussensorn skall vara "1".
Det fungerar bra om den är redan är tänd när schemat påbörjas, dvs den förblir tänd till 100%, men om man försöker tända upp den fullt, eller släcka den under den tid schemat körs följer den kommandot men återgår omedelbart till att följa schemats inställning.
Skall det vara så och i så fall vad skall jag göra för att kunna tända upp till 100%, eller släcka, under tiden schemat är aktivt? Göra ett schema som är 100% tänt under samma tid?
Går inte att gå ur Schemat
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
Går inte att gå ur Schemat
Tellstick Duo, Switchking, 10 Nexa EYCR-2300, 1 EYCR-201, 3 Nexa LGDR-3500, 3 Nexa PE3 mottagare, 2 Nexa LCMR-1000, 2 LWMR-230 & 2 Nexa LMDT-810.
-
- Administrator
Re: Går inte att gå ur Schemat
Menar du att du plockar in enhetens läge som en ny datakälla via REST och sedan knyter datakällans värde till en regel?
...eller hur skapar du regeln som säger "om lampan är < 100%"?
...eller hur skapar du regeln som säger "om lampan är < 100%"?
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Jag låter skärmdumparna prata för sig själ:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Tellstick Duo, Switchking, 10 Nexa EYCR-2300, 1 EYCR-201, 3 Nexa LGDR-3500, 3 Nexa PE3 mottagare, 2 Nexa LCMR-1000, 2 LWMR-230 & 2 Nexa LMDT-810.
-
- Administrator
Jag tror inte att detta går att lösa då enheten ska styras som funktion av sig själv. Det blir rundgång i systemet och många olika fall att ta hänsyn till.
Kanske kan man få till det om man använder två koder för enheten (2 enheter i Switch King för samma dimmer).
Kanske kan man få till det om man använder två koder för enheten (2 enheter i Switch King för samma dimmer).
Tomas | Switch King
-
- 3 stars
Jag har en likadan start på vardagarna, men den börjar kl 05:30 och där är det inga problem att avbryta eller gå till fullt till närhelst jag vill.
Kan du vidareutveckla din ide med 2 olika enheter, jag har en fjärrkontroll som ligger på samma kod som Tellstick (duo)/Switchking i Dimmern.
Kan du vidareutveckla din ide med 2 olika enheter, jag har en fjärrkontroll som ligger på samma kod som Tellstick (duo)/Switchking i Dimmern.
-
- Administrator
Hej,
När det gäller tanken med 2 enheter i Switch King för samma dimmer så tänkte jag att följande kan fungera:
- Lägg till enhet A i Switch King för dimmern som du styr med fjärrkontrollen (och manuellt använder för att sätta på lampan)
- Lägg till enhet B i Switch King för dimmern som du styr med schema och regler.
- Lägg till schema för tändning för B, men sätt en regel att A < 100%. Om dimmern är manuellt tänd så kommer inte schemat att kicka in.
- Sedan kan du lägga in en tvingande händelse på A eller B så att du ser till att lampan släcks på kvällen.
Du behöver programmera 2 koder i dimmern (för A & B) för att detta ska fungera.
Du kan prova om detta hjälper.
När det gäller tanken med 2 enheter i Switch King för samma dimmer så tänkte jag att följande kan fungera:
- Lägg till enhet A i Switch King för dimmern som du styr med fjärrkontrollen (och manuellt använder för att sätta på lampan)
- Lägg till enhet B i Switch King för dimmern som du styr med schema och regler.
- Lägg till schema för tändning för B, men sätt en regel att A < 100%. Om dimmern är manuellt tänd så kommer inte schemat att kicka in.
- Sedan kan du lägga in en tvingande händelse på A eller B så att du ser till att lampan släcks på kvällen.
Du behöver programmera 2 koder i dimmern (för A & B) för att detta ska fungera.
Du kan prova om detta hjälper.
Tomas | Switch King