SK + Eventghost + Scenario + Gruppschema

Allmänna frågor och synpunkter.
Martin
Administrator
Administrator

Re: SK + Eventghost + Scenario + Gruppschema

Post by Martin » Wed 25 Jan 2012, 10:55

Frena wrote:I mitt fall handlar det om ett antal förstärkare till respektive rum som jag vill enbart skall kunna vara igång när jag är hemma. Lägger man alltså ett gruppschema som är "ON" alla dagar fr 00:00 kopplat till datakälla "Larm=AV"? Innebär det inte att de går igång varje natt kl 00:00? Om jag förstått gruppschema rätt så är det alltså tiden enheterna överhuvudtaget tillåts vara igång. Stämmer det?
Gruppschema kopplat till regel = schemats tidslinje (På/Av etc) anger när enheterna KAN vara igång. OM enheterna är igång avgörs om regeln du satt är uppfylld eller ej.

Notera att om du har ett gruppschema som säger "On 08:00" och "Off 16:00" så kan det bli så att regeln uppfylls först 09:00 och att den slutar uppfyllas 15:00. I detta fall går enheten igång 09:00 och stängs av 15:00.
Även om du alltså bara har ett "On" och ett "Off" (eller som i ditt fall - enbart ett "On") så kan enheten slås på eller av flera gånger under den "giltiga tiden" - allt beroende på om regeln är uppfylld eller ej.
Martin | Switch King

Frena
2 stars
2 stars

Post by Frena » Wed 25 Jan 2012, 14:22

Martin wrote:
Frena wrote:I mitt fall handlar det om ett antal förstärkare till respektive rum som jag vill enbart skall kunna vara igång när jag är hemma. Lägger man alltså ett gruppschema som är "ON" alla dagar fr 00:00 kopplat till datakälla "Larm=AV"? Innebär det inte att de går igång varje natt kl 00:00? Om jag förstått gruppschema rätt så är det alltså tiden enheterna överhuvudtaget tillåts vara igång. Stämmer det?
Gruppschema kopplat till regel = schemats tidslinje (På/Av etc) anger när enheterna KAN vara igång. OM enheterna är igång avgörs om regeln du satt är uppfylld eller ej.

Notera att om du har ett gruppschema som säger "On 08:00" och "Off 16:00" så kan det bli så att regeln uppfylls först 09:00 och att den slutar uppfyllas 15:00. I detta fall går enheten igång 09:00 och stängs av 15:00.
Även om du alltså bara har ett "On" och ett "Off" (eller som i ditt fall - enbart ett "On") så kan enheten slås på eller av flera gånger under den "giltiga tiden" - allt beroende på om regeln är uppfylld eller ej.
OM jag slår av enheterna manuellt (med fjärrkontroll via EG) under den tiden regeln är uppfylld, vad händer då kl 00:00? Känner mig extremt trög när det gäller dessa regler....TOlkar jag allt rätt så bör inget hända om reglen är uppfylld t.ex. 19:00 och jag stänger av manuellt kl 22:00. Dagen efter när jag larmar PÅ så triggas bortascenariot som stänger av alla enheterna och är avstängda tills jag kommer hem och LARM=AV.
Eller?

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Wed 25 Jan 2012, 16:54

Lampan kommer att tändas kl 00:00.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Frena
2 stars
2 stars

Post by Frena » Wed 25 Jan 2012, 17:00

fridde wrote:Lampan kommer att tändas kl 00:00.

Det vill jag ju inte. Hur kommer jag förbi det?

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Wed 25 Jan 2012, 19:07

Varför har du 00:00 i dagsläget?

Om du istället väljer 12:00 på en enhet som styrs av skymningsrelä, så kommer den att vara av tills det mörknar dagen efter.

Frena
2 stars
2 stars

Post by Frena » Thu 26 Jan 2012, 08:10

fridde wrote:Varför har du 00:00 i dagsläget?

Om du istället väljer 12:00 på en enhet som styrs av skymningsrelä, så kommer den att vara av tills det mörknar dagen efter.

Det har jag egentligen ingen bra förklaring på mer än att jag har för mig att någon rekommenderade det för strukturens skull....
Enheterna som det gäller inte lampor, så det hjälper inte att sätta 12 på dagen.

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Thu 26 Jan 2012, 10:21

Lämpligen lägger du tiden för påslag, på en tid när du normalt sett vill att dina förstärkare ska hoppa igång (om du är hemma) eller regeln inte är uppfylld (du har larmat på)

Så skulle jag göra, tänka efter - när går jag upp och kan behöva denna enhet om jag är hemma?
Om jag inte är hemma, uppfylls inte regeln som sätter på enheten, så då återgår den bara till Schemat, utan att sättas på.

Skulle jag någon gång behöva enheten tidigare, kan jag gå in och manuellt sätta på den (lika väl som jag kan stänga av den manuellt på kvällen).

Strukturmässigt, kan jag hålla med om att 00:00 är "snyggare", men man måste även tänka praktiskt... ;)

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 01 Jun 2012, 15:59

Som respons på detta skapades ett BugNet-ärende.

Detta är nu stängt utan åtgärd; förklaring hur Switch King fungerar återfinns i kommentaren på BugNet.
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=294
Martin | Switch King

Post Reply