Problem med negativa värde RFXcom

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
jesplind
2 stars
2 stars

Problem med negativa värde RFXcom

Post by jesplind » Sun 10 Feb 2013, 12:48

Har aktiverat mottagning i SK för min RFX för att slippa ta in temp-värde via EG, onödig omväg eftersom det var det enda jag använde EG till.
Problemet är att SK inte kan tolka negativa temperaturer, sen jag började ta in värde direkt i SK har vi tydligen inte haft en enda dag med minusgrader och riktigt så mild har inte vintern varit
Slängde in en temp i frysen för att testa och enligt SK har jag plusgrader där, deaktiverar jag stödet i SK och kollar värdena i RFXmanager istället så stämmer det bättre med -18,7 i frysen

Något som är känt sen tidigare eller det är bara hos mig?

jesplind
2 stars
2 stars

Re: Problem med negativa värde RFXcom

Post by jesplind » Sun 10 Feb 2013, 16:57

Eh...det var inget....har nu läst lite mer noggrant i en annan tråd och ser att det är ett känt problem :oops:

Tilt68se
2 stars
2 stars

Re: Problem med negativa värde RFXcom

Post by Tilt68se » Mon 11 Feb 2013, 09:15

jesplind wrote:Har aktiverat mottagning i SK för min RFX för att slippa ta in temp-värde via EG, onödig omväg eftersom det var det enda jag använde EG till.
Problemet är att SK inte kan tolka negativa temperaturer, sen jag började ta in värde direkt i SK har vi tydligen inte haft en enda dag med minusgrader och riktigt så mild har inte vintern varit
Slängde in en temp i frysen för att testa och enligt SK har jag plusgrader där, deaktiverar jag stödet i SK och kollar värdena i RFXmanager istället så stämmer det bättre med -18,7 i frysen

Något som är känt sen tidigare eller det är bara hos mig?

Om det vill få ett negativt värde på temperaturen i kylen (tills nästa version av SK kommer, förhoppningsvis med bättre stöd för RFXtrx) så bör detta vara väldigt enkelt att fixa i Switch King! Under översikten, klicka på datakällan du vill ändra, nu kan du se datakällan och dess graf, klicka på datakällans namn (blå text), fönstret "Inställningar för..." öppnas, klicka sedan på Presentation och markera "Linjär mappning...", klicka på "fördefinierade mappningar", markera "Multiplicera källvärden med en faktor" och lägg till "-1" (utan citationstecken, så klart). Detta korrigerar så klart bara temperaturer som normalt alltid är minusgrader, t ex i en kyl.

Jag har inte testat detta själv, men det borde fungera. Jag använder SK för att logga temperatur och fukt på ett antal ställen i hus och garage, jag har bl a fyra billiga Esic WT450H från Clas Ohlson. Ett av Switch Kings stora styrkor är dess utmärkta möjligheter :clap: att bearbeta data, t ex lägga till en offset (d v s justera ett värde), särskilt RH (luftfuktigheten) kan variera mellan givarna. Jag har korrigerat de olika givarna i SK genom att under ett dygn låta dem ligga bredvid varandra och sedan korrigera dem så att alla visade samma värde (jag hade även en Oregongivare som referens). En enkel form av "kalibrering" som naturligtvis förutsätter att felet är linjärt, men det verkar det faktiskt vara.

jesplind
2 stars
2 stars

Re: Sv: Problem med negativa värde RFXcom

Post by jesplind » Tue 12 Feb 2013, 20:06

Frys vara bara som en test
Det är mer störigt med utetemp, men där skulle din lösning inte funka tyvärr :(
Får vänta tills nästa version eller återgå till att använda event ghost

Tilt68se
2 stars
2 stars

Post by Tilt68se » Tue 12 Feb 2013, 21:09

jesplind wrote:Frys vara bara som en test
Det är mer störigt med utetemp, men där skulle din lösning inte funka tyvärr :(
Får vänta tills nästa version eller återgå till att använda event ghost
Om man korrigerar felet i Switch King-pluginen i Event Ghost (se den andra tråden om RFXtrx) så fungerar det alldeles utmärkt att ta in värden i Switch King via Event Ghost. Jag kör så själv... ;)

jesplind
2 stars
2 stars

Post by jesplind » Sun 17 Feb 2013, 09:37

Tilt68se wrote:Om man korrigerar felet i Switch King-pluginen i Event Ghost (se den andra tråden om RFXtrx) så fungerar det alldeles utmärkt att ta in värden i Switch King via Event Ghost. Jag kör så själv... ;)
Jag körde via EG tidigare, men tänkte slippa den omvägen nu när SK kan ta emot signalerna direkt......det var min plan
Nåja, snart är våren här och då slipper jag problemet med negativa värde ett tag och förhoppningsvis är problemet löst i SK till nästa vinter :)

Post Reply