Jag har beskrivit tidigare i någon tråd att det ibland går lite trögt för mig att använda mig av switchking live. Knappar jag in ip manuellt så går det fortare.
Problematiken i det är att när jag är ansluten till mitt wifi måste jag knappa in det lokala 192.168.0.XX som servern har, och är jag utanför mitt wifi måste jag således knappa in mitt externa ip.
Jag har en liten tanke på hur man skulle lösa detta:
1) Att första anslutningsförsöket görs mot internt ip. Detta skulle isf. finnas att knappa in i konfigurationen. ex. 192.168.0.11
Men, för att den över huvudtaget ska försöka ansluta mot det interna skall "regeln" "ditt ssid = anslutet" (detta förutsätter att man
även har valet att i konfigurationen knappa in sitt ssid. ex teliagateway123.
2) Andra anslutnings försök görs mot variabeln "sist kända externa ip". (förklaring gällande sist kända kommer)
3) misslyckas anslutningsförsök 2 så går den via switchking live. (om tex. mitt dynamiska ip hemma har förändrats)
Förklaring ang. sist kända: Jag har själv en datakälla som visar mitt externa ip, detta tas från en sida som verkar stabil och pålitlig http://ifconfig.me/ip
Denna visar kort och gott endast ip, inget annat. Så det är lätt att skriva till en fil osv.
Min tanke är att man i konfigurationen i androidklienten även har möjlighet att välja vilken datakälla som inehåller ip, så att när anslutningen görs med switchking live, så hämtas värdet från serverns datakälla och sätts till variabeln "sist kända externa ip". Så nästa anslutnings försök kommer antagligen att göras direkt mot externt ip. steg 2.
Detta skulle också avlasta live servern en hel del.
Vad tror ni, tillkrånglat?
Jag skulle gärna vilja sätta mig in i android programmering, så jag undrar om ni delar med er av källkoden? Då skulle det här kunna vara ett litet projekt