återkommande signal i Tellstick duos händelselogg

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
albinsson
3 stars
3 stars

återkommande signal i Tellstick duos händelselogg

Post by albinsson » Sun 28 Oct 2012, 21:14

Hej...

Nu har jag slut på idéer.

Exakt var 53:e sekund får jag en signal ifrån "B3 Kodrelä" i tellstickduos händelselog. Varannan "Turn On" och varannan "turn Off".

Har ingen enhet som heter B3, och har kollat med grannen.

Är det nån som har nån aning om vad detta handlar om? Det känns ju spontant som att det belastar servern i onödan.

albinsson

Martin
Administrator
Administrator

Re: återkommande signal i Tellstick duos händelselogg

Post by Martin » Sun 28 Oct 2012, 21:39

Blinkar Duon var 53:e sekund?
Martin | Switch King

albinsson
3 stars
3 stars

Sv: Re: återkommande signal i Tellstick duos händelselogg

Post by albinsson » Sun 28 Oct 2012, 22:54

Martin wrote:Blinkar Duon var 53:e sekund?
Ska kolla imorgon, jag har en hel hög väldigt tjatiga temperaturgivare så det kan bli lite svårt att urskilja då den nog blinkar flera gånger per minut tack vare dessa.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

albinsson
3 stars
3 stars

Post by albinsson » Mon 29 Oct 2012, 09:05

Så där, nu har jag stått och tittat på blinkningarna. Och jag bedömmer det som att duon blinkar på signalen ifrån "B3 kodrelä"

Däremot så är det inte på/av var 53e sekund som jag först skrev... Idag ser det lite annorlunda ut.

Bifogar två screenshots att titta på

Vad kan detta vara?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 29 Oct 2012, 09:15

Senaste tiden har vi haft en del supportcase som i slutänden visat sig vara en fjärrkontroll som har legat bortglömd i någon låda, men eftersom det återkommer så tätt så känns det väl kanske inte så...
En rörelsedetektor eller ljussensor bör ju ge TurnOn och sedan TurnOff - inte TurnOn, TurnOn, TurnOn, TurnOff.

Om du vill utesluta att det härrör från Duon så kan du ju koda upp en enhet som B3 och därefter rycka ut Duon och se om enheten tänds och släcks.

Om du kör senaste drivrutinen från Telldus (beta-versionen) så ska det ju finnas risk för "bieffekter" i den, men tror inte att detta skulle kunna vara en sådan.
Martin | Switch King

albinsson
3 stars
3 stars

Sv: Re: återkommande signal i Tellstick duos händelselogg

Post by albinsson » Mon 29 Oct 2012, 15:16

Martin wrote:Senaste tiden har vi haft en del supportcase som i slutänden visat sig vara en fjärrkontroll som har legat bortglömd i någon låda, men eftersom det återkommer så tätt så känns det väl kanske inte så...
En rörelsedetektor eller ljussensor bör ju ge TurnOn och sedan TurnOff - inte TurnOn, TurnOn, TurnOn, TurnOff.

Om du vill utesluta att det härrör från Duon så kan du ju koda upp en enhet som B3 och därefter rycka ut Duon och se om enheten tänds och släcks.

Om du kör senaste drivrutinen från Telldus (beta-versionen) så ska det ju finnas risk för "bieffekter" i den, men tror inte att detta skulle kunna vara en sådan.
Fjärrkontroller misstänkte jag med, men dom har jag lagt prydligt uppradade så nån knapp inte kan tryckas in oavsiktligt. Ska testa rycka ur batterierna också ifall dom är defekt på nåt vis.

Jag ska testa lära upp en brytare som du sa. Jag har nexa och såna ifrån Kjell och co (3 för 99) men visst blir det till att lära upp en nexa code switch?

Kör med senaste Telldus betan

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 29 Oct 2012, 15:23

albinsson wrote:Jag ska testa lära upp en brytare som du sa. Jag har nexa och såna ifrån Kjell och co (3 för 99) men visst blir det till att lära upp en nexa code switch?
Nexa Code Switch som direkt ställs in på B3 eller en Nexa Self Learning som lärs upp via "On" (så att den blir Self Learning).
Martin | Switch King

albinsson
3 stars
3 stars

Post by albinsson » Wed 31 Oct 2012, 21:37

Hej igen

Nu har jag lärt upp en nexa självlärande som "B3". Den reagerade inte, vilket jag antar syns på bifogat screenshot också.
I händelseloggen så redovisas dom olika:

"B3 Kodrelä - Enhet: Vardagsrum Soffa" är det som visas när jag själv tänder och släcker

"B3 Kodrelä" står det när "skräpsignalen" kommer

???? What to do?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 01 Nov 2012, 22:45

Svårt att säga var skräpsignalen kommer ifrån.
Att det står "B3" och att Switch King inte lyckats se att detta är enheten "Vardagsrum soffa" tyder på att det är en s.k. "råsignal", som tolkats av Telldus Center som en signal som kommer från en enhet som inte finns registrerad i Telldus Center.

Det finns kanske andra enhetstyper än just Nexa som kan ge "B3" - om du skapar en datakälla via Duo-loggen så kanske du kan få reda på vilken typ av enhet det är (om det inte är en Nexa-enhet).

Det finns väl egentligen bara tre alternativ till varifrån denna signal kommer:
  • Från en "extern källa" som ännu inte hittats.
  • Felaktigt genererad skräpsignal från Duon eller från drivrutinerna
  • Felaktig notering i Duo-loggen
Extern källa har vi ju försökt leta reda på, men kanske ändå är värt att titta en gång extra på genom att försöka skapa en datakälla baserat på enheten och därmed ta reda på exakt vad det är för typ av enhet.

En skräpsignal från Duo/drivrutiner kommer att loggas via Telldus Event Writer-pluginet, som sparar ner alla signaler som kommer in. Kanske aktivering av pluginet skulle ge en hint.

En felaktig notering i Duo-loggen är isf en bugg i Switch King. Kan dock inte se så mycket saker som skulle kunna generera denna spöksignal, men man har ju sett konstiga saker förr...

Mina pengar skulle satsas på den externa källan (som eventuellt kan vara en feltolkning av en inkommen signal från exempelvis en temperaturgivare).
Martin | Switch King

albinsson
3 stars
3 stars

Post by albinsson » Fri 02 Nov 2012, 09:46

Martin wrote:Svårt att säga var skräpsignalen kommer ifrån.
Att det står "B3" och att Switch King inte lyckats se att detta är enheten "Vardagsrum soffa" tyder på att det är en s.k. "råsignal", som tolkats av Telldus Center som en signal som kommer från en enhet som inte finns registrerad i Telldus Center.

Det finns kanske andra enhetstyper än just Nexa som kan ge "B3" - om du skapar en datakälla via Duo-loggen så kanske du kan få reda på vilken typ av enhet det är (om det inte är en Nexa-enhet).

Det finns väl egentligen bara tre alternativ till varifrån denna signal kommer:
  • Från en "extern källa" som ännu inte hittats.
  • Felaktigt genererad skräpsignal från Duon eller från drivrutinerna
  • Felaktig notering i Duo-loggen
Extern källa har vi ju försökt leta reda på, men kanske ändå är värt att titta en gång extra på genom att försöka skapa en datakälla baserat på enheten och därmed ta reda på exakt vad det är för typ av enhet.

En skräpsignal från Duo/drivrutiner kommer att loggas via Telldus Event Writer-pluginet, som sparar ner alla signaler som kommer in. Kanske aktivering av pluginet skulle ge en hint.

En felaktig notering i Duo-loggen är isf en bugg i Switch King. Kan dock inte se så mycket saker som skulle kunna generera denna spöksignal, men man har ju sett konstiga saker förr...

Mina pengar skulle satsas på den externa källan (som eventuellt kan vara en feltolkning av en inkommen signal från exempelvis en temperaturgivare).
Jag provade lägga upp en datakälla med B3 ifrån duologgen, och fick uppgifterna att det var protokoll : "Waveman".

Själv har jag inga waveman prylar vad jag vet. Jag har Nexa och rubiscon från kjell och co som relän, samt tempgivare upm, esic och fineoffset (co och teknikmagasinet...

lurit det här... Ett till problem är att en nexa självlärande drar igång av sig själv på natten, men finns inget i switchking historiken, och den står som av.....
kanske är nån bugg alltihop ändå...

Post Reply